Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Easyjet scoort dankzij kredietcrisis

ter inspiratie: de een zijn dood is de ander zijn brood. Ondernemingen die zich richten op de prijsbewuste consument slaan hun slag in de kredietcrisis. Easyjet bijvoorbeeld zag zijn omzet groeien met 32 procent.

In de laatste maanden van 2008, toen de kredietcrisis pas echt in Europa doordrong, heeft de Britse luchtvaartmaatschappij van topondernemer Sir Stelios flink geprofiteerd van de toegenomen zuinigheid van reizigers.

 

De omzet steeg in het eerste kwartaal van het boekjaar 2008-2009 met 32 procent, zo schrijft het fd. Easyjet liet dan ook weten dat het dit jaar, tegen de trend in, zijn capaciteit zal uitbreiden.

 

Trendbreuk

Uit de cijfers blijkt maar weer: de een zijn dood is de ander zijn brood. Terwijl de Europese luchtvaart het aantal passagierskilometers – het aantal passagiers maal de afstand – zag dalen met vijf procent, steeg het aantal passagiers met maar liefst tien procent. Ook het aandeel Easyjet vormt een positieve uitzondering op de trend: dit steeg met twaalf procent.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Echter, alleen maar goedkoper zijn dan de concurrent is niet voldoende. De omzetgroei bestaat voor het grootste gedeelte uit andere zaken dan ticketopbrengst. Hoewel ook op dat onderdeel de omzet met 23 procent groeide – tot 445 miljoen pond -, waren het zaken als toeslagen en voedselverkoop die de omzet relatief het meest omhoog deden schieten. De omzet uit neveninkomsten steeg met 83 procent, tot 105 miljoen pond.