Deze vijf eigenschappen maken van iedere topondernemer een superheld

Held

Noem mij een nerd, maar als ondernemer voel ik me af en toe een real-life superheld. Met mijn bedrijfsauto rijd ik naar mijn klanten om ze direct van al hun problemen af te helpen.

Angst ken ik niet. Ik heb de adrenaline nodig om te overleven. Meerdere malen heb ik de dood in de ogen gekeken. Gelukkig voel ik op het juiste moment de juiste superpowers door mijn aderen stromen en ben ik klaar voor de strijd.

Misschien draaf ik nu door, maar toch. Ik ben ervan overtuigd dat er in iedere topondernemer een superheld schuil gaat. Zonder cape en spandex hoop ik, maar wel met deze vijf eigenschappen.

1. Niet bang om risico’s te nemen

Risico’s horen bij het vak. Sterker nog, ik durf te beweren dat je een betere ondernemer wordt door risico’s te nemen. Ik snap het wel hoor. Die comfortzone is een fijne plek om te zijn. Maar juist door af en toe afscheid te nemen van deze veilige plek groei jij als ondernemer.

Voor mij was het starten met mijn onderneming al een risico. Vanuit de zekerheid van een baan in loondienst naar de onzekerheid van een eigen bedrijf. En dat in het jaar dat we gingen trouwen (lees: veel geld uit gingen geven). Een risico met weloverwogen consequenties. En het was iedere zweetdruppel angstzweet waard.

2. Een onmenselijk doorzettingsvermogen

Vanmorgen was ik er al vroeg bij. Om zes uur zat ik met de eerste kop koffie achter mijn laptop op kantoor. Het is retedruk op het moment. Mijn collega is op vakantie en dat betekent dat mijn agenda even iets voller is dan normaal. Maar hé, ik mag niet klagen. Hier doe ik het voor toch als ondernemer?

Nee, niet voor de volle agenda, maar voor de opdrachtgevers waar ik voor werk. De ene week maak ik weken van 80 uur en andere weken doe ik het lekker rustig aan.

3. Je past je aan aan iedere situatie

Adapt or die, een eigenschap die je veel bij superhelden terug ziet komen. Essentieel ook voor ondernemers. Als ik naar mezelf kijk, dan doe ik nu heel andere dingen dan drie jaar geleden toen ik begon met ondernemen. Niet altijd omdat ik daar zin in had, maar juist omdat de markt er om vroeg. De behoefte van mijn klanten veranderde ook.

Als ondernemer groei ik samen met mijn opdrachtgevers

Toen ik begon met ondernemen hielp ik mijn klanten met hun eerste stappen op social media. Op een gegeven moment wisten ze zelf wel hoe ze een Twitter-accountje aan moesten maken, maar hadden ze geen idee wat ze erop moesten zetten. Vanaf dat moment heb ik me gespecialiseerd in het maken van content. Als ondernemer groei ik samen met mijn opdrachtgevers.

4. Je kunt de toekomst voorspellen

Door de toekomst te voorspellen kun je sneller inspelen op kansen die zich voordoen. Zo blijf je de concurrentie voor en bied je altijd de juiste oplossing voor het probleem van jouw klant.

Als ondernemer moet je eerst zaaien voordat je kunt oogsten. Mijn collega Rogier is daar heel goed in. Die is nu zaadjes aan het planten, waar we later pas iets mee kunnen.

Laatst bijvoorbeeld werd ons een hele mooie opdracht gegund. Rogier wist natuurlijk al lang dat het een opdracht ging worden, hij had daar drie jaar geleden de eerste afspraak. Niet iedere afspraak is in één keer raak, je moet tijd investeren in de relatie met opdrachtgevers.

5. Je hebt een getrainde neus voor kansen

Een ondernemer is een soort van jachthond. Elke kans is een prooi. Je neus voor kansen staat vierentwintig uur per dag en zeven dagen per week aan. In combinatie met het voorspellen van de toekomst en het aanpassen aan de situatie is dit een hele belangrijke eigenschap.

Ik ben fan van LinkedIn. Daar zie ik alle ontwikkelingen in mijn netwerk. Regelmatig zie ik baanwisselingen en soms zit daar een kans bij voor mij. In ieder geval een mooie reden om weer even contact te zoeken, zodat ik weer vers op het netvlies ben.

Welke superkrachten heb jij ontwikkeld als superheld? Welke eigenschappen maken van jou die topondernemer? Ik ben heel benieuwd en hoor ze graag van je. (Twitter | Email)

Martijn is medeoprichter van het Bossche full-service marketingbureau Brand New Journey. Ondernemen zit in zijn bloed, maar hij leert elke dag bij. Die lessen deelt hij graag hier op Sprout.

Over Brand New Journey: Travel agency for brands. Merken met een missie komen verder en wij helpen ze om gericht koers te zetten naar hun bestemming.