Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eendagsvlieg koopt concurrentie op

1DayFly.com heeft concurrent Hotbrandz.com overgenomen. 1DayFly-oprichter Roderick Voerman: "We willen in Nederland een sterke positie hebben om uit te breiden naar Europa."

1DayFly is een website waarop iedere dag één product wordt verkocht, net zoals bij iBood. Volgens Voerman is 1DayFly echter groter dan zijn concurrent: “Op Europees vlak is iBood heel actief, maar in Nederland zijn wij de grootste.”

 

Over concurrentie wil hij eigenlijk niet spreken. “Het komt zelden voor dat we op dezelfde dag hetzelfde product hebben.”

 

Investering

De overname van HotBrandz lag voor de hand. Eén van de recent in 1DayFly ingestapte investeerders had zijn geld al in Hotbrandz zitten. Die site had een vergelijkbaar concept, alhoewel het productaanbod de nadruk legde op kleding.

 

Voerman is zelf niet van plan kleding te verkopen. “Ik ben geen voorstander van kleding verkopen op internet, zeker niet als je producten maar een dag wilt aanbieden. Op kleding komen heel veel retourzendingen. Hij is dan ook slechts geïnteresseerd in het klantenbestand van HotBrandz. “Ze verkochten ook allerlei andere dingen. Die klanten gaan nu mee naar ons.”

 

Mond-tot-mond

HotBrandz heeft veel marketingtools ingezet om tot 8.000 klanten te komen. Voerman breekt met die trend: “1DayFly groeit dankzij mond-tot-mond reclame en dat wil ik zo houden. Mensen die op onze site terecht komen omdat een vriend ze dat aanraadt, zijn veel waardevoller dan mensen die we via allerlei trucjes onze site op duwen.”

 

Om de mond-tot-mond reclame een beetje aan te zwengelen heeft Voerman weinig middelen tot zijn beschikking. “We hebben een tell-a-friend optie, maar daar moet je je niet te veel van voorstellen. We concentreren ons vooral op een goede klantenservice. Klanten die goed worden geholpen als er iets mis gaat vertellen positief over je.”

 

Die strategie lijkt te werken. Volgens Voerman trekt 1DayFly nu gemiddeld 23.000 unieke bezoekers per dag en groeit dat aantal met zo’n tien procent per maand. Iedere dag verstuurt de onderneming 73.000 e-mails met de aanbieding van de dag. De omzet ligt rond de twee miljoen euro.

 

De focus op service vormt volgens Voerman de reden dat zijn onderneming nog niet internationaal actief is. “Wij gaan zeker nog Europa in, maar daarvoor moeten we in Nederland eerst genoeg kapitaal opbouwen. Om hetzelfde serviceniveau te behouden heb je gewoonweg regionale kantoren nodig. Iets verkopen in bijvoorbeeld Duitsland is niet zo moeilijk, maar als er iets kapot is, is het niet handig als een klant dat helemaal naar Nederland moet sturen.”

 

Kredietcrisis

Ondanks de aard van zijn product maakt hij zich geen zorgen over de effecten van de kredietcrisis. “Natuurlijk, onze klanten hebben onze producten niet nodig, het zijn impulsaankopen. Nu merken we nog niets van de crisis, omdat er nog maar weinig mensen zijn die het daadwerkelijk al in hun portemonnee voelen. Maar het aantal aankopen per bezoeker zal vrijwel zeker gaan afnemen.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Voerman ziet de toekomst van zijn bedrijf echter zonnig in: “We groeien zo hard, dat we een afnemende kooplust per bezoeker wel zullen opvangen met het groeiende aantal bezoekers. Hoogstens duurt het wat langer voor we verder Europa in trekken.”