5 manieren om snel geld te besparen in Google AdWords

Lek

Voordat je het weet gooi je met Google AdWords te veel geld over de balk. Sprout-expert Ralph Wolbrink behoedt je voor een te grote uitgavenpost.

Je zoekt natuurlijk altijd manieren om geld te besparen en onnodige kosten weg te snijden. Effectiviteit boven geldverspilling, daar gaat het ook om wanneer je een Google AdWords campagne draait.

Het is eenvoudig om snel veel te veel geld weg te gooien in dit advertentiesysteem. In dit artikel deel ik daarom vijf eenvoudige manieren om geld te besparen met jouw AdWords campagnes.

1. Negatieve zoektermen toevoegen

In het zoeknetwerk van Google richt je je op bepaalde zoektermen. Als iemand zoekt naar jouw product dan wil jij zichtbaar zijn met een advertentie. Door zoektermen op te nemen in je Google AdWords-campagnes wordt dit gerealiseerd. Maar wist je dat je ook negatieve zoektermen kunt toevoegen? Dit zijn zoekwoorden waarop je niet wilt dat je advertentie wordt weergegeven. 

Een voorbeeld: stel je wilt als sneaker webshop adverteren op “Adidas sneakers kopen”, dan wil je niet dat je advertentie wordt vertoond wanneer iemand zoekt op “Tweedehands Adidas sneakers kopen”. In dit voorbeeld zou je dus “tweedehands” als negatief zoekwoord willen instellen om te voorkomen dat je betaald voor bezoekers die toch geen klant gaan worden.

2. Search partners aanpassen

Wanneer je adverteert via Google AdWords dan is de kans groot dat je advertenties ook meedraaien via het search partner netwerk op andere websites. Een groot aantal websites hebben de zoekfunctie van Google geïntegreerd en hierin kun je ook worden weergegeven met een advertentie. Veelal zijn de resultaten van deze zoekpartners ook behoorlijk anders dan die van de zoekmachine zelf. Kijk dus eens hoe dit is in jouw situatie en schakel deze functie uit wanneer nodig.

3. Mobiel bod aanpassen

Het gedrag op smartphones is in de meeste gevallen toch behoorlijk anders dan die van een desktop bezoeker. Dit is dan ook een analyse waard aan jouw kant. Zijn de prestaties beduidend minder vanuit mobiele apparaten, dan is het het overwegen waard om een ander bod in te stellen voor mobiel of deze zelfs uit te sluiten.

4. Display netwerk uitzetten

Google AdWords biedt naast de mogelijkheid om te adverteren in zoekmachines ook de optie om in het display netwerk te adverteren. Hiermee kun je via banner- of tekstadvertenties jouw doelgroep bereiken. Op zich een heel goed netwerk met veel targeting opties, maar de hoeveelheid bannerimpressies is zo gigantisch groot dat je vrij snel door je dagbudget heen gaat. 

Het display netwerk heeft een essentieel andere eigenschap ten opzichte van het zoeknetwerk, namelijk dat mensen niet actief op zoek gaan naar een oplossing. Dit zorgt er dan ook voor dat het conversiepercentage in veel gevallen dan ook een stuk lager is. Kijk dus eens goed hoe dit in jouw account is en wanneer het nodig is zorg dan dat je het display netwerk even niet inzet of in een mindere mate.

5. Zoektype aanpassen

Zoekwoorden inzetten heb je in een viertal varianten: BreedModifier voor breed,Woordgroep en Exact.

Hoe en wat je inzet heeft een erg groot effect op je uitgaven. Ik zal in dit artikel niet te veel uitweiden over de exacte functies, maar voor het beeld enkel 'Breed' en 'Exact' behandelen.

Breed wil zeggen dat een advertentie ook kan worden weergegeven op soortgelijke zoekopdrachten, spelfouten of synoniemen. Exact betekent dat een advertentie enkel wordt vertoond wanneer een zoekopdracht exact zo in het account staat. 

Een voorbeeld: als ik in breed adverteer op het zoekwoord “adidas sneakers kopen” dan kan mijn advertentie ook worden weergegeven op een zoekopdracht naar “adidas sportschoenen te koop”. Als ik hetzelfde zoekwoord als exact had ingesteld, dan was dit niet gebeurd. 

Goed je begrijpt dat met brede zoektermen inzetten je aan een ruim scala aan zoekopdrachten kan worden vertoond. Kijk daarom eens in het zoekopdrachten rapport in AdWords om te kijken op welke termen je wordt vertoond en voeg de interessante als exact toe, waarna je het brede zoekwoord pauzeert of verminder hiervoor je bieding. Hiermee kun je relatief eenvoudig kosten besparen zonder dat je prestaties er minder door worden.

 

 

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!