Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

WK-effect op de economie

Je wordt er bijna mee doodgegooid: acties rond het WK Voetbal. Niet alleen oranjegadgetverkopers kunnen in hun handen wrijven; onderzoeken wijzen uit dat ondernemers in televisies, bier(taps) en kant-en-klaarmaaltijd mooie tijden tegemoetgaan.

 

Naar verwachting worden 75.000 meer televisies en 10.000 meer thuistapsystemen verkocht dan normaal rond het WK Voetbal, becijferde GfK Retail and Technology. Ook cd’s, boeken, games en dvd’s over voetbal doen het goed in de winkel. Zo ging het computerspel 2010 Fifa World Cup South Africa de afgelopen maand ruim 30.000 keer over de toonbank.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

WK-nomie

ING bekeek in haar ‘WK-nomie’ onderzoek welke sectoren in Nederland het meeste voordeel zullen halen uit het wereldkampioenschap. Zo blijkt dat een miljoen Nederlanders in de kroeg voetbal gaat kijken, een mooie push voor de bierverkoop. In het algemeen gaat de alcoholconsumptie omhoog, zowel thuis als in de kroeg: 15% van de mensen die door ING werd ondervraagt geeft aan meer te drinken rond het WK. Restaurants zullen het rustiger hebben tijdens wedstrijden, behalve degenen die afhaalmaaltijden bieden, want voetbalfans kopen sneller een kant-en-klaarmaaltijd rond wedstrijden. Supermarkten kunnen door toename in verkoop van drank, snacks en kant-en-klaarmaaltijden een extra omzet van 80 miljoen euro verwachten, zeker als het weer meezit.
Let wel: een positief effect van het WK op consumentenuitgaven hangt af van het spelverloop. Als Nederland vroeg uitvalt, blijven de oranjeproducten en extra ingekochte snackvoorraden liggen. Maar mocht Nederland winnen, dan verwacht het ING Economisch Bureau een positief effect op de hele economie. Zitten consumenten positiever in hun vel, dan geven ze makkelijker geld uit en zou de consumptie mogelijk met 0,25% – ofwel 700 miljoen euro – vooruit kunnen gaan.
 


Beste acties

Je kunt het prullaria noemen of niet, maar één op de vijf consumenten laat zich leiden door oranjeacties bij het doen van de boodschappen. Daarnaast geven Nederlanders zo’n vijf euro uit aan fanartikelen. De grote merken staan dit jaar vooraan met hun oranjeacties; de best gewaardeerde merchandise komt van Grolsch, Bavaria, Coca Cola, Expert en Jupiler, zo blijkt uit een onderzoek van Adformatie.
Ook een aantal kleinere ondernemers doet goede zaken, zoals de bedenkers van MarkThisDate. Meer dan 100.000 voetbalfans wereldwijd hebben het volledige speelschema van het WK toegevoegd aan hun elektronische agenda via dit Nederlandse kalenderplatform. Deze ververst automatisch, waardoor je altijd up-to-date bent van wie tegen wie speelt. Ook de apps voor smartphones doen het goed. WK-2010 van ITnext, VI WK 2010 van Voetbal International en WK Zuid-Afrika van Mahango staan al een tijdje in de lijst van meest gedownloade applicaties.
Wil jij ook een oranjeactie starten? Denk dan goed door of de actie zal werken, raadt marketingexpert John de Vroedde aan.