Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 manieren om met moedige gesprekken de samenwerking te verbeteren

Mensen die samenwerken beseffen vaak onvoldoende wat er onderhuids gebeurt, waardoor er frustraties kunnen ontstaan. Rob Marrevee geef 7 adviezen waarmee je de samenwerking verbetert.

Bij een ontmoeting vragen mensen zich in eerste instantie drie dingen af:
– Moet ik mijzelf beschermen? Kan ik deze persoon vertrouwen?
– Word ik ingesloten of buitengesloten? Hoor ik erbij, of: waar hoor ik bij?
– Word ik gewaardeerd? Wie houdt van mij wie haat mij?

In dit artikel geef ik 7 adviezen, waarmee je de samenwerking verbetert. Ik zeg er wel bij: Daar is wel wat moed en persoonlijk leiderschap voor nodig..

Het zijn geen snelle tips maar adviezen voor het voeren van moedige gesprekken die de samenwerking wezenlijk verbeteren.

1. Waardeer

Wees een waarderend leider. Zet de toon voor open en eerlijke gesprekken. Als je alert bent op de kwaliteiten van de ander en ook complimenten geeft zal de ander zich meer durven laten zien. En daarmee komen diens talenten nog meer naar voren.

Het is een kwestie van mind-set, van onbevooroordeeld en met respect het gesprek aangaan met het doel om duurzaam samen te werken of een duurzaam contact op te bouwen. Als je dat verlangen oproept bij jezelf ga je uitzien naar een gesprek en ben je benieuwd naar wat je van de ander kunt leren. Laat de ander spreken en geef hem aandacht.

2. Kijk naar jezelf

Stel dat de ander erg veel praat. Probeer je dan niet te irriteren.  Daarmee veroordeel je de ander. Vraag je in plaats daarvan af waaróm hij dat doet. Welke niet vervulde behoefte zit daar onder? Blijf je vastzitten in een negatief oordeel of ergernis over de prater, probeer de ander dan niet te veranderen, maar vraag jezelf af: wat zegt dit over mij? Ook dit vraagt moed. We kunnen wel elke keer de ander afkeuren, maar dat verbetert de relatie niet. Het zorgt ervoor dat je afstand neemt.

3. Neem leiding en werk samen

Wees verantwoordelijk voor hoe jij je tijd besteedt. Trek aan de bel als iets je niet zint of als je iets niet snapt of als het gesprek voor jouw gevoel de ‘verkeerde kant op gaat’. En stel jezelf een doel (zonder al te star te zijn): wat wil jij bereiken in het gesprek? Onderzoek wat je samen op kunt pakken.

Wat verstaan jullie samen onder een succesvolle samenwerking? Je steunt elkaar als collega’s om samen nieuw gedrag te oefenen en verder te ontwikkelen. Deel informatie, wissel ‘best practices’ uit, verminder de behoefte om je eigen toko te beschermen.

4. Wees openhartig

Storingen hebben voorrang. Vertel over wat je bezig houdt en vertel de waarheid over wat je beleeft. Ben open en eerlijk wat je dwars zit en wat een goed gesprek in de weg staat. Zo creëer je een open atmosfeer waarin veel dingen bespreekbaar zijn en waarop jij ook mag worden aangesproken. Zo bouw je aan vertrouwen. Mensen houden van transparantie.

5. Geef feedback

Ruzies en conflicten ontstaan vaker door de woorden die niet uitgesproken worden dan door de woorden die wel uitgespreken worden. Durf je bespreekbaar te maken wat er in je omgaat? Laat je niet meeslepen door je frustratie, interpretaties en te snelle conclusies. Je raakt dan alleen maar meer gefrustreerd.

Als je je niet uitspreekt vergroot je de kans op ontevredenheid en frustratie van beide kanten. Van belang is je eigen gevoelens te (h)erkennen. Een ongemakkelijk gevoel duidt op iets waar je last van hebt. Vraag daarna aan de ander of je hem/haar er iets over mag zeggen.

Overigens: feedback geven hoeft niet alleen als je iets negatiefs ervaart. Je kunt ook feedback geven in de vorm van complimenten.

6. Wees je instinct te sterk af

Er bestaat altijd een kans dat je toch wordt aangevallen ondanks alle openheid en eerlijkheid die je biedt. Trek het je niet persoonlijk aan maar zie de aanval als een kans om te onderzoeken wat er leeft in de ander. Grote kans dat het een projectie is. Dat is iets wat niet bij jou hoort, maar wat de ander op jou projecteert.

Vraag naar de behoeftes van de ander. Vraag hem zich uit te spreken. Als iemand boos op je is, stel dan eens deze vraag: “Wat wil je me vragen?” Daarmee leg je de verantwoordelijkheid voor de aanval bij de ander, waar die hoort. Die zal daardoor weer tot zichzelf kunnen komen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Probeer valkuilen (waar we allemaal wel eens last in vallen) te vermijden, zoals:
– Een discussie willen winnen. Meestal levert dat geen echte winst op. Niemand wil gezichtsverlies leiden.
– Slimmer willen zijn dan de ander is niet goed voor de relatie.
– In de verdediging gaan en vandaaruit ons gedrag verklaren.
– Je door je geraaktheid laten meeslepen om zelf gehoord te worden, waardoor je je niet meer kunt verplaatsen in de ander.
– Alleen naar je eigen gedachten in je hoofd luisteren in plaats van naar de ander.
– Vasthouden aan je eigen beleving waardoor je de bedoeling van de ander verkeerd interpreteert.

7. Houd het speels

Als je samen vooruitkijkt, experimenteert en pioniert, vaste gedachtes en patronen loslaat, en van elkaar fouten mag maken, dan wordt het contact ook speels! Leer van je fouten en probeer het opnieuw. Help andere mensen om groter te denken en spannende en uitdagende projecten te omarmen. Humor relativeert en breekt het ijs.