Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google neemt Nederlandse marktonderzoekers in de arm

De broers Klaas en Henk Kroezen, voormalig 25 onder de 25-ondernemers, hebben met de Amerikaanse vestiging van Google een belangrijke klant weten te strikken voor hun onderzoeksbureau Web Usability Advice (WUA!).

In feite moest Google US wel voor WUA! kiezen, beaamt Klaas Kroezen (inmiddels 30jaar oud), want zijn bedrijf kent amper concurrentie met zijn type benchmarkonderzoek.

WUA! brengt voor banken, verzekeraars en marktspelers als Samsung, ING, KLM en Microsoft in kaart hoe zij ervoor kunnen zorgen dat meer mensen producten kopen via hun websites, het verhogen van de conversie zoals het in internetjargon genoemd wordt.

Daarbij wordt per onderzoeksproject een team van bijvoorbeeld 200 respondenten samengesteld die op pad worden gestuurd met een opdracht als ‘boek online een vakantie naar Spanje’. Vervolgens analyseert WUA! waarom het bepaalde sites wel, en andere niet lukt om klanten te verleiden tot een daadwerkelijke aankoop. Het is een model waar Kroezen en co. de afgelopen 6 jaar aan hebben gesleuteld.

Google Shopping

Ook Google gaat nu met het Nederlandse bureau onderzoek doen naar het koopgedrag van Amerikaanse consumenten, maar hoe het internetbedrijf dit precies gaat inzetten, en voor welke sites bijvoorbeeld, mag Kroezen helaas niet verklappen. Wel profileert Google zich, met name in de VS, meer en meer als een (tussenpersoon voor) webwinkel en concurrent voor Amazon. Dat gebeurt onder andere met de dienst Shopping Express, waarmee het in de VS producten verkoopt van lokale winkels.

Silicon Valley

Het is voor WUA!, dat sinds enige jaren een dochteronderneming is van onderzoeksbureau Effectory, in ieder geval de eerste stap in de VS en Google is daarbij ‘de allermooiste klant om voor te mogen werken’, zegt Kroezen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tijdens het inmiddels afgeronde Google-onderzoek vertoefde Kroezen enige tijd in Silicon Valley. ‘Je voelt het ondernemende klimaat daar aan alle kanten bruisen en iedereen praat over investeringsrondes.’ Het is nog niet bekend of en wanneer WUA! weer aan de slag gaat in de VS.

Zie ook:
Effectory neemt businessbaby over

Hoe is het nu met… Klaas Kroezen?