Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Edwin de Jong is beste jonge ondernemer; financiering Stutterheims Shell-toren bijna rond

Ondernemersnieuws vandaag: Edwin de Jong van Fietsuniek.nl is verkozen tot beste jonge ondernemer van 2013, Stutterheim steekt veel geld in Shell-toren, vertrouwen ondernemers in economie op een dieptepunt.

1. Edwin de Jong is jonge ondernemer van het jaar

Edwin de Jong (21) van FietsUniek is verkozen tot beste jonge ondernemer van 2013. Hij ontving zijn prijs donderdagmiddag op het 25 onder de 25 event in Amsterdam. De jonge ondernemer zette online fietswinkel FietsUniek op toen hij nog maar 17 was, al was hij al jaren daarvoor bezig met ondernemen, bij zijn vader op de markt. In 4 jaar tijd wist hij een procent marktaandeel te veroveren in de fietsmarkt, wat in de fietsenretail een hele prestatie is. De jury – investeerder Hubert Deitmers, topondernemer Duncan Stutterheim, winnaar van 2012 Steijn Pelle, oud-deelnemer Thiemo van Rossum en Sprout redactiechef Karin Husslage – prees De Jong om zijn no-nonsence houding, zijn uitgedachte plan en de schaal die hij bereikt heeft. Later vandaag een uitgebreid verslag.

2. Duncan Stutterheim cs. steken 32 miljoen euro in bouw Shell-toren

Duncan Stutterheim heeft de financiering van zijn megabouwproject aan het IJ in Amsterdam-Noord bijna rond. De dance-ondernemer steekt samen met zijn investeringspartners en een Nederlandse bank 32 miljoen euro in de ombouw van de voormalige Shell-toren, zegt hij in een interview met Sprout. Lees verder.

3. Vertrouwen ondernemer op dieptepunt  

De put is dieper, en het kan nog slechter met de economie. Zo blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Panteia/EIM onder 2000 mkb-ondernemers. Iets meer dan de helft van hen (52%) zegt geen vertrouwen te hebben in de ontwikkeling van de economie. De positievelingen zijn schaars. Slechts 18 procent heeft wel vertrouwen in de economische ontwikkeling. Dan blijft er nog een middengroep over van 30% die zegt er enigszins vertrouwen in te hebben. Al met al dus weinig hoopvol. Als het mkb de ruggengraat van de economie is, dan lijkt dit eerder op een dwarslaesie.   

4. MarketingMonday is failliet

Weer een marketingspeeltuin die dicht kan. Het Amsterdamse online marketingbedrijf MarketingMonday van Richard van Hooijdonk, is failliet verklaard. Ook de merken Marketingpolitie en Coolbrands House vallen onder het faillissement, zo meldt Emerce. Van Hooijdonk was ooit de marketingrechterhand van Dirk Scheringa. Na het DSB-avontuur begon hij voor zichzelf. Het bedrijf deed onder meer de marketingstrategie voor 3M in Nederland en rekenende ook Philips en Gouden Gids tot zijn klanten. 

5. Apple gaat oude iPhones inzamelen

Dit kun je natuurlijk doen als je het machtigste consumentenbedrijf in de wereld bent. Oude smartphones inzamelen zodat er meer van je nieuwe over de toonbank gaan. Dat is wat Apple van plan is. Het wil dat mensen hun oude model inleveren en een nieuwe iPhone 5 met korting te kopen. Volgens Bloomberg gaat Apple samenwerken met een bedrijf genaamd Brightstar Corp, dat ook inzamelingsacties coördineert voor de Amerikaanse telecomproviders AT&T en T-Mobile US. Helemaal uniek is deze verkooptactiek niet. Zo is er in de VS het bedrijf Gazelle dat een miljoenenbusiness heeft gebouwd rond het inruilen van oude Apple-producten. 

 

6. Game-industrie groeit dankzij de tablet

Zynga heeft de slag om mobiel gemist, zoveel werd deze week wel duidelijk bij de aangekondigde massaontslagen. Dat er in gaming nog steeds veel geld verdiend kan worden, is zeker. Onderzoeksbureau Newzoo strooit nog maar weer eens met wat cijfers. De komende drie jaar zal de omzet in de game-industrie ieder jaar groeien met 6,7%. In 2016 zetten alle bedrijven in de game-industrie 86,1 miljard dollar om (65 miljard euro). De markt voor smartphonespelletjes zal de komende jaren met 19% per jaar groeien. De markt voor tabletspelletjes met 48%, wat neerkomt op respectievelijk 13,9 miljard en 10 miljard dollar in 2016.   

 

7. En dan dit: ecologische bommetje onder bruiloft Sean Parker 

Het houdt de gemoederen nu al een paar dagen bezig in de VS. Sean Parker, een van de beroemdste internetgoden uit de Valley, is in het huwelijksbootje gestapt. De 32-jarige oprichter van de ooit vermaarde downloadsite Napster en vroege investeerder in Facebook had een prachtig middeleeuws themafeestje langs de Big Sur, de serene kuststreek onder San Francisco. Big deal? Waar de Amerikaanse pers vervolgens lucht van kreeg:  de prachtlocatie is een ecologisch zeer gevoelig plekje. Zo teer zelfs,dat er op tresspassing een flinke boete stond van 2,5 miljoen dollar. De ondernemer wist dat en boekte de boete als extra kosten voor zijn droomdag. Nu is men daar uiterst boos over. Parker reageerde in een e-mail naar The Atlantic: ‘Ik geeft veel aan donaties aan de natuur. Beschouw dit maar als een extra donatie.’

Tot zover de Sprout update van 7-6-2013. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief