5 redenen waarom je niet zonder een communicatieplan kan

PR
agenda, plan, kalender

Een communicatieplan wordt vaak vergeten, maar is een goede investering in je bedrijf. Sprout-expert Leonne van de Ven geeft 5 redenen waarom, inclusief sjabloon waarmee je aan de slag kunt.

“O ja, die lancering komt er al bijna aan. Welke acties kunnen we nog uitzetten binnen de periode die we over hebben? En welke kansen hebben we helaas al gemist?”

Op de werkvloer kan het er heel ad hoc aan toe gaan als het communicatie betreft. Dat terwijl goede voorbereiding echt niet zoveel energie en tijd hoeft te kosten. En het levert je ook nog eens zoveel meer resultaten op.

Een strategisch communicatieplan - idealiter een die 12 maanden beslaat - is een van de meest waardevolle dingen waar je bedrijf in kan investeren. Waarom? Lees verder:

1. Duidelijke en meetbare doelen

Met een strategisch communicatieplan maak je inzichtelijk wat je wilt bereiken met communicatie. Je kunt ook meten en analyseren wat de effectiviteit van de ondernomen activiteiten is. Zo weet je wat wel en niet werkt én wat het return on investment (ROI) is.

2. Het is van strategisch belang

Strategie is essentieel als het gaat om communicatie-activiteiten. Het zorgt ervoor dat acties worden uitgevoerd op een logisch moment in plaats van het lastminute acteren wanneer iets zich ineens aandient. Met een sterke strategie staan alle activiteiten in het teken van de gestelde doelen.

3.  Het zorgt ervoor dat je je kernboodschappen over kunt brengen.

Slimme campagnes kun je gedurende het jaar op bepaalde tijdstippen inzetten. In deze campagnes gaat het om het informeren en betrekken van jouw doelgroep en kun je ervoor zorgen dat ze jouw kernboodschap tussen de oren krijgen. 

4. Het geeft je een tijdlijn.

In het communicatieplan zet je de activiteiten chronologisch op een rij. Zo weet je precies wanneer wie wat moet doen. Hierdoor voorkom je dat je in paniek schiet wanneer er een plotselinge deadline opdoemt. Geen deadline komt meer onverwachts, want je wist er al tijdig van

5.  Het werkt binnen je budget 

De meeste bedrijven hebben een duidelijk afgebakend marketingbudget en eventuele extra uitgaven of hogere kosten moeten worden verantwoord. Een communicatieplan bevat een beraming van alle kosten die horen bij de geplande activiteiten. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan. 

Ben je er nu van overtuigd dat je inderdaad aan de slag met met een communicatieplan? Super!

Geen idee hoe nu verder? Hieronder een simpele template. 

Als je van plan bent een communicatieplan te gaan schrijven dan zijn onderstaande elementen belangrijk om hierin op te nemen. Achter elk element staat een korte uitleg.

Eigenaar van De Wolven, bureau voor communicatie en pr met focus op free publicity, social pr en online communicatie. Expertise: Free publicity, Social pr, (Re)Branding en brandawareness, Communicatie strategie en uitvoering, Mediatraining en pr- workshops, Social media strategy en community management.