Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Wie wil crowdfunden, moet nu toeslaan’

Als je plannen hebt om je onderneming te crowdfunden, moet je nu toeslaan, stelt groeistrateeg Annegien Blokpoel.  'Binnen een jaar zal de teleurstelling komen, als mensen niet meer kunnen terugbetalen. Als je geld wilt ophalen op die manier, moet je het daarom nu doen, voordat de hype zijn hoogtepunt bereikt.'

Annegien Blokpoel, strategisch adviseur met haar bureau Perspexo, sprak woensdag tijdens het Sprout-event De trends van 2015 over de financiële trends van 2015.

Ze geeft toe dat het enorme succes van crowdfunding haar aanvankelijk had verrast. Voordat ze 12 jaar geleden voor zichzelf begon, werkte ze voor ‘de grote jongens’ uit de financiële wereld. Nu adviseert ze zowel grote bedrijven als ondernemers bij succesvolle groei. ‘Je snapt wel dat ik met mijn achtergrond in het begin nogal sceptisch was over crowdfunding. Maar inmiddels zijn er 85 platforms en zijn partijen als Geldvoorelkaar gigantisch gegroeid. Symbid heeft zelfs een beursnotering in de VS.’

Goed nieuws? Jazeker. Ondernemers met ambitie hoeven dankzij crowdfunding niet langer uitsluitend hun toevlucht te zoeken bij een bank voor financiering. De nieuwste trend wordt dit jaar: een banklening combineren met crowdfunding, geld van informals of strategische partijen zoals grote branchegenoten als Google of Randstad, die ook investeren in innovatieve startups. ‘Zorg dus dat je een strategische keuze maakt: welke partijen gaan je helpen bij jouw groei?’

Dat ‘stapelen’ van financiering vergt wel dat je een consistente ‘corporate story’ klaarhebt, zegt strateeg  Blokpoel. ‘De werelden van je klanten en financiers lopen tegenwoordig dwars door elkaar heen: iemand die op het ene moment via crowdfunding in je investeert, gaat zich ervoor interesseren en gaat je bedrijf in feite verkopen, misschien helpt die je wel aan een partij uit de kapitaalmarkt. Je doelgroepen zijn dus niet meer gescheiden. Je verhaal over hoe je gaat groeien, hoe je geld gaat verdienen en wat je waardepropositie is moet dus consistent zijn.’

Zo te horen wordt 2015 wel het jaar om aan crowdfunding te gaan doen. ‘Crowdfunding groeit ontzettend hard, en net zoals bij de beurs moet je erbij zijn voordat de hype op zijn hoogtepunt is, anders ben je te laat.’ Want dat investeerders die vroeg of laat hun geld niet terugkrijgen, teleurgesteld raken, is bijna onvermijdelijk. ‘Waarschijnlijk zullen binnen nu en een jaar de eerste mensen niet meer kunnen terugbetalen. Als je crowdfunding wil ophalen moet je het daarom nu doen.’