6 redenen waarom jouw website niet hoog staat in Google

Internet

Vraag je je weleens waarom jouw website eigenlijk niet boven de concurrent staat in Google? In dit artikel geef ik je zes mogelijke redenen waarom je niet goed rankt.

1. Niet relevant genoeg

Een zeer voor de hand liggende verklaring is dat je website simpelweg niet relevant genoeg is voor een bepaalde zoekopdracht. Iemand stelt een vraag in Google en de zoekmachine wil het beste antwoord op die vraag geven. Heb jij niet het meest relevante antwoord, dan kan dat een oorzaak zijn voor een mindere positie. Ga dus na of jij het beste antwoord op de vraag in Google geeft.

2. Blokkerende elementen

Het gebeurt ook nog weleens dat een website niet wordt vertoond door blokkerende elementen. Een zoekmachine kan jouw website enkel tonen wanneer deze eerst is geïndexeerd. Google gaat met een “spider” langs pagina’s en scant de inhoud hiervan. Als hier blokkerende elementen inzitten dan kan dit proces worden onderbroken.

Een voorbeeld kan zijn het weigeren van de “spider” bij de deur door het bestandje Robots.txt. Een ander element zou kunnen zijn dat je Google middels een “noindex” vertelt dat deze je pagina niet mag indexeren.

Onderstaande uitleg van Google helpt bij het begrijpen van hoe dit bovenstaande proces werkt:

3. Persoonlijke resultaten

Het is belangrijk om op te merken dat zoekresultaten voor jou anders kunnen zijn dan voor mij. De reden is dat Google de resultaten aanpast op basis van diverse persoonlijke factoren. Hierbij moet je denken aan je eerdere zoekopdrachten, de locatie waarvandaan je zoekt of je eerdere interactie met bepaalde websites. Op basis daarvan kan Google bepalen dat website B voor mij hoger dient te staan dan website A, terwijl dat voor jou precies andersom is.

4. Minder autoriteit

Ik heb het al in eerdere blogs beschreven, maar online autoriteit is enorm belangrijk voor het rangschikken van resultaten. Het zou dus kunnen zijn dat een concurrent een grotere online autoriteit heeft voor deze specifieke zoekopdracht. De verwijzende links naar de concurrent en jouw website kun je analyseren met verschillende tools. Kijk daarbij niet alleen naar het aantal links, maar ook naar welk type websites dit betreft en naar welke specifieke pagina wordt verwezen.

5. Een mindere gebruikers ervaring

Hoe bezoekers een website ervaren is van belang voor een zoekmachine. Is een bezoek aan jouw website langzaam, ingewikkeld of zelfs irritant, dan kan dat een reden zijn waarom je niet rankt. Kleine details als pop-ups of mindere weergave in een bepaalde browser kunnen hier ook negatief aan bijdragen.

6. Straf gekregen

Een laatste oorzaak die ik je wil meegeven is de mogelijkheid dat je een 'Google penalty' hebt gekregen. Dit houdt in dat je volgens Google niet volgens de regels hebt gespeeld en dat je een, tijdelijke, uitsluiting of devaluatie van posities krijgt. Heb je nog geen Google Search Console, dan kan ik je aanraden om jouw website hierbij aan te melden. Google geeft je hier namelijk erg nuttige informatie en meldingen. Ook informatie over een mogelijke penalty zal hierin naar voren komen.

Nog een laatste tip: raak niet in paniek wanneer je niet goed rankt, maar zorg dat je eerst rustig analyseert wat het probleem precies is. Van hieruit kun je vervolgens zoeken naar een oplossing om (beter) vindbaar te worden voor jouw doelgroep. Heb ook geduld, want organische vindbaarheid verbeterd niet na al na een nachtje slapen.