Adverteren op LinkedIn: zo bereik je je doelgroep

LinkedIn

Door te adverteren op LinkedIn kun je een potentieel zeer interessante, zakelijke doelgroep bereiken. Sprout-expert Tim van Ruitenbeek legt uit hoe dat werkt. 

Met zo’n 4,4 miljoen maandelijks actieve Nederlandse gebruikers is LinkedIn een zeer interessant kanaal om met een potentieel zeer interessante, zakelijke doelgroep in contact te komen. Door goede berichten, artikelen, links of foto’s te plaatsen kun je al een groot bereik realiseren, zeker wanneer een bericht viraal gaat.

Toch bereik je hier wellicht niet de juiste doelgroep mee. Door te adverteren op LinkedIn bepaal je zelf wie jouw boodschap te zien krijgt: van een zeer brede doelgroep tot een hele specifieke. Hoewel de meningen over adverteren via LinkedIn verdeeld zijn kan het zeker een goede aanvulling op de marketingmix zijn. Verhoog je naamsbekendheid, trek hoogwaardige leads aan of bouw een relatie op.

LinkedIn claimt dat 4 van de 5 gebruikers bedrijfsbeslissingen nemen. 57% van de gebruikers bekijkt LinkedIn op z’n telefoon. zorg dus wel voor een goede mobiele landingspagina. 

Advertentieproducten

Adverteren op LinkedIn is redelijk rechttoe rechtaan. In enkele eenvoudige stappen kun je jouw eerste LinkedIn-campagne al hebben staan. LinkedIn biedt je de mogelijkheid om op drie manieren te adverteren. Voor twee van de drie opties is een LinkedIn-bedrijfspagina verplicht. Je adverteert in die gevallen namens de gekoppelde pagina. 

Inloggen kan met je LinkedIn-account

Gesponsorde content

Kies voor gesponsorde content wanneer je gerichte wilt adverteren met advertenties die worden getoond in de LinkedIn-feed. 

- Adverteer namens je bedrijfspagina.
- Publiceer content op de plek die het meest door bezoekers wordt bekeken: de LinkedIn-feed.
- Stuur mensen door naar je website of verzamel leads met een leadformulier op LinkedIn.
- Creëer nieuwe advertenties of kies bestaande berichten van je bedrijfspagina.

Tekstadvertenties

Zorg voor desktopverkeer met eenvoudig te maken tekstadvertenties. Een bedrijfspagina is niet nodig.

- Adverteer zonder bedrijfspagina.
- Publiceer content op de desktopversie van LinkedIn (dus niet op mobiel)
- Stuur mensen door naar je website of LinkedIn-pagina.
- Creëer advertenties bestaande uit een kop (25 tekens), een beschrijving (75 tekens) en een kleine vierkante afbeelding.
- Test tot 100 verschillende varianten van je advertentie tegelijkertijd.

Gesponsorde InMail

Verstuur gerichte berichten naar personen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. 

- Adverteer namens jezelf of één van je connecties.
- Publiceer content in de berichtensectie van je (potentiële) contacten.
- Stuur mensen door naar je website middels een actieknop.
- Creëer berichten bestaande uit een onderwerp (60 tekens), een bericht (geen maximaal aantal tekens) en een afbeelding.
- Voeg een eigen disclaimer toe of kies voor de standaard disclaimer van LinkedIn.
- Personaliseer je bericht door een dynamische aanhef te gebruiken.
- Voeg eventueel een banner toe (300x250 pixels) die de boodschap ondersteund.
- Maak verschillende versies aan om te meten wat het best werkt voor jouw doelgroep.

Doelgroep

De doelgroep kies je in alle gevallen op basis van carrièregegevens, bedrijfsinformatie, opleiding, interesses en/of demografie. Ondanks dat er een stuk minder segmentatie-opties zijn dan bijvoorbeeld Google of Facebook heb je binnen no-time een hele brede of zeer specifieke (zakelijke) doelgroep te pakken. Kies er eventueel ook voor om ‘doelgroep uitbreiden’ in te schakelen. LinkedIn zal de advertenties dan ook aan vergelijkbare personen weer gaan geven. 

Budget

Evenals adverteren via Google of Facebook kun je met LinkedIn ook adverteren op basis van zowel CPC (Cost Per Click) als CPM (Cost Per Mille), dit maakt het zowel voor lead-generatie als voor branding interessant. Het minimum-klikbudget is €10,- per dag en indien je campagne een maximum-budget heeft kun je dit ook instellen. Mocht je doelgroep zo specifiek zijn dat de €10,- per dag niet besteed kan worden dan betaal je minder.

Het kan ook voorkomen dat de dagelijkse kosten van de campagne tot 20% hoger uitvallen. LinkedIn werkt met een veilingsysteem waarin geldt dat het hoogste bod nooit meer dan 1 cent hoger is dan het tweede bod. Het minimum CPC of CPM bod voor tekstadvertenties bedraagt €2-, in het geval van gesponsorde content hangt het minimumbod af van de geselecteerde doelgroep. 

Betaling

Betaling van het klikbudget kan op LinkedIn middels een Creditcard of Bankpas. Je koppelt deze aan je account en vervolgens worden automatisch kosten in rekening gebracht op de kaart wanneer er op een advertentie wordt geklikt of wanneer deze wordt weergegeven. Betalen middels een factuur kan ook mits je minimaal 2 maanden achtereenvolgend $3.000 klikbudget hebt uitgegeven. Indien dit het geval is kun je contact opnemen met LinkedIn en zullen zij dit voor je regelen.

LinkedIn Audience Network

Evenals Google en Facebook heeft ook LinkedIn een Audience Network bestaande uit websites en apps waar advertenties kunnen worden weergegeven. Je kunt kiezen of je het LinkedIn Audience Network wel of niet wilt targeten. Overigens is het netwerk momenteel enkel in Amerika, Engeland, Canada, Australië, India, Singapore en Nieuw-Zeeland beschikbaar.

LinkedIn Insight Tag

Stuur je mensen via de advertentie naar je website? Meet dan hoeveel leads de advertentie heeft gegenereerd middels de LinkedIn Insight Tag. De Tag plaats je door een script aan de code van je website toe te voegen. Stel vervolgens eenvoudig binnen LinkedIn de doelen in.

Tot slot

Adverteren via LinkedIn is zeker niet voor iedereen weggelegd. Toch kan het zeker een interessante toevoeging aan de marketingmix zijn. Zeker wanneer je een potentieel zeer interessante, zakelijke doelgroep wilt bereiken kunnen er goede resultaten geboekt worden. Qua opties is LinkedIn niet zo uitgebreid als Google of Facebook, maar dat maakt adverteren via LinkedIn dan ook wel weer vrij eenvoudig. Aanmelden kan gewoon met je eigen LinkedIn-profiel, dus kijk zeker eens wat het voor jou op kan leveren.

Tim van Ruitenbeek is Online Marketing Consultant bij Pure Internet Marketing. Samen met zijn collega’s is hij dagelijks in de weer om via diverse online-marketingkanalen de beste online-marketingresultaten voor bedrijven te realiseren.