Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 redenen waarom je niet om Growth Hacking heen kunt

Waarom is Growth Hacking eigenlijk een big deal? Sprout-expert David Arnoux geeft 5 redenen. 'Je hebt een ander soort creativiteit nodig om de gewenste groei te bereiken.'

Door David Arnoux – Growth Tribe

Hoewel Growth Hacking door velen wordt gezien als de volgende stap in de evolutie van marketing, zijn er nog altijd mensen die niet echt overtuigd zijn. Logisch. “Hacken” is het soort woord dat achterdocht oproept.

Maar het belangrijkste wat je moet weten over growth hacking, growth marketing. technical marketing of hoe-je-het-ook-maar-wil-noemen-marketing is: a) het is geen magie, b) iedereen kan het leren en c) als je wilt groeien, is dit de manier om het voor elkaar te krijgen. 

Waarom zou je van Growth Hacking zo’n big deal maken? 5 redenen:

1: Bedrijven en producten hebben niet de middelen om onbeperkt te blijven groeien

Iedere ondernemer weet dat het lastig is om een bedrijf van de grond te krijgen: om je eerste gebruikers te vinden, ze te activeren en te behouden en uiteindelijk winst te maken. Het is niet alleen lastig, maar ook financieel uitputtend. Je hebt een ander soort creativiteit nodig om de gewenste groei te bereiken.

Je hebt een ander soort creativiteit nodig om de gewenste groei te bereiken

Growth Hacking lost het probleem van beperkte middelen op doordat het vaak hand in hand gaat met een beetje subversiviteit en een heleboel creativiteit. Je hackt jezelf een weg naar succes met behulp van ongebruikelijke, goedkope en soms wat uitgekookte methoden.

Wel een kanttekening hierbij: als je 10xgrowth bereikt, kunnen subversieve marketingtechnieken uiteindelijk je merk schaden. Dus begin met hacken en eindig als een startup die gedreven wordt door een missie, zoals Airbnb.

2: Traditionele marketingkanalen zijn vaak duur en verzadigd

Wist je dat we elke dag bestookt worden met zo’n 250 tot 3000 reclames? Elk bedrijf vecht voor een kans om gezien te worden, waardoor de prijzen voor trouwe gebruikers of klanten omhoog schieten.

En dan heb ik het niet alleen over “above the fold” marketing, zoals televisie, radio of andere traditionele media. Alle marketingkanalen beginnen duur en verzadigd te worden. Statistieken tonen aan dat de gemiddelde kosten om één gebruiker binnen te halen aan het stijgen zijn en dat ook zullen blijven doen.

De boodschap hier is dat een klein budget altijd een goede reden is om te kiezen voor ongebruikelijke kanalen en originele manieren om gebruikers naar je product te halen. Beperkingen voeden creativiteit.

Een klein budget is altijd een goede reden om te kiezen voor ongebruikelijke kanalen

3: Nieuwe kanalen schieten als paddenstoelen uit de grond en growth hackers zijn de eerste die ze testen

Vroeger waren er niet zoveel kanalen waarop bedrijven viraal konden gaan. Tegenwoordig hebben we sociale media, zoekmachine optimalisatie, online reclames, content marketing, engineered marketing, virtual en augmented reality, kunstmatige intelligentie, robotica – het lijkt wel alsof er iedere dag een nieuwe mogelijkheid bij komt!

De marketeers van de toekomst, ofwel growth hackers, zien deze kanalen dus als een aantrekkelijke manier om potentiële klanten te bereiken. En vooral om ze als eerste te bereiken.

Dit alles betekent dat niemand ooit zou moeten beweren dat klantenwerving een probleem vormt. Met alle mogelijkheden voor acquisitie is er geen excuus om deze niet aan te grijpen.

4: Een growth hacker weet dat distributie belangrijker is dan het perfecte product

Het is nu zoveel makkelijker om een gaaf product in elkaar te zetten dan 10 jaar geleden. Bedrijven investeren steeds meer in productontwikkeling, maar vergeten daarbij distributie. Dit is zelfs de reden dat 90% van alle startups het niet haalt.

Het is nu zoveel makkelijker om een gaaf product in elkaar te zetten dan 10 jaar geleden

Het moeilijkste is niet om een gaaf product te ontwikkelen, maar distributie te rocken – de juiste doelgroep te bereiken op het juiste moment en voor de juiste prijs.

Een growth hacker is misschien geen perfectionist als het gaat om het maken van het product, maar hij zal er zeker voor zorgen dat het wordt gezien. “Maak het nu. Fix het later”.

5: Het gaat growth hackers voornamelijk om de return on investment

De dagen van Mad Men marketeers zijn al lang voorbij. Het is niet meer genoeg om één succesvolle marketingcampagne neer te zetten. Een growth hacker kiest in plaats daarvan voor lean marketing.

Houd je ROI goed in de gaten en probeer zo snel mogelijk vast te stellen wat wel werkt en wat niet. Growth Hacking draait volledig om snelle experimenten, data-analyse en product aanpassingen. Deze manier van denken is wat een growth hacker onderscheidt van een digitale marketeer.

Of je nu gelooft dat Growth Hacking het marketing 2.0 is of niet: de praktijk zal het uitwijzen, zoals ik graag zeg. Kijk om je heen! Alle grote jongens (Facebook, Dropbox, PayPal, Google, Uber, enz.) hebben inmiddels speciale growth teams. Waarom zou dat nou zijn?

Lees ook deel 1 uit deze reeks: Dit moet je weten over Growth Hacking