Dit 'softe' inzicht is het geheim voor een succesvol team

Bergklimmen

Een veilige omgeving en oprechte interesse tonen zijn meer dan soft skills, legt Charlotte van Leeuwen uit. Het zijn onmisbare ingrediënten voor ieder team dat wil uitblinken.

Met mijn achtergrond als natuurkundige stond ik altijd nogal wantrouwig tegenover vage dingen zoals emotionele intelligentie. Na het lezen van de boeken van Daniel Goleman was ik echter helemaal verkocht: dát was het antwoord dat ik zocht op de vraag waarom sommige teams fantastisch functioneren en andere niet.

Vastbesloten besloot ik mijn rationele natuurkundige kant achter mij te laten en alleen nog maar vanuit emotionele intelligentie mijn bijdrage te leveren aan een team.

Wat schetst dan ook mijn verbazing toen ik na een intensieve teamsamenwerking van vier maanden de feedback kreeg dat mijn teamleden mijn bètakant hadden gemist en dat ze het gevoel hadden dat ik er niet helemaal was als persoon. Ik trok hieruit de les dat mensen willen dat hun teamleden er als volledig mens zijn en niet alleen die vaardigheid laten zien die van belang is voor dat specifieke onderwerp.

Google

Voor mij zitten de principes van ‘je mag er als gehele mens zijn’ en ‘je hoeft geen masker op naar je werk’ best wel in de softe hoek. Nu heb ik daar zelf niet zoveel moeite mee, maar ik toch vond ik het bijzonder dat dit softe, menselijke uitgangspunt wordt onderschreven door zowel McKinsey als Google.

Bij McKinsey leerde ik het door een training die ik volgde over teamsamenwerking. De eerste vraag die we in deze training voor onze kiezen kregen, was: “Wat is dé onderscheidende factor die onze toppresterende teams binnen McKinsey gemeen hebben?”

Braaf riepen we onze suggesties: 
- “Diversiteit!”
- “Een goede verdeling tussen mannen en vrouwen?”
- “Sfeer.”
- “Een duidelijk doel…”
- “Goed feedback kunnen geven aan elkaar?”

Het goede antwoord zat er niet bij. Het bleek nog veel basaler dan bovenstaande antwoorden.

Oprechte interesse

Dé onderscheidende factor van toppresterende teams is dat teamleden oprechte interesse tonen in elkaar.

Als je oprechte interesse in iemand toont, zie je hem/haar niet simpelweg als object of werktuig waar jij in jouw project wat aan hebt, maar als volledig persoon in wie je heel veel kunt ontdekken.

Google kwam met een soortgelijke ontdekking: dat mensen het beste presteren als ze geen ‘work mask’ op hoeven zetten, maar gewoon zichzelf kunnen zijn. Dit artikel in de New York Times laat dat mooi zien en gaat in op de bevindingen die uit het onderzoek zijn gekomen.

Twee teams

Het mooiste voorbeeld uit het artikel vond ik deze vergelijking van twee teams. In team A zijn alle teamleden bovengemiddeld competent. Tijdens vergaderingen weet iedereen slimme opmerkingen te maken en de agenda wordt strak gehandhaafd. Alle punten worden besproken en er is een goed overzicht. Op het moment dat er teveel wordt afgedwaald van het onderwerp zorgt er altijd wel iemand binnen het team dat ze terugkomen bij de kern.

In team B gaat het er anders aan toe. Het competentieniveau van de teamleden loopt meer uiteen. Tijdens vergaderingen lukt het het team vaak niet om alle punten af te werken. Ze dwalen vaak af van de kern en tussen de zakelijke onderwerpen slippen ook allerlei persoonlijke gesprekken door.

Meest efficiënt

De vraag is nu aan jou: welk team presteert het best en meest efficiënt?

Intuïtief denken dat meeste mensen team A, maar het goede antwoord is: team B. Ze lijken dan op het eerste gezicht wel minder efficiënt (onafgemaakte vergaderpunten, afdwalen van het onderwerp, zakelijk en persoonlijk gemixt), maar omdat ze in team B in staat zijn mensen écht als mens te zien, zonder ‘work mask’, halen teamleden veel meer uit elkaar, kan ieders volledige potentieel worden benut en komen ze vaker met creatieve en innovatieve ideeën.

