14 conversietips voor meer online omzet

E-commerce, webshop, webwinkel, conversie, sales, verkoop

Wil jij meer uit je bestaande bezoekers halen, maar weet je niet waar te beginnen? Geen paniek, in dit blog geef ik je 14 tips om te beginnen met het verbeteren van de conversie. Lees snel verder en bekijk met welke tips jij aan de slag gaat.

1. Browsers en apparaten

Bekijk eens in Google Analytics of er verschil bestaat tussen conversiepercentage op browser en apparaat niveau. Zie je nou een flink lager conversiepercentage bij Google Chrome gebruikers, ga dan eens na of je website wel goed functioneert in deze browser.

2. Betaalmethoden

Heb je weleens scherp gekeken naar de betaalmethoden die je accepteert in jouw webshop? Komt dit wel overeen met de meest gebruikte methoden? Het zou maar zo kunnen dat je conversies laat liggen door de (on)mogelijkheid tot betalen.

3. Uitleg

Laat een paar buitenstaanders eens kijken naar je website en laat hen daarbij specifiek aangeven of ze begrijpen wat je verkoopt. Het komt namelijk vaak voor dat je terugvalt op vaktermen en ervan uitgaat dat een bezoeker wel begrijpt hoe het zit.

4. Veiligheid

Een auto kopen in een schimmige loods op een afgelegen terrein geeft je geen veilig gevoel. De kans bestaat dan ook dat deze setting veel potentiële kopers zal afschrikken. Zo werkt het online natuurlijk ook. Bekijk eens kritisch of je site wel vertrouwen uitstraalt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het tonen van je adres en contactgegevens, eerlijke klantenreviews en heldere algemene voorwaarden.

5. Focus 

Probeer maar eens een taak af te ronden terwijl er continu mensen om je heen je aandacht vragen. Dat gebeurt ook vaak op websites, en dan doel ik op de veelvoud aan acties die je een potentiele klant voorlegt. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een folder, inschrijven voor de nieuwsbrief en dan heb je ook nog wel een paar suggesties voor andere interessante producten. Kortom, allemaal signalen die een klant afleiden van die ene taak: de verkoop afronden. Het verminderen van deze prikkels naarmate iemand verder in de funnel zit kan al snel een goede conversiewinst opleveren.

6. Niet op voorraad

Ook webshops hebben weleens een product niet op voorraad of gaat een item uit het assortiment. Wat doe jij wanneer dit gebeurt? Wat zien bezoekers wanneer ze op de productpagina belanden? Denk eens aan het geven van een suggestie voor een alternatief product, of introduceer de functie waarbij bezoekers een e-mailadres achterlaten om een mailtje te krijgen wanneer het product weer leverbaar is.

7. Taal

Heb je al gekeken naar welke taal mensen spreken die in je webshop komen? Zie je bijvoorbeeld veel Spaanstalige bezoekers op je website, maar is deze taal niet beschikbaar, dan is het sommetje snel gemaakt: snel vertalen die teksten.

8. Vraag niet te veel

Een veel voorkomende fout die online gemaakt wordt is het te veel willen vragen en weten van een klant. Vaak wordt bij het verkoopformulier zo veel irrelevante informatie gevraagd. Schrap alle overbodige vragen om te zorgen dat iemand vlot de aankoop kan afronden.

9. Doodlopende links

Als je veel moeite doet om mensen in je winkel te krijgen, dan wil je voorkomen dat ze op doodlopende pagina’s (404’s) terecht komen. Een typefout in de link, een product dat niet meer bestaat of een verkeerde redirect. Allemaal mogelijke oorzaken met het gevolg dat je een groot deel van de bezoekers kwijt gaat raken. Spoor deze doodlopende links op, bijvoorbeeld met een tool als Screaming Frog, en los ze op voordat je nog meer bezoekers wegjaagt.

10. Wat zoeken jouw klanten

Als je een zoekfunctie op je website hebt, dan is dat een bron van waardevolle informatie. Een analyse in Google Analytics naar specifieke zoektermen en gedrag kan je informatie geven over een gat in je productaanbod. Zie je bijvoorbeeld dat veel mensen op je t-shirt webshop zoeken naar xxxl shirts, maar verkoop je die momenteel niet, dan is deze toevoeging in je assortiment zeker het overwegen waard.

11. Waarom ben jij goed

Het goed weergeven van unique selling points kan de bezoeker een goede indruk geven waarom ze juist voor jou zou moeten kiezen. Denk hierbij aan: bestellen voor 12 uur morgen in huis, al 12.000 tevreden klanten of niet goed, geld terug.

12. Afbeeldingen

Wanneer je van plan bent iets te gaan kopen, dan is het wel fijn om te zien wat je koopt. Probeer dit ook te bedenken wanneer je naar productpagina’s kijkt. Zorg voor voldoende foto’s van goede kwaliteit om de bezoeker een goed beeld te geven van wat hij of zij gaat aankopen.

13. Urgentie 

Het is mensen eigen dat men door enige tijdsdruk sneller een besluit nemen. Angst om iets te verliezen kan ervoor zorgen dat een potentiële klant de koop niet zal uitstellen. Probeer daarom eens te testen met wat urgentie middelen, zoals nog slechts 2 producten beschikbaar of deze aanbieding is nog 13 uur geldig.

14. Testen, testen en testen

Bovenstaande tips kunnen je ideeën en inzichten geven voor het verbeteren van de conversie, echter is mijn belangrijkste tip: testen. Zorg dat je deze aannames en ideeën toets in de praktijk. Dat kan bijvoorbeeld door het inzetten van A/B testen. Hiermee voorkom je dat jouw aanname eigenlijk tot een verlaging van het conversiepercentage leidt.

Hopelijk helpen deze tips je op weg naar het verbeteren van jouw conversieratio. Succes met de verkoop!

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!