ZEEF.com haalt groeigeld op voor Amerikaanse markt

Klaas Joosten

Oprichter Klaas Joosten gaat met ZEEF.com vanuit New York de Amerikaanse markt klaarstomen voor zijn Startpagina-variant. De Amsterdamse startup heeft mede daarvoor 1,2 miljoen euro opgehaald bij een reeks angel-investeerders.

Bij ZEEF kunnen mensen links bundelen in (deelbare) lijstjes en geld verdienen als anderen klikken op betaalde links. Uitgangspunt van Joosten is dat mensen beter is in het vergelijken en bundelen van kennis dan zoekmachines als Google. 

De deelnemende investeerders in deze ronde , waaronder (opnieuw) Maarten Beucker Andreae, zijn volgens ZEEF ervaren online marketeers. Een aantal van hen was betrokken bij de start en groei van Booking.com.

‘Deze financieringsronde versterkt onze positie aanzienlijk en geeft ons de financiële middelen om met ZEEF een stap dichter bij onze droom te komen: het toonaangevende content curatie-platform in de wereld worden’, zegt Joosten. 

Mobiel

Met de nieuwe financiering wil de startup onder meer beter voor de dag komen op smartphones, locatiegebaseerd zoeken mogelijk maken en de gebruiksvriendelijkheid van het platform verder ontwikkelen. Daarnaast is ZEEF van plan een kantoor in New York te openen om zijn commerciële activiteiten op de Amerikaanse markt uit te breiden.

Iedereen is volgens ZEEF al 'content-curator', 'we doen het eigenlijk allemaal dagelijks via social media. Een content curator zeeft, sorteert, rangschikt en deelt namelijk informatie rond een bepaald onderwerp.' 

Verschil

De dienst verschilt vooral van Startpagina doordat dat meerdere mensen met elkaar kunnen strijden om de polulairste lijstjes over een bepaald onderwerp; bij Startpagina  is telkens maar 1 iemand verantwoordelijk voor een thema.

'Startpagina creeert schaarste, maar als je dat wilt volhouden dan heb je geen natuurlijke selectie', zegt Joosten. 'Je wilt eigenlijk dat wanneer iemand niet zijn best doet, dat hij dan in de vergetelheid raakt.'

Lean

Op dit moment is het team van ZEEF met de leanmethode aan het testen met heel veel gebruikers en wordt aan zoveel mogelijk mensen gevraagd wat ze het meest handige vinden aan een zo'n nieuw type startpagina.

'Dat is nu de focus, heel erg goed luisteren naar onze curators', zegt Joosten. Een van de belangrijkste vragen is welk type pagina het beste aanslaat bij de gebruiker;  Eentje die gebaseerd is op een bepaald onderwerp, eentje die duidelijk gemaakt is door een (bekend) persoon of een bedrijfspagina.

De grootste uitdaging is nu om zijn het platform 'shareable' (deelbaar) te krijen, zegt Joosten, 'dat mensen hun lijstjes gaan delen. 'De conversies zijn goed, maar zelf sharen gebeurt nog niet voldoende. Uiteindelijk moeten mensen jouw blokje overnemen, omdat jij ergens veel verstand van hebt.'

Redacteur Sprout.nl. Email: maarten@sprout.nl

sluiten
Ben jij een ambitieuze ondernemer?

Schrijf je net als tienduizenden snelgroeiende collega-ondernemers in voor de Sprout Nieuwsbrief en ontvang geheel kosteloos het laatste nieuws, kennis en achtergronden voor founders en investeerders!