Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crowdfunden voor financiering of netwerk: dit zijn de verschillen

Crowdfunden voor financiering of voor het vergroten van je netwerk zijn twee totaal verschillende werelden, schrijft Gijsbert Koren (oprichter Fundipal) in een gastblog. Zo houd je beide soorten uit elkaar. 

De afgelopen jaren zijn twee dominante vormen binnen crowdfunding ontstaan. De eerste draait puur om financiering: een crowdfundingplatform selecteert en beoordeelt financieringsaanvragen op risico en stelt daar een passend rendement voor investeerders tegenover, vrijwel altijd in de vorm van een lening met rente.

Puur financieren, zoals je van de bank gewend bent, maar dan online en zonder de bank, maar dankzij een grote groep investeerders. Een mooi voorbeeld is de financiering voor het innovatieve slaapproduct Sleep Radar van Van Cadsand Beds van 50.000 euro, die binnen een uur rond was.

Deze vorm van crowdfunding lijkt misschien niet zo sexy, maar is maatschappelijk en economisch gezien een ontzettend belangrijke ontwikkeling: het gat dat banken achterlaten (kleine/risicovollere financieringen) wordt onder andere door deze vorm van crowdfunding opgevuld. 

Netwerk

Een heel andere tak van sport is de tweede vorm, waarbij het draait om meer dan financiering. Een crowdfundingplatform is in dat geval een middel om jouw netwerk van enthousiaste supporters (familie, vrienden, klanten etc.) de kans te bieden om samen met jou jouw onderneming te starten of te laten groeien. De financiering kan de vorm hebben van de voorverkoop van een product, een lening, verkoop van aandelen, of een naar aandelen converteerbare lening.

De rol van het platform is hierbij bescheiden. Natuurlijk kijkt het platform kritisch naar jouw financieringsaanvraag, maar het is aan jou om jouw eigen netwerk te enthousiasmeren om te investeren. Dat kost veel tijd, maar heeft als voordeel dat je trouwe supporters werft die in jouw onderneming geloven. Een bekend voorbeeld is WakaWaka dat crowdfunding inzet als bron van financiering, maar ook om hun actieve community te betrekken.

Verschillende werelden

Twee totaal verschillende werelden dus. Hoe vind je dan een platform dat bij je doelstellingen past?

Dit zijn misschien wel de belangrijkste eigenschappen die per platform het verschil maken:

1. De gemiddelde looptijd en slagingspercentage van campagnes

Een korte looptijd en hoge succes rate kunnen aantrekkelijk zijn voor ondernemers die op zoek zijn naar puur financiering. Maar een korte looptijd zijn juist niet handig als je jouw netwerk wil betrekken; daar heb je vaak een maand of meer voor nodig.

2. Blijven investeerders anoniem voor ondernemers?

Als je crowdfunding in wilt zetten om jouw netwerk en anderen bij jouw onderneming te betrekken, is het natuurlijk noodzakelijk om te weten wie er in jouw onderneming heeft geïnvesteerd en hen te kunnen benaderen! Crowdfunding platforms die zich op puur financieren richten, delen de namen en contactgegevens van investeerders meestal niet met de ondernemer.

Laten we de platforms eens langs de meetlat leggen. Hierbij een overzicht van de grootste platforms (elk in totaal meer dan 5 miljoen gefund):

Zowel Collin Crowdfund als Oneplanetcrowd bieden de mogelijkheid om voorafgaand aan de publieke crowdfunding campagne een zogenaamde innercircle campagne te doen, waarbij je jouw eigen netwerk alvast kan uitnodigen om te investeren. Dit is enerzijds een manier om jouw netwerk (toch) te betrekken en anderzijds een manier om jouw campagne een vliegende start te geven, omdat de meter niet langer op 0 procent staat als de campagne publiek wordt.

Het zal je opvallen dat je de meeste platforms al snel in kunt delen in één van de twee vormen. Soms past een platform enigszins in beide vormen. Overigens kun je bij beide types de zichtbaarheid van je onderneming te vergroten: Jouw financieringsvraag en plan staan immers in alle gevallen online en zijn te zien en te delen.

Gijsbert Koren is oprichter van Fundipal, een online platform dat inzicht geeft in crowdfundingplatforms en aspecten zoals de kosten, het wel of niet in kunnen (of moeten) brengen van zekerheden en de betaalmethoden voor investeerders. Fundipal is een initiatief van crowdfunding bureau Douw&Koren.