5 manieren om verandering de baas te blijven

Verandering

Als de wereld om je heen verandert  is het tijd om je businessmodel onder handen te nemen. Sprout-expert Moniek Tiel Groenestege geeft tips om veranderingen de baas te blijven.

Iedereen ziet dat de wereld verandert, wat leidt naar een wereld met daarin veel mogelijkheden en kansen. Het speelveld voor bedrijven is eindeloos. Welke gevaren of kansen brengen dit voor jouw business mee? Een feit is dat elke verandering effect heeft op je businessmodel. Hoe ga jij hier mee om? Pak jij de kans of laat je het liggen?

Voorbeelden

Twee praktijkvoorbeelden waarbij een veranderend speelveld gevolgen heeft voor businessmodellen:

In 2014 werd NIX18-wet ingesteld. Dit had een grote impact op de horeca. Weet je nog dat jij als minderjarige in cafés en clubs uitging in Amsterdam? De ommekeer van de NIX18-wet vroeg om een directe verandering in het businessmodel van horecaondernemers. In gesprek met een horecaondernemer uit Huizen bleek dat zijn eerste reactie was: oplossingen bedenken voor hun werkwijze en regels, zoals polsbandjes bij de ingang voor leeftijdscontrole.

Zo'n verandering van werkwijze is slechts een tijdelijke oplossing. Als we kijken naar het Business Model Canvas, een tool die in 9 bouwstenen laat zien hoe je bedrijf waarde creëert, levert en behoudt, zit de verandering in een ander klantsegment en daarmee de waardepropositie die het horecabedrijf biedt. Actieve ondernemers die hun businessmodel aanpasten bleven de veranderingen de baas, maar slapende ondernemers moesten hun deuren sluiten.

Q-Park

Een ander voorbeeld is Q-Park, dat onlangs voor 3 miljard werd verkocht aan de Amerikaanse investeerder KKR. Het Nederlandse bedrijf had vorig jaar een omzet van 825 miljoen euro. Maar wat staat Q-park allemaal te wachten? Online shoppen vanuit je luie stoel leidt bijvoorbeeld tot minder bezoeken aan de grote steden, over een aantal jaar zijn zelfrijdende auto’s gangbaar. En dan hebben we het nog niet eens gehad over een ransomware-aanval die het bedrijf vorige maand trof.

Zie ook: Zo werd Q-Park groot

Genoeg invloeden vanuit de context op het businessmodel van Q-Park. Redenen om te verkopen dus. Dom gekocht door KKR of slechts een verandering in het businessmodel? Feit is dat er iets moet veranderen.

Tips & Tricks

Het gaat er niet om wat er allemaal gebeurt maar hoe je hier mee om gaat, want daar heb je vaak geen invloed op. Zit jij met je handen in het haar of blijf jij de baas van deze veranderingen? Vijf tips hoe jij de verandering te lijf gaat: 

1. Social Media

Hier vind je de meeste trends en ontwikkelingen. Check je Twitter, Instagram, Facebook, Snapchat en LinkedIn. Waar praten mensen over, wat wordt gedeeld, wat zijn ‘hotte’ items? Noteer ze.

2. Informatie structureren

Vind een manier om deze informatie te structureren: zelf ben ik fan van de Context Map. Dit helpt jou om duidelijk inzicht te krijgen in wat er in jouw omgeving gebeurt. 

3. Top 3

Bepaal de voor jouw relevante veranderingen. Wat is de top drie? Waar kan je met jouw business niet om heen? Markeer deze top drie op de Context Map. 

Lees ook: Zo werkt Value Proposition Design

4. Aan de slag

Maak inzichtelijk welke veranderingen invloed hebben op jouw businessmodel en ga hier mee aan de slag. Wat kan je veranderen? Ga aan de slag met het innoveren van je business.  Let op: denk hierbij niet aan aanpassingen in je werkwijze (zoals die horecaondernemer), maar kijk goed naar jouw businessmodel waar écht het probleem zit.

5. Flexibel

Zorg dat je businessmodel flexibel is zodat jij makkelijk kan inspringen op deze veranderingen.

Heartbeat

Dit is een proces dat nooit stopt. Blijf up to date en doorloop de stappen elke maand. Misschien dat er op dat moment geen directe verandering voor jouw businessmodel is, maar dan heb je de veranderingen wel in kaart. Dit zorgt ervoor dat je deze snel veranderde wereld de baas blijft.

Lees ook: 5 tips voor een beter business model

Moniek Tiel Groenestege is Strategy Designer bij Business Models Inc met een passie voor start- & scale ups. De energie die zij krijgt van het samenwerken met deze bedrijven kan zij ook toepassen op het moment dat ze met corporates werkt. Moniek helpt organisaties met het ontwerpen van businessmodellen voor de toekomst.