Doelen versus intenties: mijn ervaring na vijf jaar ondernemen

Kaart

Het stellen van doelen kan verlammend werken, schrijft Charlotte van Leeuwen. 'Het stellen van een intentie is een stuk effectiever.'

Ja, ik ken het principe van doelen stellen. Sterker nog: ik ben ermee doodgegooid. Toen ik net ging ondernemen was ik nog student en had ik niet het minste besef van wat er allemaal komt kijken bij het runnen van een bedrijf. Misschien maar goed ook, anders was ik er nooit aan begonnen.

Omdat ik van mezelf nogal nieuwsgierig ben en als jonge ondernemer een schattige en naïeve uitstraling had, stond er een heel leger Wijze Mensen klaar om mij van goedbedoeld advies te dienen. Die Wijze Mensen waren zelf geen ondernemer, maar hadden wel een heleboel ideeën over hoe je dat zou moeten doen.

Een van de favoriete speerpunten van deze adviseurs was het stellen van ‘doelen’. Iedereen heeft zijn eigen stokpaardje: je moet de doelen SMART maken (specific, measurable, actionable, reasonable en time-specific). Of nee, je moet juist een BHAG hebben (een Big Hairy Audacious Goal), zodat je een stip op de horizon hebt. Of nee: doelen moeten juist klein zijn en behapbaar (zoals in scrum).

Een eerlijke terugblik: werken doelen écht zo goed?

In mijn inmiddels vijfjarige carrière als ondernemer heeft het stellen van doelen inderdaad af en toe iets bijgedragen. Ik denk als ik eerlijk ben in zo’n 20 procent van de gevallen. In de andere 80 procent hebben de doelen niet zo veel gedaan. Ik vergat ze weer, ze werden gewoon niet behaald of het bedrijf werd weer over een andere boeg gegooid waardoor het doel niet meer relevant was.

En misschien waren die doelen ook wel behaald als ik niet dat doel had gesteld. Ik denk dus niet dat je nooit doelen moet stellen en dat het niet nuttig is, maar dat er nog iets daarvóór komt. Iets wat ik als een stuk krachtiger en vooral een stuk effectiever heb ervaren dan het stellen van doelen: het stellen van een intentie.

Het dwingende aspect van een doel stellen

Maar is een intentie niet gewoon een andere naam voor een doel? Inderdaad, ze hebben overeenkomstige eigenschappen, maar ik ervaar het stellen van doelen en intenties als heel verschillend.

Een doel heeft in vaak iets dwingends. Bijvoorbeeld: 'Ik moet minstens tien nieuwe klanten per week binnenhalen'. Dit doel móet behaald worden, anders… ben ik een luiwammes/loser/mislukkeling. Dat is een negatieve motivatie: ik wil géén loser zijn en dus moet ik het doel halen. Af en toe best nuttig, maar het kost veel energie en zorgt niet noodzakelijk voor een positieve sfeer.

De uitnodiging van een intentie

Het stellen van een intentie werkt precies de andere kant op. Bijvoorbeeld: 'Ik wil meer ruimte creëren voor klanten die een langetermijn-samenwerking aan willen gaan'.

Dit is meer een uitnodiging aan het universum, om datgene te laten gebeuren waar je diep van binnen op hoopt. Er gebeurt niets als de intentie niet wordt gehaald, dus er is geen negatieve motivatie.

Er zit geen onbewuste aanname in dat je pas oké bent als de intentie uitkomt. Nee, je bent al oké zoals je bent. Vanuit die houding ontstaat er vaak een enorme intrinsieke (positieve) drive om te zorgen dat de intentie uitkomt.

Is het ‘hoe’ wel echt zo belangrijk?

Bij een doel denk je vaak na over het ‘hoe’. Hoe ga jij je doel behalen? Wat kun je daarin allemaal doen? Bij het stellen van een intentie maak je je niet zozeer zorgen om het ‘hoe’. Sterker nog, het beste werkten intenties als ik ze echt vanuit mezelf liet komen en ze daarna ook weer volledig losliet. En terugkijkend een half jaar later denk je “Hè?!? O ja, dat was écht precies mijn intentie toen!”.

