We gingen Sprout from scratch opnieuw opbouwen. Bedenken wat we doen, waarom we dat doen, en hoe dat ons bijzonder maakt. Ik kan je vertellen: van dat vraagstuk kun je aardig nederig worden. Want in de hele wereld gezien: wat voeg je nou eigenlijk toe? Gelukkig waren jullie er – de lezers – om ons er massaal aan te herinneren wat we goed doen, en met welke dingen we ondernemers verder helpen. Mensen die zijn begonnen met ondernemen omdat ze Sprout hadden gelezen. Mensen die belangrijke zakelijke contacten bij onze events hebben opgedaan. Mensen die niet meer kunnen voorstellen hoe ze hun dag starten zonder de nieuwsbrief van Sprout. Een warmer bad kun je je haast niet voorstellen, de voldoening en dankbaarheid op onze redactie is groot.
Neemt niet weg dat we tóch veranderen. Want om heel eerlijk te zijn: doorgaan zoals we gingen, kan niet meer. Een gratis magazine maken in een oplage van 80.000 stuks, met alle bijbehorende kosten, is gekkenwerk in deze tijd. De advertentiemarkt – waaruit wij onze inkomsten haalden – is als een kaartenhuis in elkaar gestort, en daardoor konden wij niet meer doen waar we goed in zijn. Daarom is Sprout vanaf januari niet meer gratis, maar zul je moeten betalen om te lezen.
Is dat erg? Wij denken van niet. Waar je gebruik van maakt, daar betaal je voor. Net zoals wij betalen aan onze drukker, verzendpartij, journalisten, vormgevers en fotografen. Als bedrijf heb je een sluitend businessmodel nodig en moet je blijven innoveren, dat weten jullie als geen ander. Niet opgeven, maar vol liefde blijven doen waar je hart sneller van gaat kloppen. In ons geval schrijven voor en over al die bijzondere, slimme, vernieuwende, tegendraadse, grenzeloos denkende ondernemers waar Sprout om draait.
Na uitgebreid onderzoek en een reeks gesprekken met ondernemers zijn we eruit wat Sprout zou moeten zijn. We weten waar jullie behoefte aan hebben, mee bezig zijn en graag willen lezen, en denken daar een grote rol in te kunnen spelen. Als een soort dagelijkse partner bij het ondernemen.