Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 redenen waarom je vaker zou moeten lanceren

In plaats van verkopen kun je beter goed leren lanceren, want lanceren is leuker en effectiever, zegt Sprout-exper Denise Hulst. 'Met lanceren trek je de aandacht van een grote groep en dat heeft altijd resultaat.'

Als je een nieuwe dienst of product lanceert, wil je dat niet ongemerkt voorbij laten gaan. Sterker nog, in de meeste gevallen is dat een feestje waard. Je hebt er hard aan gewerkt, je wil niets liever dan aan de slag met klanten en je wilt dat mensen zien dat jij ze kunt helpen. Niets is erger dan onopgemerkt blijven als je iets nieuws hebt bedacht. 

Bij een feestje hoort vuurwerk. Dat gepaard gaat met een flinke knal en ervoor zorgt dat je opgemerkt wordt. Dat je nieuwe product of dienst gezien wordt. Vuurwerk heeft nu eenmaal meer impact dan een aankondiging in het lokale sufferdje.

In principe kun je van alles lanceren: websites, producten, diensten, workshops en online trainingen. In alle gevallen is het proces hetzelfde. Als je online je inkomen wilt genereren, dan is het handig, verstandig en goed om regelmatig te lanceren.

Waarom zou je lanceren?

1. Door te lanceren schud je je potentiële kopers flink wakker

Het is een heldere kwestie: jij hebt hen wat te bieden en dat ga je dan ook doen. Je wilt dat ze gedurende het lanceerproces hun aandacht hebben bij jouw geweldige aanbod omdat je een beslissing van hen wilt.

2. Een lancering heeft een begin en een eind

Een lancering is ook fijn omdat er een begin en een eind aan zit. Ergens daartussen moet ‘het‘ gebeuren. Het is makkelijker om te pieken gedurende een korte tijd, dan dat je 365 dagen per jaar bij de les moet blijven. Permanent pieken houdt dan ook geen enkele ondernemer vol.

3. Je hoeft niet de hele tijd je online winkel open te hebben

Als je de hele tijd je winkel open hebt, druppelt het beetje bij beetje binnen. Je gaat als het ware zitten wachten totdat je klanten binnenlopen. Als je winkel altijd open is, moet je altijd achter de balie staan en weet je nooit van te voren of er überhaupt wel klanten komen. De verhouding tussen investering in tijd en rendement is daardoor behoorlijk scheef.

4. Je neemt het roer van je business in eigen handen

Door te lanceren neem je het initiatief in eigen handen. Je neemt de regie in handen over je inkomen en je tijd.

5. Collega’s helpen eerder als er een kop en een staart aan zit

Nog een reden waarom lanceren leuk, effectief en nuttig is, is omdat je collega’s kunt vragen om je te helpen. Misschien mag je een gastwebinar voor hun email – lijst geven, of een gastblog schrijven of willen ze aandacht besteden aan jouw lanceeractiviteiten.

6. Een reserve opbouwen

Als je een goede lancering hebt gehad, kun je wellicht een reserve opbouwen. Daardoor hoef je misschien een bepaalde periode van het boekjaar niet actief te verkopen maar kun je je tijd besteden aan je eigen professionalisering, ontwikkeling (een leuke masterclass in het buitenland bijvoorbeeld?) en voorbereiden.

7. Van elke lancering kan je wat leren

Een lancering geeft je, als je het goed doet, een inkijkje in de ziel van je potentiële klanten. Daardoor kun je beter inspelen op wat ze nodig hebben en waar ze mee geholpen zijn. Dat maakt dat het vervolgens makkelijker wordt om een volgende verkoop te doen. Als mensen eenmaal bij je gekocht hebben en je hebt waar naar hun geld geleverd, is de kans groot dat zij opnieuw bij je kopen.

Denis Hulst schreef het boek ‘Lanceren kan je leren, voor ondernemende internetvrouwen die jeuk krijgen bij de gedachte aan verkopen en toch geld willen verdienen’. Het boek wordt gelanceerd op 30 juni, tijdens Het Lanceerevent