5 vragen voordat je op zoek gaat naar een investeerder

Kat

Precies tien jaar geleden lanceerde Pim Betist met Sellaband ‘s werelds eerste crowdfundingplatform met een reward-based model, nu onder meer bekend van Kickstarter. Om zijn tweede lustrum als ondernemer te vieren, deelt hij tien weken lang zijn belangrijkste lessen met Sprout. Vandaag deel 3: bezint, eer gij een investeerder vindt.

Startups die geen crowdfunding willen of kunnen inzetten, zijn aangewezen op het vinden van een investeerder. Vaak doen ze dit te vroeg of onvoorbereid. Dat is zonde, want op die manier verlagen ze hun kans op succes en raken ze bovendien al in een vroeg stadium veel aandelen kwijt.

Deze 5 vragen zou je jezelf moeten stellen voordat je echt op zoek gaat naar een investeerder:

1. Is het nodig?

Startups die zonder investeerder de eerste stappen weten te zetten zijn succesvoller dan degenen die vanaf het begin hun hand ophouden bij een ander. Er is namelijk meer commercieel bewustzijn en ze hebben hun waardepropositie al getoetst. Hoe belangrijk dat is, blijkt wel uit recent onderzoek. Een niet levensvatbaar businessmodel blijkt de meestgenoemde reden waarom startups falen.

Is het onmogelijk om klanten te bedienen zonder de investering op zak? Zoek dan naar andere mogelijkheden. Netflix is begonnen met het opsturen van dvd’s. Er zijn altijd creatieve manieren te bedenken om al in een vroeg stadium geld te verdienen met je idee.

2. Wie ben je?

Voordat je naar een investeerder stapt moet je minimaal een sterke merknaam en huisstijl hebben. Je hebt het dan niet meer over een idee, maar over een bedrijf. Zorg ook dat je al een team van mensen om je heen verzameld hebt waarmee je jouw bedrijf succesvol gaat maken. Als dat nog niet gelukt is, zorg er dan op z’n minst voor dat je laat zien welke mensen je nodig hebt. En – niet onbelangrijk – hoe je die denkt te gaan vinden.

3. Is een converteerbare lening een optie?

Denk hier eens aan. Je hoeft voor het aantrekken van een converteerbare lening namelijk niet langs de notaris en je bespaart een hoop discussie over de waardering. De investeerder geeft een lening die hij mag omzetten in aandelen wanneer een tweede financieringsronde volgt.

De waardering die bij de tweede ronde geldt, dient als basis voor de conversiewaarde. Voor de aandeelhouder van het eerste uur betekent dat een beloning. Hij wordt beloond met een korting ten opzichte van de waardering van de tweede investeerder.

In Amerika is de converteerbare lening al lang gemeengoed. Hier in Nederland is het nog steeds relatief onbekend, waardoor de meeste investeerders helaas nog kiezen voor aandelen. Dan volgt ongetwijfeld de volgende vraag.

4. Hoeveel aandelen moet ik ‘weggeven’?

Als ik een dubbeltje had verdiend voor iedere keer dat mij die vraag werd gesteld… Allereerst, je geeft niks weg. Je geeft uit. En als Nederlandse startup moet je in een eerste ronde niet meer dan 35 procent uitgeven voor een investering van tussen de 100.000 en 500.000 euro.

Tijdens onderhandelingen ziet een investeerder de waardering van je bedrijf liever te laag dan te hoog. Jouw belang is het tegenovergestelde. Om uit dit kat-en-muisspel te komen adviseer ik ondernemers om een anti-verwateringsclausule op te nemen voor de investeerder. Die houdt in dat het belang van de investeerder niet kleiner wordt, wanneer de waardering te hoog gebleken is. Zo kan de investeerder met een gerust hart instappen op een redelijke waardering.

5. Wie zoek ik?

Wanneer je samen een bedrijf start, dan weet je één ding zeker: het gaat anders lopen dan je voorspeld hebt. Zorg er dus voor dat de relatie met je investeerder tegen een stootje kan. Staar je niet blind op het geld, maar kijk goed naar de persoon.

Verder kan het interessant zijn om investeerders aan boord te halen die meer te bieden hebben dan geld alleen. Zo heeft een investeerder in één van mijn bedrijven de eerste grote klant binnengehaald. Dat gaf een mooie boost. Maak dus een lijst van secundaire voorwaarden en ga pro-actief op zoek.

Lees ook de eeste twee verhalen van Pim Betist:
5 technieken waarmee mijn bedrijf verbluffend efficiënt werd
Maak je ondernemingsplan lean

Meer Sprout-expertblogs

Foto: Dashmote.com

'Pim Betist is onder meer bekend van Sellaband, het eerste reward-based crowdfundingplatform ter wereld. Met VraagHugo.nl maakt hij tegenwoordig juridische documenten toegankelijk voor ondernemers. Hij schrijft over slim ondernemerschap, financiering en snelle groei.’