Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ben jij aan het ondernemen, of doe je aan show business?

Ondernemers die hun succes afmeten aan dure auto's en maatpakken doen aan show business, schrijft gastblogger Joost Diepenmaat. En dat leidt af van leveren van een goed product of dienst.

Regelmatig krijg ik de vraag van startende ondernemers in mijn omgeving om reactie te geven op een nieuw businessplan. Het valt me op dat er in deze gesprekken heel vaak een soort kunstmatigheid rondom ondernemerschap aan ‘t licht komt.

Sommige mensen schetsen het beeld dat een ondernemer een maatpak en een dure auto nodig heeft om succesvol te kunnen zijn. En om écht de grote deals te sluiten moet die ondernemer golfen en is een statige kantoorvilla van essentieel belang.

Miljardenbedrijf

Misschien herken je deze situatie, of juist helemaal niet. Ik heb lang moeten zoeken om de juiste bewoording te vinden. Totdat ik op een avond met volle aandacht aan het luisteren was naar een ondernemer die een zeer succesvol bedrijf had gerund dat onder zijn leiding van enkele miljoenen meer dan een miljard omzet was uitgegroeid.

Van een ondernemer met een miljardenbedrijf zou je misschien een flitsende presentatie verwachten, maar niets was minder waar. Het was duidelijk dat hij niet op zijn gemak was bij het spreken voor groepen. Toch was ik erg gefascineerd door zijn verhaal.

Show business

Met veel bezieling vertelde hij over de stappen die hij had genomen, de producten die hij had ontwikkeld, hoe hij met mensen in de organisatie omging en dat hij vooral een eerlijke en toekomstbestendig bedrijf wilde. Aan het einde van de avond vertelde hij over zijn zoon die recent voor zichzelf was begonnen: “Mijn zoon rijdt dure auto’s, heeft graag veel mooie vrouwen om zich heen en houdt van dure horloges. Ik noem dat show business, business die er niet toe doet”.

Aan zijn gezicht was af te lezen dat hij het er moeilijk mee had. “Show business” was de bewoording waar ik naar zocht.

Waarom

Volgens mij start ondernemen bij je gezonde verstand gebruiken, en je te realiseren waarom je aan het ondernemen bent. Ik zie Moneybird als verlengstuk van m’n leven. Zoals ik al eerder schreef was het een uitgangspunt bij de start van Moneybird om een optimale work-life balans te creëren, zelfstandig te zijn en met een fantastisch team mooie dingen te bouwen.

“Show business” proberen we daarom zoveel mogelijk te vermijden. Het is helemaal niet nodig en er schuilt ook een gevaar in. Het kan je organisatie ziek maken omdat je valse verwachtingen schept en de realiteit niet inziet. “Show business” leidt af van de kern waar je onderneming écht om draait, namelijk een goed product of goede dienst leveren.

Mijn advies aan beginnende ondernemers is dan vaak ook: Heb je de “show business” écht wel nodig, of denk je dat je het nodig hebt omdat andere ondernemers het ook hebben? Als je twijfelt, probeer dan eens een keertje zonder de “show business”.