Nog een verschil is dat ik een doel vaak ‘van buiten naar binnen’ stel en vaak naar één aspect van mijn leven kijk (namelijk het ondernemer zijn). Bij een intentie neem ik vaak mijn ‘hele zelf’ onbewust mee.

Want ik kan wel bedenken dat ik elke week tien nieuwe klanten wil binnenhalen, maar als dat helemaal niet past bij mij als persoon of hoe ik mijn leven en bedrijf wil inrichten, dan gaat dat waarschijnlijk toch niet gebeuren. Ook al staat het doel mooi op één of andere flip-over.

Wat werkt is het belangrijkste

Let wel, dit is mijn persoonlijke ervaring. Als het stellen van doelen voor jou goed werkt: mooi! Blijf het vooral doen. Maar aangezien het stellen van doelen een stuk meer is ingeburgerd dan het stellen van intenties, vind ik het goed om ook intenties de ruimte te geven en de kracht ervan te laten zien.

Daarom als afsluiter mijn intentie: dat het stellen van intenties voor meer mensen een belangrijke bijdrage gaat leveren aan henzelf en hun bedrijf.

Charlotte van Leeuwen is sinds haar studietijd ondernemer en was (mede)oprichter van WE CANTEEN en daarna Bord&Stift. Door de jaren heen is ze langzaam maar zeker verslaafd geraakt aan persoonlijke ontwikkeling op allerlei manieren. Op Sprout.nl blogt ze over hoe je de principes van yoga, meditatie en coaching in kunt zetten binnen je bedrijf: iets wat ze zelf met vallen en opstaan toepast binnen haar bedrijf Bord&Stift. Met Bord&Stift maakt Charlotte met haar team korte whiteboardfilmpjes om complexe zaken simpel uit te leggen.

Met Bord&Stift helpen wij jou om jouw verhaal te vertellen met een whiteboard en stiften. Zo toveren wij complexe verhalen om tot simpele getekende filmpjes.

Er is steeds meer informatie, maar mensen hebben minder tijd
We consumeren nu gemiddeld meer informatie in één dag, dan een gemiddelde Middeleeuwer in zijn hele leven. De informatie is ook complexer geworden, we hebben steeds minder tijd en onze aandacht wordt steeds meer versnipperd. Des te belangrijker wordt het om jouw boodschap toegankelijk en helder weer te geven. Wij helpen jou om tot de kern te komen  en dit op een laagdrempelige manier weer te geven.

Wij vertellen jouw verhaal met een whiteboard en stiften
Jouw complexe verhaal vertellen we op een simpele heldere manier. Omdat we sterk geloven in de kracht van een simpele tekening, gecombineerd met een sterke voice-over, is deze stijl van whiteboardfilmpjes de enige stijl die we maken. Deze stijl van creatieve visuele getekende filmpjes is geïnspireerd op die van RSA Animate of RSA Animation, waarbij diverse TED talks zijn omgevormd tot levendige filmpjes.

Wij helpen met het proces van begin tot eind
Wij helpen je met gehele proces. Van de tekst schrijven, tot de teksten inspreken, de tekening maken, het filmen en het editen. In principe nemen wij zo veel mogelijk werk voor jou uit handen, het belangrijkste wat jij doet is vooral feedback geven op de teksten en de tekeningen. Die feedback verwerken wij vervolgens weer, zodat het filmpje voldoet aan wat jij zoekt en jij er blij mee bent.

Wat zeggen onze klanten over ons?
Wij vinden het belangrijk dat onze klanten uiteindelijk tevreden zijn met het verhaal én dat ze de samenwerking met Bord&Stift als prettig hebben ervaren. Lees hier ook wat onze klanten van ons vinden.

"Het was zeer plezierig om samen te werken met Bord&Stift. Het team was erg enthousiast, creatief, flexibel en snel in het reageren op onze feedback. Kortom een aanrader!"
- Rian Eijsermans (Kinderbewegingscentrum Wilhelmina Kinderziekenhuis)

"Met Bord&Stift samenwerken was heel prettig. Heel snel alles voor elkaar, goed aan de afspraken gehouden en heel goed op de hoogte gehouden. En het resultaat mag er zijn! Wat ons betreft is Bord&Stift een echte aanrader!"
Neil van der Veer (Newcom)

Gemiddeld geven onze klanten ons een 9,4 uit 10 met hoe tevreden ze zijn.