Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips om in te spelen op de economische groei van 2018

Economische groei vertaalt zich niet automatisch naar meer omzet, maar de kansen nemen wel toe. Sprout-expert Lorraine Vesterink geeft 5 manieren om te profiteren van de huidige bloeiperiode. 

Het gaat goed met onze economie. Net als afgelopen jaar zet de groei door met naar verwachting ruim drie procent. Een dergelijke groei wachten we al tien jaar op. De groei kan zelf nog hoger uitvallen als we met z’n allen meer gaan besteden.

Hoe ga jij als ondernemer bijdragen klanten meer te laten besteden? Hoe ga jij de vruchten plukken van misschien wel tien jaar zaaien?

5 tips om in te spelen op de economische groei van 2018:

1. Zorg dat jij en je team klaar zijn voor groei

Als tien jaar lang iets op een bepaalde manier verloopt, dan zit je in een bepaalde modus. Je gedrag is een gewoonte geworden. De enige manier om een gewoonte te veranderen is een andere mindset. Want gedrag leidt tot gevoel. Gevoel tot gedrag. Gewoonten tot gedrag. En gedrag tot groei en geluk.

Tijd dus voor een ‘heisessie’ met jezelf of je team. Hoe ga je ervoor zorgen dat jouw gedachten veranderen over de economie. Het gaat niet meer slecht, maar goed! En het gaat niet alleen om jouw eigen gedachten, maar vooral ook de mindset van je hele team. Zij zijn geen ondernemers, dus extra belangrijk om ze mee te krijgen in jouw ondernemerswereld. 

2. Ontwikkel nieuwe producten en diensten

Een nieuwe economie vraagt om nieuwe producten en diensten. Wat eerst niet werkte, kan nu wel werken. Ga brainstormen over de trends voor 2018. Stel vragen aan je klanten. Wat leeft er op dit moment bij ze. Welk nieuw product of dienst sluit aan bij hun veranderende behoeften?

Neem je klant mee in de ontwikkeling van het product of de dienst. Ze helpen je graag, omdat jij hun helpt hun probleem op te lossen.

3. Speel in op kansen

Wat zijn je sterke punten. Hoe kan je daarmee inspelen op de kansen. Wat zijn je mindere kanten. Hoe kan je die versterken om in te spelen op kansen en bedreigingen tegen te gaan.

Maak een SWOT analyse én een confrontatiematrix waar jouw bedrijfsstrategie voor 2018 uit voortkomt. Met alleen een SWOT analyse kun je niet zoveel. De confrontatiematrix zorgt ervoor dat je een waardevolle output krijgt om je strategie mee te maken.

4. Pluk het laaghangend fruit

Tot nu toe hadden je klanten misschien het budget niet voor extra diensten. Het kan zijn dat dit nog steeds tussen de oren van jou, je team en je klant zit. Maar… is dit nog wel zo? De groeiende economie zorgt voor meer geld in ieders portemonnee.

Wat kan jij aan cross-sell en up-sell doen? Praat met je interessantste en beste klanten. Ga bij ze langs en onderzoek hoe jij ze kan ondersteunen bij wat ze nodig hebben. Dit is het moment waarbij je ze een stap verder kunt helpen.

5. Breid ook online verder uit

Online is er nog zoveel meer te bereiken dan we nu al doen. Verdiep je. Neem iemand aan als je er zelf niet de tijd voor hebt om er bovenop te zitten. Alles wat je aandacht geeft groeit. Als je online links laat liggen, dan mis je de boot. Zet bijvoorbeeld je personeel in om voor je te vloggen. Iedereen heeft een smartphone en monteren is tegenwoordig goed te leren. Niks is makkelijker dan snel veel content te creëren.

Geef mensen vertrouwen, want ze kunnen meer dan je denkt. Je hebt ze tenslotte niet voor niets aangenomen. Je gelooft in ze. Ga er samen voor! Dan wordt het een geweldig, gouden jaar vol groei.