Psychologische veiligheid

Maar alleen simpelweg interesse tonen is niet genoeg. Op het moment dat een omgeving onveilig is, zullen mensen haast automatisch een werkmasker opzetten. Zelfs als je van nature een geïnteresseerd persoon bent, zul je in een psychologisch onveilige omgeving niet veel van mensen ontdekken, omdat ze dan niet veel van zichzelf laten zien.

Pas in een psychologisch veilige werksfeer, waarin duidelijk is dat mensen worden geaccepteerd zoals ze zijn, zullen mensen zich ook echt openstellen en kun je elkaar ook echt verder leren kennen voorbij zakelijke vaardigheden en kennis.

Makkelijker gezegd dan gedaan

Zelf probeer ik ook die sfeer van openheid en veiligheid binnen mijn bedrijf te creëren en worstel ik regelmatig met het begrip practice what you preach. Want dat betekent niet alleen dat ik mijn teamleden volledig als mens moet kunnen zien, maar ook dat ik mijn hele zelf moet delen met het team (en daarmee indirect de veiligheid bied voor anderen om ook volledig zichzelf te zijn).

Niet alleen het stuk waar ik zeker over ben en wat ik ‘nuttig’ vind, maar ook juist de dingen waar ik over twijfel en onzeker over ben. Het blijft een zoektocht – maar één die zeker de moeite waard is.

Charlotte van Leeuwen is sinds haar studietijd ondernemer en was (mede)oprichter van WE CANTEEN en daarna Bord&Stift. Door de jaren heen is ze langzaam maar zeker verslaafd geraakt aan persoonlijke ontwikkeling op allerlei manieren. Op Sprout.nl blogt ze over hoe je de principes van yoga, meditatie en coaching in kunt zetten binnen je bedrijf: iets wat ze zelf met vallen en opstaan toepast binnen haar bedrijf Bord&Stift. Met Bord&Stift maakt Charlotte met haar team korte whiteboardfilmpjes om complexe zaken simpel uit te leggen.

Met Bord&Stift helpen wij jou om jouw verhaal te vertellen met een whiteboard en stiften. Zo toveren wij complexe verhalen om tot simpele getekende filmpjes.

Er is steeds meer informatie, maar mensen hebben minder tijd
We consumeren nu gemiddeld meer informatie in één dag, dan een gemiddelde Middeleeuwer in zijn hele leven. De informatie is ook complexer geworden, we hebben steeds minder tijd en onze aandacht wordt steeds meer versnipperd. Des te belangrijker wordt het om jouw boodschap toegankelijk en helder weer te geven. Wij helpen jou om tot de kern te komen  en dit op een laagdrempelige manier weer te geven.

Wij vertellen jouw verhaal met een whiteboard en stiften
Jouw complexe verhaal vertellen we op een simpele heldere manier. Omdat we sterk geloven in de kracht van een simpele tekening, gecombineerd met een sterke voice-over, is deze stijl van whiteboardfilmpjes de enige stijl die we maken. Deze stijl van creatieve visuele getekende filmpjes is geïnspireerd op die van RSA Animate of RSA Animation, waarbij diverse TED talks zijn omgevormd tot levendige filmpjes.

Wij helpen met het proces van begin tot eind
Wij helpen je met gehele proces. Van de tekst schrijven, tot de teksten inspreken, de tekening maken, het filmen en het editen. In principe nemen wij zo veel mogelijk werk voor jou uit handen, het belangrijkste wat jij doet is vooral feedback geven op de teksten en de tekeningen. Die feedback verwerken wij vervolgens weer, zodat het filmpje voldoet aan wat jij zoekt en jij er blij mee bent.

Wat zeggen onze klanten over ons?
Wij vinden het belangrijk dat onze klanten uiteindelijk tevreden zijn met het verhaal én dat ze de samenwerking met Bord&Stift als prettig hebben ervaren. Lees hier ook wat onze klanten van ons vinden.

"Het was zeer plezierig om samen te werken met Bord&Stift. Het team was erg enthousiast, creatief, flexibel en snel in het reageren op onze feedback. Kortom een aanrader!"
- Rian Eijsermans (Kinderbewegingscentrum Wilhelmina Kinderziekenhuis)

"Met Bord&Stift samenwerken was heel prettig. Heel snel alles voor elkaar, goed aan de afspraken gehouden en heel goed op de hoogte gehouden. En het resultaat mag er zijn! Wat ons betreft is Bord&Stift een echte aanrader!"
Neil van der Veer (Newcom)

Gemiddeld geven onze klanten ons een 9,4 uit 10 met hoe tevreden ze zijn.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!