Elon Musk belooft (weer) Tesla van 25.000 dollar

Elon Musk

Tesla brengt binnen drie jaar een auto op de markt van 25.000 dollar (21.400 euro). Dat beloofde oprichter Elon Musk dinsdagavond tijdens een ‘Tesla drive-in' in Californië.

Het bouwen van een betaalbare bolide 'is altijd onze droom geweest vanaf het begin van het bedrijf', zei Musk ten overstaan van een online publiek van 270.000 kijkers.

Vanwege corona was er tijdens de presentatie maar plek voor 250 (ingelote) toeschouwers. Die keken allemaal als een soort drive-in toe vanuit een Model 3, en toeterden af en toe om hun goedkeuring te laten blijken:

'Binnen drie jaar kunnen we een auto van 25.000 dollar maken die in principe gelijkwaardig is, of misschien iets beter, dan een vergelijkbare benzineauto', beloofde Musk. Het moet nog blijken of die deadline gehaald wordt, al ligt die voor Tesla-begrippen nog ver weg. Musk beloofde in 2018 ook al een 25.000 dollar-Tesla, die binnen drie jaar op de markt had moeten komen. Het blijft vooralsnog gissen hoe de budget-Tesla eruit komt te zien.

De goedkoopste Tesla (Model 3) kost in de VS momenteel iets minder dan 40.000 dollar. In Nederland heeft die auto een vanafprijs van 49.000 euro.

Nieuwe batterij  

Om het prijskaartje van een Tesla te kunnen drukken wil het bedrijf de productiekosten van batterijcellen – een Tesla heeft er ongeveer 7.000 van aan boord - zo'n beetje halveren. Een nieuwe, door Tesla zelf ontwikkelde (en grotere) batterij bevat vijf keer zo veel energie, en heeft zes keer zoveel vermogen als de batterijen die Tesla tot nu toe gebruikt.

Die verbeteringen zorgen ervoor dat een Tesla gemiddeld 16 procent verder komt. Om de kosten verder te drukken maakt Tesla de nieuwe 4860-cel zelf, in zijn fabrieken in Nevada, Californië en Berlijn (Tesla blijft ondertussen batterijen inkopen bij Panasonic, LG en CATL). Ook wil het bedrijf het gebruik van het kostbare ingrediënt kobalt uitfaseren.

Voor dat alles is er nog wel veel werk aan de winkel, temperde Musk de verwachtingen. ‘Het werkt nog niet helemaal, we zijn er wel dichtbij.' Aandeelhouders lijken dan ook niet onder de indruk, ook omdat een gehoopte batterij die een miljoen mijl (1,6 miljoen kilometer) mee moet gaan uitbleef. Musk had voorafgaand aan het event al benadrukt dat de nieuwe batterijtechniek pas over twee jaar volledig opgeschaald zal zijn. 

Opschalen

Over drie jaar wil Tesla 3 terawattuur (3.000 gigatwatt) aan batterijen produceren, ongeveer 85 keer zoveel als de capaciteit van Tesla’s gigafactory in Nevada. Wat Musk betreft zou Tesla zijn batterijen dan ook aan andere automakers kunnen gaan leveren.

Het verlagen van batterijkosten is de sleutel om elektrische auto’s qua prijs te kunnen laten concurreren met auto’s die rijden op fossiele brandstof. Gemiddeld wordt een kwart tot een derde van de prijs van een elektrische auto bepaald door de accu.

Experts schatten dat elektrische auto’s hetzelfde prijsniveau halen als brandstofauto’s wanneer de batterijkosten dalen naar 100 dollar per kilowattuur. Volgens een marktonderzoeker kostten Tesla’s batterijen afgelopen jaar nog 156 dollar per kilowattuur.

Als je geld blijft verliezen, dan ga je dood

Tesla bewandelt een dunne lijn tussen betaalbaarheid en winstgevendheid. Zijn bedrijf had de afgelopen kwartalen een marge van ‘misschien 1 procent’, zei Musk. ‘Het is niet dat we geld aan het printen zijn. Onze waardering lijkt dat te suggeren, maar het is niet zo.’ En: ‘We willen de prijs zo concurrerend mogelijk maken zonder geld te verliezen. Als je geld blijft verliezen, dan ga je dood.’

Plaid

Musk onthulde dinsdag ook een upgrade van de Model S, de auto waarmee het merk in 2012 zijn doorbraak beleefde. De snelste editie ('Plaid') krijgt een geclaimd bereik van 840 kilometer. Met de elektrische sedan sprint je in twee seconden naar de honderd kilometer per uur.

De Plaid verscheen dinsdag met een prijs van net onder de 140.000 euro ook op de Nederlandse website van Tesla. De auto wordt vanaf (de tweede helft van) volgend jaar geleverd.

Twintig miljoen auto’s

Musk verwacht dat Tesla op termijn in totaal twintig miljoen auto's per jaar kan maken. Aangezien Tesla dit jaar naar verwachting een half miljoen auto’s produceert, zal het nog wel een paar jaar duren voordat dat ambitieuze doel gehaald wordt. 

Ter vergelijking, de gehele autoindustrie produceert dit jaar naar verwachting 80 miljoen vierwielers. Volkswagen, ‘s werelds grootste autoproducent, schroefde vorig jaar 11 miljoen auto’s in elkaar.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl