Zoveel beter presteert jouw webshop wanneer mensen net hun salaris hebben gekregen

Webshop, e-commerce

Rond de 23ste van de maand krijgt bijna heel Nederland salaris gestort. Wat voor impact heeft dat op voor jouw webshop? Sprout-expert Marijn van Bakel analyseert de cijfers.

Kopen gebruikers sneller een product wanneer zij hun salaris net hebben ontvangen, of is de gemiddelde orderwaarde dan hoger? Dat zijn ontzettend waardevolle data, die nuttige inzichten geven om op in te spelen met marketinginspanningen.

Voordat je hierop bijstuurt is het goed om te verifiëren of deze periode ook daadwerkelijk effect heeft op je omzet. Handmatig alle orders checken en vergelijken met het aantal bezoekers per week of dag van de maand is geen doen. Hier komt Google Analytics goed van pas. Met Google Analytics is het namelijk mogelijk om aangepaste segmenten te maken.

Om deze analyse te maken heb ik 2 segmenten aangemaakt van 1 januari 2019 tot en met 31 oktober 2019, waarbij per maand de periode ná de 23e wordt vergeleken met de periode daarvoor.

Voorbeeld

Zodra beide segmenten in Google Analytics aanstaan, zijn de verschillen per rapport duidelijk zichtbaar. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van een B2C-bedrijf dat dagelijkse middelen verkoopt. Zoals verwacht is de omzet hoger in de periode voor de 23ste, simpelweg omdat je namelijk 23 dagen vergelijkt met ongeveer 7 dagen.

Wat wél interessant is: het conversieratio van de webshop is na het ontvangen van salaris is fors hoger. Dat houdt in dat bezoekers die in de laatste week van de maand de site bezoeken, sneller geneigd zijn om tot een aankoop over te gaan.

Wat kan je met deze inzichten?

Zoals ik al aangaf, is het afstemmen van je onlinemarketinginspanningen aan de hand van deze data een goed begin. Als de cijfers laten zien dat een bezoeker in de laatste week van de maand sneller geneigd is tot een aankoop, is deze bezoeker wellicht meer waard dan een bezoeker in de overige 3 weken van de maand. Hierdoor zou je budget kunnen schuiven, om in de laatste week van de maand extra zichtbaar te zijn.

Hetzelfde geldt voor het selecteren van een moment om jouw nieuwsbrief te versturen, als de kans groter is dat men een aankoop doet na het ontvangen van salaris, zou ik tot dat moment wachten met het versturen van de nieuwsbrief.

Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om in te spelen op dit moment. De basis begint met het analyseren van het huidige kooppatroon van de website. Vergelijk bijvoorbeeld ook eens weekenden met weekdagen, of zelfs kantooruren versus avonduren. Zie je ook positieve verschillen? Dan wordt het tijd om hierop in te spelen!

Foto: Getty Images

Marijn van Bakel is online marketing consultant bij Pure Internet Marketing. Vanuit Arnhem is hij dagelijks bezig met zijn passie; het inzetten van betaalde campagnes, conversie optimalisatie en het uitdenken van online strategieën.