Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 taaltechnieken waarmee je ervoor zorgt dat je boodschap aankomt

Levendig taalgebruik zorgt ervoor dat jouw verhaal blijft hangen en nagalmt in de hoofden van je publiek. Rob Marrevee geeft voorbeelden van vijf taaltechnieken waarmee je je boodschap nog beter over de bühne krijgt.

1. Alliteratie

Dromen, durven, doen: een uitspraak van Ben Tiggelaar die naast de drie d’s ook nog een mooie drieslag is. Zo is deze titel goed te onthouden.

2. Chiasme

Wie kent hem niet? John F Kennedy’s uitspraak :  “Ask not what your country can do for you, “ask what you can do for your county.” 

En Warren Buffet: “It’s far better to buy a wonderful company at a fair price, than a fair company at a wonderful price.” 

Je moet er echt even bij stil staan om de uitspraak te begrijpen. Dat maakt het zo krachtig.

3. Concrete voorbeelden

Een exporteur van Nike schreef: “We verkochten onze eerste schoenen in China in 1984. We legden 200 paar schoenen in een winkeltje van 50 vierkante meter. en binnen 11 dagen waren we uitverkocht. Op dit moment groeit de interesse voor onze producten en het merk bekend bij 500 miljoen Chinese consumenten onder de 25 jaar. Dat zijn een miljard voeten waar we ons op richten!”

Dat klinkt toch veel aantrekkelijker dan: we hebben grote naamsbekendheid en we willen blijven groeien. Het is dezelfde boodschap maar deze laatste blijft veel minder hangen.

4. Metaforen

Nog een keer Warren Buffet.  Deze geniale man zei tijdens een financiele crisis: “Shareholders who lost money are like small birds who strayed into a badminton game, bloodied and confused.” Je ziet het voor je hoe de arme vogeltjes uit de lucht worden geslagen!

5. Herhaling en ritme

Luister naar  de belangrijke speeches van Steve Jobs en je komt het veel tegen. Jobs begreep het effect van drama. Bijvoorbeeld tijdens de lanceringvan de iPhone in 2007 waarbij hij zegt: “That’s 58 songs every second of every minute of every hour of every day.” 

En nu jij. Heb je binnenkort een presentatie? Durf expressief te zijn. Kijk eens of je één of twee van deze technieken kunt toepassen.