Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips om van je concurrenten te leren

Als ondernemer wil je de beste zijn in jouw niche en laat je andere aanbieders liever links liggen. Paul van der Heijden vertelt hoe je voorkomt dat je te laat wakker schrikt en links en rechts bent ingehaald.

Veel ondernemers zijn heel erg blij met hun eigen bedrijf. Zo blij dat ze iedere dag tevreden binnen rondkijken en genoegzaam een rondje over de werkvloer maken. Leunend achter hun bureau turen zij verliefd naar hun eigen logo, website en producten. Totdat ze wakker schrikken en beseffen dat ze door de concurrent zijn ingehaald!

Flauw voorbeeld misschien en wat overdreven maar dicht bij de werkelijkheid. Na een succesvolle start of lancering van een product of dienst kom je snel in een overwinningsroes. Iedereen in je omgeving vertelt je hoe goed je bezig bent en de verkoopcijfers bevestigen dit.

Realiseer je dat tegelijk met jou andere bedrijven in je branche in hetzelfde proces zitten. Of net daarvoor of daarna, de wereld draait namelijk gewoon door en verdraaid snel ook nog eens.

Transparant

Natuurlijk moet je je successen vieren met iedereen die daar aan bij gedragen heeft. Je hebt het verdiend en dit motiveert je extra om verder te gaan. Blijf echter niet te lang met de feesthoed opzitten en ruim op tijd de slingers op. Je moet immers scherp blijven en een roes vertroebeld je blik doorgaans.

Door de open, transparante wereld waarin we leven is je onderneming zichtbaar voor iedereen. Een groot deel van je USP’s, processen, dienstverlening, ervaringen van klanten etcetera zijn online te vinden. Dat geldt ook voor je concurrenten, maak daar gebruik van! Bekijk met respect naar hun positionering, verkoopuitingen, strategie en alle andere zaken die je te weten kunt komen.

5 tips om slim van je concurrenten te leren:
– Maak een lijst (5-10) van je belangrijkste concurrenten en bepaal je positie ten opzichte van hen;
– Volg je concurrenten passief (bijvoorbeeld met Google Alerts) en blijf op de hoogte van hun bewegingen;
– Volg je concurrenten actief door periodiek hun website uit te kammen. Kijk vooral ook of er vacatures zijn, dit geeft vaak een indicatie van een toekomstige strategie;
– Vraag je klanten met welke concurrenten zij werken en hoe dit bevalt. Niet iedere klant wil dit, indien wel kan dit nuttige informatie opleveren op welke punten je concurrenten beter of slechter scoren;
– Doe aan ‘mystery shopping’: probeer een klant ervaring op te doen bij je concurrent: bestel een product, maak gebruik van een dienst of vraag informatie op.

Je eigen kracht

Ik roep hier niet op om klakkeloos te kopiëren wat je concurrenten doen of om achter hen aan te hobbelen. Vaak ben je dan toch te laat, niet uniek en dobber je richtingloos rond. Ga uit van je eigen kracht, je eigen visie op de markt, geloof in je eigen product en volg een lange termijn strategie.

Doe dit echter met oog en respect voor je omgeving en laat je inspireren door wat anderen in je markt doen. Zodat je niet te laat wakker schrikt en links en rechts bent ingehaald!