Een uitlegfilmpje voor 6 tientjes? AccessArt flikte het

Een beetje startup kan bijna niet meer zonder: een animatiefilmpje waarin je je propositie uitlegt. Sabrina Bos, oprichtster van kunstmarktplaats AccessArt, legt uit hoe ze voor 60 dollar een explanimation voor elkaar kreeg. 

Explanimations doen het erg goed als marketingtooltje: je legt er in een minuut of wat mee uit hoe je concept of product in elkaar steekt, zonder dat het publiek er een paar A4-tjes tekst voor hoeft door te akkeren. Zeker als je een crowdfundingcampagne optuigt, is een video verplichte kost.

Natuurlijk zijn er specialisten in het maken van een zogeheten explanimation. Maar de meesten sturen geen lean&mean rekening voor het inventariseren van je verhaal, het opstellen van een scenario, het ontwerpen van een storyboard en het uitwerken van de animaties. Oh ja, en dan komt er ook nog een native speaker aan te pas: een explanimation wordt bij voorkeur in opgewekt east coast-Amerikaans toegelicht. 

Hoe je toch voor een appel en een ei zo'n filmpje voor elkaar krijgt, legde Sabrina Bos onlangs uit op het blog van AccessArt, een startup die wereldwijd makers van betaalbare kunst verbindt aan kopers. Lees hoe ze voor welgeteld 60 dollar een filmpje van de grond kreeg:

"Zonder veel voorbereiding zette ik mijn opdracht voor de video op freelance websites. Ik kreeg offertes terug die varieerden van 500 tot meer dan 1000 euro. Toen ik het erover had met andere ondernemers kreeg ik al snel door dat de oplossing hierin zat: sommige dingen zijn goedkoper om door één partij te laten doen, andere zijn voordeliger als je het werk verdeelt in kleine brokjes.

Stap 1: schrijf zelf het script – $0

Het belangrijkste werk, daar begin je mee: het script. Omdat de animatie het script stap voor stap volgt, moet je goed nadenken over de storyline. De leverancier van de voice-over en animatieontwerpers rekenen per woord of minuut. Maak korte, eenvoudige zinnen. Over 140 woorden doet een filmpje ongeveer een minuut. De tekenaar gaat pas aan het werk zodra het script en de voice-over klaar zijn.

Stap 2: regel een soundtrack – $0

Muziek bij je film zoeken valt nog niet mee. Het materiaal moet rechtenvrij zijn, maar gebruik voor commerciële doeleinden moet wel zijn toegestaan. Ik vond mijn gratis soundtrack op Audionautix. Laat je inspireren door andere explanimations om een idee te krijgen welke muziek past bij de jouwe. Het hoeft niet per se je smaak te zijn (ik kwam uit bij een liedje op een ukelele).

Stap 3: regel een voice-over– $10 + $5 bonus

Hier wordt het leuk: een stem uitzoeken die jou bedrijf vertegenwoordigt. Je kunt tegenwoordig heel makkelijk via je iPhone een stem opnemen, maar ik ontdekte dat het ongelofelijk goedkoop is om een professionele voice-over te vinden, ingesproken door een native speaker, opgenomen in een studio met goede apparatuur en aangeleverd in het juiste formaat. Ik heb mijn voice-over van fiverr.com gehaald voor maar 10 dollar! Omdat mijn freelancer zijn stem meteen heeft gemixed met mijn soundtrack, gaf ik hem een bonus.

Tip: Maak zo exact mogelijk duidelijk aan degene die je voice-over doet of je wil dat hij of zij opgewekt, relaxed, professioneel of welke andere toon dan ook moet gebruiken die past bij je bedrijf. Zorg ook dat er geen moeilijke woorden of spelfouten in je script staan. Voor 10 dollar zullen mensen alleen je script lezen en niet nadenken over de inhoud. Achteraf valt er niets meer te wijzigen, of je moet opnieuw betalen.

Stap 4: maak zelf een storyboard – $0

Een animatiebedrijf zal je waarschijnlijk helpen met het maken van de storyline en het storyboard. Maar als je het goedkoop wil houden, zul je je eigen uren erin moeten steken om exact uiteen te zetten wat in elke scène moet gebeuren. Je kunt gewoon Powerpoint gebruiken om wat ruwe schetsen te maken van elke scène, uit te leggen hoe de animatie gelijk moet lopen met de tekst die de voice-over spreekt en hoe je de overgangen wilt hebben.

Tip: Lever ook een kleurenschema/stijlgids aan de animator. Doe er je logo in hoge resolutie bij en andere grafisch materiaal, zodat de ontwerpers precies weten wat ze moeten gebruiken.

Stap 5: ontwerp de animatie - $35 + $10 bonus

Dit is een moeilijk, maar geweldig onderdeel van het proces! Het valt niet mee een partij te vinden die voor een (super) beperkt budget een animatie voor je startup wil maken. Ik heb die klus op zowel UpWork als PeoplePerHour gezet en behoorlijk stellig gemeld wat mijn budget was. Dat leverde maar een paar reactues op, maar ik ben er toch maar voor gegaan. Als je heel creatief bent, kun je proberen om de animatie met GoAnimate zelf te maken.

Afhankelijk van hoe druk hij het heeft, kan je ontwerper ergens tussen een paar dagen en twee weken klaar zijn met je video. Mijn video was echt boven verwachting en het was gaaf om hem te bekijken!

Tip: Zorg dat duidelijk is of aanpassingen bij de prijs zijn inbegrepen of niet. Er zal ten minste een ronde verbeteringen en wijzingen nodig zijn voordat de video perfect is.

Tip: Vraag een screenshot of 1 seconde beeld op om de gebruikte stijl en personages te checken voordat de ontwerper start met de animatie. Dat voorkomt grote veranderingen nadat de eerste versie is opgeleverd."

Bekijk hieronder het resultaat.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.