Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Excel is voor mkb-bedrijven zonder ambitie’

Laten we eerlijk zijn: Excel is een prima tooltje, maar niet gemaakt voor de (financiële) administratie en het verkoopproces van groeiende organisaties. Toch zijn er nog behoorlijk wat bedrijven waar de spreadsheets elke dag worden gebruikt. Zo halen ze lang niet alles uit het verkoopproces. Gelukkig zijn er professionele alternatieven.

Leads kunnen overal vandaan komen en dat maakt de opvolging cruciaal: de lead die het e-book downloadde volg je anders op dan de lead die sinds vorige week jouw Facebookpagina liket. In Excel kun je heel goed de contactgegevens van deze leads bewaren, maar het bijhouden van contactmomenten (via je website of social media accounts bijvoorbeeld) is lastig. Excel is hier gewoon niet voor gemaakt en dat merk je direct als je bedrijf begint te groeien.

Willen ondernemers wel groeien?

Niet allemaal, blijkt uit onderzoek van WUA en Teamleader: 55% van de respondenten (uit de groep MKB-bedrijven met 11-20 medewerkers) wil nationaal groeien en 18 procent internationaal. Blijft dus ruim een kwart over die het blijkbaar wel best vindt zo. Prima! Meer verkoopkansen voor jou. Opvallend is dat 84% van de ondernemers software gebruikt voor de administratie, maar slechts de helft (51%) software gebruikt in het proces van nieuwe klanten binnenhalen. Terwijl driekwart (74%) aangeeft IT wel van strategisch belang te vinden en 40% zich voornamelijk wil focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten.

Warme leads

Ambitieuze ondernemers willen onderzoeken wie hun klanten zijn, weten welke kenmerken hun klantgroep definieert en terugzien wanneer en via welk kanaal er contact is geweest en belangrijker nog: succesvolle ondernemers weten wanneer hun prospects rijp zijn voor een gesprek met sales. Dit soort informatie haal je gewoonweg niet uit Excel. Wil je wel weten wanneer een lead warm genoeg is en op welk moment je succesvol kan zijn met een upsell? Dan is een CRM-systeem de uitkomst.

Inzicht in het verkoopproces

In een customer relations management- ofwel CRM-systeem kun je data op ieder moment, waar dan ook, raadplegen. Dat betekent inzicht in leads, prospects, offertes, deals en facturen: het volledige verkoopproces. Nooit meer een gokje wagen voor een upsell, maar gewoon de notificatie die je op hét moment ontvangt opvolgen. De offerte maak je met behulp van een CRM in een paar kliks, je verstuurt ‘m online en ontvangt hem ondertekend via dezelfde weg terug. Deze deal zet je vervolgens gemakkelijk om in een project en daarna in een factuur. Zo makkelijk kan het zijn! Nooit meer losse eindjes of gemiste kansen; je bent ambitieus of je bent het niet…

Betere prestaties van het team

In Excel kun je gegevens zetten en formules opslaan, maar externe documenten linken aan contactpersonen is onmogelijk – en beperkt mogelijk in de online versies van de software. Bovendien is het handmatig invoeren van informatie erg foutgevoelig; niemand neemt voldoende tijd om handmatig de contactmomenten met iedere lead uitgebreid vast te leggen. Een CRM-systeem geeft je de kans om de efficiëntie van het hele team te verhogen: de data staat op één centrale plek, is altijd up-to-date en voor iedereen inzichtelijk.

Data in plaats van onderbuikgevoel

Data bestaat in dit geval uit persoonsgegevens (let op de AVG!), maar je kunt ook andere tools koppelen. Informatie over al dan niet geopende en gelezen nieuwsbrieven of contracten bijvoorbeeld. Het voordeel van al deze beschikbare informatie is dat je kunt sturen op data in plaats van onderbuikgevoel – een onmisbare efficiencyslag die direct invloed heeft op je prestaties. Het team zal namelijk in staat zijn om prospects en klanten beter op te volgen – alle beschikbare data draagt bij aan beter begrip van en inzicht in de klant. Dat draagt weer bij aan de klanttevredenheid en het gericht kunnen inzetten van marketingmiddelen. Al met al zal de productiviteit al gauw stijgen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Focus op zakendoen

CRM software stelt je in de eerste plaats in staat om informatie te centraliseren over jouw klanten en in tweede plaats waardevol inzicht te verkrijgen. Hierdoor kun jij je focussen op klanttevredenheid en efficiënter samenwerken, veelvoorkomende problemen bijhouden en analyses uitvoeren. Een CRM automatiseert bovendien je administratieve taken, waardoor je team kostbare tijd bespaart. Tijd die het weer kan gebruiken voor belangrijke en winstgevende taken. Probeer dat maar eens met Excel te evenaren!

Aanbieding

Probeer nu 14 dagen gratis het gemak van CRM bij Sprout-partner Teamleader »