Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Eduhub wint startupprijs

Eduhub, vergelijkingssite/zoekmachine voor opleidingen, is winnaar van de Dutch Startup Awards. “We hebben een broertje dood aan businessplannen.”

 

Ondernemer Ruben Timmerman richtte Eduhub eind 2008 met Wouter de Boer op. De ondernemer houdt er een op het eerste gezicht wat nonchalante manier van zakendoen op na. Eduhub staat op het punt de Europese markt op te gaan – de .eu-versie van haar site gaat over twee maanden live – maar ontbeert een businessplan. Timmerman: “We doen niet aan lange termijn voorspellingen. We kunnen dit jaar onze eerste buitenlandse vestiging openen, maar dat kan ook pas anderhalf jaar later zijn.”


Eduhub zegt een gat in de markt voor vergelijkingssites te hebben ontdekt: die van opleiding en cursussen. Timmerman, die hiervoor werkte als webmarketeer: “Ik was opzoek naar een cursus en ontdekte toen dat er eigenlijk nog geen goede verzamelsite voor bestond, het aanbod was totaal gefragmenteerd. Alles met vergelijkingsites is hot, een kans dus.”

 

Kasstroom

De ondernemers houden externe financiering buiten de deur. In totaal legden het tweetal zo’n 100.000 euro in. Een deel eigen geld, het grootste deel werd echter uit de kasstroom gefinancierd. Timmerman: “We draaiden in het eerste kwartaal van 2009 al breakeven.”

 

Inmiddels staat er – met meer dan 130.000 unieke bezoekers per maand – een goeddraaiende webonderneming. Die bezoekers leveren dagelijkse zo’n 250 tot 350 leads op. Een lead (lees: verstuurde brochure) levert gemiddeld de ondernemers 11 euro op. Timmerman: “We rekenen een procent van de prijs van de opleiding.” Daarnaast zijn er inkomsten uit advertenties.


Om bezoekers te trekken, is er veel geïnvesteerd in zoekmachine optimalisatie en wordt er geadverteerd via Google AdWords. Van groter belang: Eduhub heeft massa weten te creëren via haar white label. Bijna twintig mediapartners – waaronder Trouw, Intermediair en Logistiek.nl – maken ervan gebruik. Timmerman: “We kunnen heel eenvoudig filteren en zo maatoplossingen aanbieden in de verschillende sectoren.”

 

Engelse vertaling

Het heeft voor een goed eerste jaar gezorgd. Timmerman: “In de eerste maanden van vorig jaar dacht ik nog, als we op een anderhalve ton uitkomen, is dat heel mooi. Het is bijna vier ton geworden.” Dit jaar hoopt hij door de miljoen euro te gaan.

 

Ook moet dit dus het jaar worden waarin Eduhub – inmiddels elf medewerkers op de loonlijst- de Europese markt betreedt. De ondernemers bouwen een Engelse vertaling van de site, die ook eenvoudig in andere talen vertaald kan worden.

 

Ze focussen zich in eerste instantie op Engelstalige bachelor- en masterstudies uit Nederland die een Europees platform willen. Timmerman: “We gaan vervolgens buitenlandse universiteiten binnenhalen. We hopen dat studenten uit Azië straks naar onze site gaan als ze een opleiding te zoeken.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lokale markten

Zodra de Europese versie winstgevend is, wil Eduhub zich fysiek in de lokale markten gaan vestigen: eerst België, daarna Duitsland, Engeland en Frankrijk. “Eventueel doen we dat via overnames of samenwerking met andere sites. We laten ons uiteindelijk leiden door de kansen die op ons pad komen. Dat kan vandaag zijn, maar ook morgen.”