Eneco trekt startuppot van 100 miljoen open

Op zoek naar kapitaal voor je energiestartup? Dan kan een telefoontje naar Eneco geen kwaad. Het concern trekt de komende jaren 100 miljoen euro uit om te investeren in innovatieve ondernemers.

Eneco sluit zich zo aan in de jacht naar nieuwe ideeën. KPN Ventures, Sanoma Ventures, Randstad New Venture of Aegon Venture Fund; ‘if you can’t beat them, buy them’, is het nieuwe adagium in de corporate wereld.

Eneco verwacht dat energie in de toekomst decentraal wordt opgewekt (en opgeslagen), en zoekt ondernemers die daar oplossingen voor bedenken. Dat deed het Rotterdamse bedrijf overigens al een tijdje: het investeerde onlangs in Nerdalize (computerservers als verwarming), Peeeks (automatisch stroom besparen) en liet zijn Nest-concurrent Toon bouwen door de Amsterdamse techstartup Quby.

Het energiebedrijf richt zijn innovatietak op vier onderdelen: ‘smart home’, mobiliteit, zon en energieopslag. Maar het kan ook gaan om ‘slimme buitenruimte’, zoals lantarenpalen die pas aanfloepen als er iemand langsloopt. 

Experimenteren

Dit soort bedrijven versnellen de ‘energietransitie’ ‘Dat kunnen we alleen doen als er mensen zijn met slimme ideeën”, zegt Chief Information en Innovation Officer Joeri Kamp. “Wij hebben veel expertise op het gebied van energie en marketing. Startups kunnen sneller experimenten en leren. Met ventures willen we daarmee de koppeling leggen.”

Ondernemers uit de hele wereld komen in aanmering voor Eneco-kapitaal maar Nederland loopt volgens Kamp voorop qua energiestartups. “Als land lopen we inderdaad achter op duurzaamheidsgebied, maar de jonge generatie is hier absoluut mee bezig. En er zit hier veel technologische kennis.”

Eneco neemt een minderheidsbelang in ondernemers die het interessant genoeg vindt. Het uitgangspunt is volgens Kamp niet dat van een investeerder die puur op zoek is naar het hoogste financiële rendement.

Hoeveel kapitaal er gemiddeld geïnvesteerd gaat worden is nog niet te zeggen. “Dat hangt helemaal af van het aantal kansrijke ideeën. Het gaat ons niet om meerderheidsbelang, maar samenwerken met jonge ondernemers.” Ook creëert Eneco zijn eigen netwerk van startups elkaar makkelijk kunnen vinden en vooruithelpen.

Het Ventures-team telt bij Eneco 30 man. Een van hen keek een aantal maanden kunst af bij Startupbootcamp, terwijl er al even werd samengewerkt met Yes!Delft.

Klanten

Ondernemers krijgen er zo weer een launching customer van formaat bij. “We hebben 2 miljoen klanten, waarbij ook veel mensen zitten die willen meehelpen met testen, zoals met Nerdalize. Ook op de zakelijke markt liggen er kansen, bijvoorbeeld dankzij onze samenwerking met NS.”

Een deel van het Ventures-geld stroomt overigens naar Eneco-collega’s die zelf met ondernemende ideeën komen. Een aantal van hen ontwikkelde bijvoorbeeld een app waarmee Tesla-eigenaren hun auto opladen op het moment dat dat voor Eneco het meest gunstig is qua inkoopprijs.

De klant vult in hoeveel hij wil laden, en de app bepaalt het moment waarop de elektriciteit begint te stromen. Om de gebruiker hiervoor te belonen geeft Eneco hem een deel van het verschil tussen de in- en de verkoopprijs. Renault en Mitsubhishi hebben ook interesse in de dienst, vertelt Kamp. “Het concept is internationaal schaalbaar.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl