Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemers moeten de wereld veranderen

Kijk eens om je heen, in je eigen omgeving, en je zult problemen zien die vragen om een oplossing. Alles, van het verbeteren van het milieu tot het creëren van lokale werkgelegenheid. Als ondernemer heb je een belangrijke rol bij het oplossen van deze problemen.

Door de verkoop van producten en diensten bereiken bedrijven hun achterban; stel je eens voor dat we die groepen inzetten om veranderingen tot stand te brengen. Coca-Cola verkoopt 1,7 miljard drankjes per dag, van Parijs tot Mumbai. Als een fractie van die consumenten geïnspireerd zou worden om elke keer dat ze een colaatje drinken iets goeds te doen, dan zou het bedrijf echt de wereld kunnen verbeteren.

Merken die succesvol verbinding maken met hun klanten – en hen dus niet ziet als nummers – hebben de meeste kans op succes. Er zijn veel pioniers op dit gebied, zoals Ben Cohen en Jerry Greenfield, oprichters van Ben & Jerry’s, die hun producten inzetten om het bewustzijn omtrent milieukwesties te verhogen. 

Dat leidde onder meer tot de Peacepopijsjes in 1988, waarbij ze een campagne steunden die het Amerikaanse leger zover moest krijgen om tot 1 procent van haar budget te stoppen in initiatieven die het leven verbeterden. In 2006 is dit uitgegroeid tot een American Pie-campagne (en een nieuwe ijssmaak) waarbij consumenten aangemoedigd werden om politici ervan te overtuigen at ze hun prioriteiten moesten verschuiven. En zo heeft het bedrijf meer campagnes gevoerd, uiteenlopend van politiek bewustzijn tot bescherming van het regenwoud. 

Tijdens een bijeenkomst bij mij thuis op Necker Island, zei Ben Cohen: “Ik denk dat het bedrijfsleven de sterkste kracht is in het land. Als een bedrijf zijn stem gebruikt om het land vooruit te helpen, en niet alleen zichzelf, dan kan het de kracht zijn om dingen echt te veranderen.”

Het kan lasting zijn om je community aan je gebonden te houden als je je bedrijf verkoopt. Ik vroeg Ben naar hun verkoop aan Unilever. 

“Het is zeker niet van een leien dakje gegaan toen Unilever ons overnam,” antwoordde hij. “Jerry en ik spelen nu een voortdurend de rol van consultant met het team van Ben & Jerry’s. Het is wel onze kans om ons gedachtegoed als een virus binnen de merken van Unilever te verspreiden.”

Toen we bij Virgin met Virgin Unite begonnen, met als doel het organiseren van de charitatieve inspanningen van mensen binnen en buiten het bedrijf om meer te bereiken, merkten we dat onze medewerkers en business partners kwaliteit boven kwantiteit kozen. Ze vertelden ons dat ze geen vrijwilligerswerk willen doen waarbij ze geen gebruik kunnen maken van hun meest waardevolle vaardigheden. In plaats daarvan wilden ze deelnemen aan op maat gemaakte inspanningen die veel meer impact zouden hebben. Dus creëerden we teams met de naam “Hit Squads.”

De Hit Squads vormen een geweldige manier voor onze medewerkers om hun professionele vaardigheden in te zetten bij een non-profit organisatie, voor een aantal dagen. We brengen marketeers samen, soms zetten we consultants in. Hoewel dit vrijwilligerswerk is, zorgen we ervoor dat de non-profit organisatie en het team hun werk serieus neemt door duidelijke doelen te stellen. De opdracht wordt behandeld alsof ons bedrijf wordt betaald voor het project.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Deze opdrachten zijn niet alleen goed voor het moraal van het personeel, ze vormen ook een goede opleiding. We hebben onze tijd geschonken aan zeer kleine organisaties en grote bedrijven, zoals aartsbisschop Tutu’s Peace Centre en Kate Winslet’s Golden Hat Foundation. Een lid van het team van Virgin Holidays schreef me: “De informatie die we deelden zal indirect kwetsbare kinderen over de hele wereld helpen.  Dat geeft een enorm bevredigend gevoel. Ik ben trots trots om een deel van Virgin te zijn. “

Welke vaardigheden hebben  jij en je medewerkers die je kunt doneren? Het maakt niet uit hoe klein of groot je bedrijf is, als ondernemer zit je in de unieke positie om de wereld te veranderen. Iedereen kan met een nieuwe manier van zakendoen zorgen voor een veel eerlijker, rechtvaardiger en gezonde ‘global village’.