Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In 4 stappen naar een wendbaar bedrijf

Ritme, scrum en experimenteren zijn de toverwoorden voor agile busines. Sprout-expert Pieter van Osch deelt vier stappen om je bedrijf - op een structurele manier - wendbaar te maken.

Wat was ondernemen vroeger toch eenvoudig. Vooruit plannen deed je door te extrapoleren wat je tot dusver had gedaan. Eenvoudig 20 procent per jaar erbij, of 30 procent of 50 procent als je ambitieus bent. Op wat voor omzet en winst kom je dan over 5 jaar? Je had alle tijd om nieuwe product-/marktcombinaties te onderzoeken die de omzetgroei mogelijk maakte.

Dat is nu anders. Producten en markten komen binnen een mum van tijd op. Net als concurrenten. Wie had gedacht dat snoepfabrikanten plotseling concurrentie kregen van telecomproviders? Kinderen besteden tegenwoordig liever geld aan hun smartphone dan aan snoep. Producten en markten verdwijnen ook razendsnel. Stel je voor dat je nu nog een cd-winkel zou hebben… Je moet er niet aan denken. Veranderen is het nieuwe groeien. Maar hoe verander je je bedrijf snel en adequaat zonder dat dit in een chaos eindigt?

Ritme, scrum en experimenteren zijn de toverwoorden voor agile busines.

Dit zijn de vier stappen om je bedrijf op basis van die begrippen wendbaar te maken:

1. Beschrijf en leef de kern van je ideologie

De kernideologie van je bedrijf is het baken in een zee van verandering. De kernideologie beschrijft de cultuur van de bedrijf en de heldere stip aan de verre horizon waar we allemaal voor gaan. Jim Collins noemt dat de BHAG, de Big Hairy Audacious Goal. Ook onderdeel van de kernideologie zijn de kernklanten die je bedient met aantrekkelijke merkbeloften. Dat is de kern. De kern van je bedrijf staat als een huis. Die verandert niet of nauwelijks. Plaats veranderingen in de context van de kernideologie. Dan snappen mensen waarom de verandering belangrijk is.

2. Plan flexibel vooruit met scrum

Vanuit de kernideologie plan je zeer grof terug. Je zet 2019 kort op de kaart en 2017. Maar veel belangrijker is dit kwartaal. Dit kwartaal plan je volledig uit. Je focust je op de komende 13 weken met glasheldere prioriteiten. Verdiep je daarbij in scrum. Oorspronkelijk was dit een tool voor software-ontwikkelaars. Maar scrum is ook prima bruikbaar in snelgroeiende bedrijven. Met scrum plan je dit kwartaal concreter uit naar sprints van één of twee weken. Wat ga je deze week doen en hoe draagt dit bij aan de kernideologie van het bedrijf?

3. Experimenteer alsof je leven ervan afhangt

Verandering plan je in met experimenten. Experimenteren klinkt misschien vrijblijvend, maar dat is het niet. Experimenten beschrijf je met doel, gewenste uitkomst, einddatum en proces. Vooral de succescriteria en einddatum van experimenten scheppen duidelijkheid. Op de einddatum evalueer je het experiment. Gelukt? Pak het dan groots aan met jaar- en kwartaalprioriteiten. Niet gehaald? Stekker eruit!

4. Implementeer een ijzeren ritme

Een ijzeren ritme is cruciaal. Discipline. Roept dat weerstand op? Ritme is de hartslag van groei.

In een wekelijks en dagelijks ritme synchroniseer je over hoe de bedrijf het doet. Je haalt de wereld naar binnen door te synchroniseren over klanten, trends en concurrenten. Je wilt niet dat je eigen hart een paar slagen mist. Gun je bedrijf daarom zijn hartslag!

Agile business. Effectief je bedrijf laten inspelen op alle veranderingen. Maakt je bedrijf wendbaar en schaalbaar voor razendsnelle successen of versnelde afbouw. Hoe agile is jouw bedrijf?


Wil je nog meer weten over hoe je je bedrijf agile kunt maken? En andere slimme tips om gezond te groeien?

Kom naar de Masterclass Scaling Up met Verne Harnish op dinsdag 8 november 2016.

Klik hier voor meer informatie en tickets.