4 strategieën om klanten opnieuw te benaderen (of juist niet) binnen Google search

Wist je dat je bezoekers van je website nog een keer kunt benaderen als ze iets zoeken via Google? Sprout-expert Ralph Wolbrink legt uit hoe je deze vorm van remarketing op 4 manieren kunt inzetten.

We beginnen met een kleine introductie van de functie Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) van Google AdWords. De meeste mensen zijn wel bekend met remarketing via het display-netwerk van Google, of voor sommige de banners die je achtervolgen. In het geval van RLSA geldt dat je bezoekers van je website nog een keer kunt benaderen in het zoeknetwerk van Google. Ofwel, je kunt deze bezoekers nogmaals bereiken wanneer ze actief op zoek zijn binnen Google.

4 strategieën om RLSA in te zetten voor jouw Google AdWords campagnes:

1. Kosten besparen

Een eenvoudige manier om kosten te besparen is het uitsluiten van klanten die al een product bij je hebben gekocht. Stel je adverteert als hypotheekverstrekker op relevante termen. De kans dat iemand een hypotheek afsluit en binnen korte termijn een tweede hypotheek wil afsluiten is vrij klein. Het kan daarom lonen om bezoekers waarvan je weet dat ze reeds klant zijn uit te sluiten van je zoekcampagnes. Zo bespaar je al snel flink wat mediabudget dat je beter kunt besteden.

Hetzelfde geldt voor bezoekers waarvan je weet dat je hen eigenlijk niet kunt helpen. In het voorbeeld van de hypotheekverstrekker zou je bijvoorbeeld ook kunnen denken aan het uitsluiten van bezoekers die de calculator op je website hebben doorlopen waar de uitkomst is dat je deze geen hypotheek wilt of kunt verstrekken.

2. Twijfelaars overtuigen

Zoals ook in onderstaand filmpje van Google wordt aangegeven zal niet iedereen na een eerste bezoek direct overgaan tot een aankoop. In het filmpje wordt zelfs aangehaald dat 96 procent niet overgaat tot een aankoop na de eerste klik. Wat het aantal ook is, deze twijfelaars kun je alsnog proberen te overtuigen nadat ze van je website zijn gegaan. Om dit in een voorbeeld te gieten: een webshop met telefoonhoesjes ziet dat een bezoeker een product in het winkelmandje legt, maar vervolgens zonder af te rekenen de website verlaat. Deze bezoeker gaat vervolgens op zoek naar het specifieke merk hoesje op zoek naar een betere deal. Je zou deze bezoeker een specifieke aanbieding kunnen doen. Koop nu hoesje X met 10% korting, alleen vandaag geldig.

3. Upsell

De kennis van een bestaande klant kun je ook inzetten om upsell-kansen te pakken. Ik neem weer even het voorbeeld van een hypotheekverstrekker, als je weet dat iemand een hypotheek voor een woonhuis heeft afgesloten dan is de kans groot dat er ook een inboedelverzekering nodig is. Je zou dan RLSA kunnen inzetten om voor deze bezoekers extra hoge biedingen in te zetten. Je weet immers dat deze mensen niet meer oriënteren, maar juist dicht bij het beslissingsmoment zitten.

Een ander voorbeeld is de vakantie aanbieder die net een vlucht en hotel op Santorini heeft verkocht. Op dit Griekse eiland is het handig om eigen vervoer te hebben, dus ook deze mensen zou je tijdens de vakantie voorbereiding kunnen proberen te bereiken in het zoeknetwerk. Bijvoorbeeld door het weergeven van een advertentie wanneer deze mensen zoeken naar “weerbericht Santorini” – let wel hierbij is de intentie van bezoekers duidelijk niet het huren van een auto het is daarom belangrijk om een landingspagina te hebben waar tenminste de intentie wordt behandeld. Bijvoorbeeld door het tonen van het weerbericht en daaromheen inspelen op het voordeel van een huurauto op Santorini.

4. Adverteren op bredere woorden

Nogmaals het voorbeeld van Santorini, stel je rich je normaal enkel op zoektermen als “fly drive vakantie santorini”. Zoekopdrachten als “vakantie boeken” zijn voor een aanbieder van Santorini vakanties eigenlijk veel te breed en daardoor vaak te duur. Mensen zitten nog in de oriëntatiefase en weten nog niet zo goed waar ze heen willen in de zomer. Dat kan anders zijn wanneer deze mensen al op je website zijn geweest en verschillende informatie over Santorini hebben bekeken. Deze bezoekers zijn opeens wel interessant om te benaderen op bredere zoektermen als “vakantie boeken”. Dit is mogelijk wanneer je RLSA slim inzet voor je campagnes.

Uiteindelijk zal niet elke strategie voor jou interessant zijn, maar probeer en test eens met deze opties en de data zal het je leren.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!