Fuck de gloeiende plaat: lees mee hoe Ruben van Veen een duurzaam modemerk neerzet

Skot

Ruben van Veen belandde na een periode als expat en als cfo bij The Ocean Cleanup in een heel ander avontuur: een duurzaam mannenmodemerk. Op Sprout beschrijft de ondernemer wat hem drijft en hoe hij zijn bedrijf uitbouwt.

Het idee is simpel. Een mooi, kwalitatief goed overhemd. Maar dan duurzaam gemaakt.

Een sterk merk, waarmee mensen zich willen identificeren. Omdat het voldoet aan de behoeften van deze tijd. Openheid over het product en de manier waarop het gemaakt is. Duurzaam in materialen - zo zijn de knopen van het shirt bijvoorbeeld van kokosnoten - maar bijvoorbeeld ook in de verpakking en de arbeidsstandaarden. SKOT Fashion maakt het meest duurzame shirt op aarde!

En toen zat ik ineens in de mode. Ik heb helemaal niks met mode. Maar misschien is dat juist wel de oorzaak.

New York

Even een stukje terug. 8 jaar om precies te zijn. Ik woonde in New York als expat. Wat een wereldleven. Working hard, playing hard. Feesten, ultieme vrijheid en niks was gek genoeg. En toch klopte er iets niet. Wat begon als een kleine irritatie, werd gaandeweg steeds groter.

Wat was het probleem? De wereld die ik zag, klopte niet. De wereld die ik zag, was kortzichtig, individualistisch, gejaagd en primair op geld belust. En dat is in mijn ogen geen winnende strategie. Een meer holistische benadering gericht op verbinding, balans en eenheid met de natuur is dat volgens mij wel.

Noem het groene economie, noem het Taoïsme, noem het duurzaamheid, het gaat mij om de richting en de gedachte. Er zijn veel te veel woorden op deze wereld.

Kans

De kern is eenvoudig: gebruik niet te veel van de aarde. Voordat deze dermate wordt beschadigd dat latere generaties er niet meer van kunnen genieten. Of uitsterven. Let ook een beetje op de andere wereldbewoners. Vanuit de basis zijn we allemaal gelijk. Ik verdien vrijheid of veiligheid niet meer dan een ander. Iedereen heeft het recht op een eerlijke kans om te leven.

Nu kwam die filosofie nog voor geen meter overeen met hoe ik leefde. Als er 7 miljard Rubens zouden zijn, zou de wereld gister al zijn vergaan.

Toch is er een lichtpuntje. Ook in de donkere Trump-dagen. Juist nu. 

Druppels

Het wordt namelijk langzaam beter. Minder vlees, afval scheiden, vaker met de trein in plaats van de auto, verwarming niet zomaar omhoog, niet zomaar nieuwe kleren kopen (heerlijk excuus dit, omdat ik geen shopper ben). Allemaal voorbeelden van een groeiend bewustzijn en consumentengedrag richting meer duurzaamheid. Druppels op een gloeiende plaat misschien, maar een reis van duizend mijlen begint met het zetten van de eerste stap.

En na een paar stappen op dat pad gingen mijn vriendin Christa, dochter Anniek en ik op reis in Europa. In een zwaar vervuilende Mercedes bus, dat wel. Maar op die reis was alle afleiding verdwenen en werd het bewustzijn groter. Ik wilde meer doen dan alleen denken en schrijven over duurzame ontwikkeling. Het moest actiever.

Nog een paar stappen verder en ik ben me aan het verdiepen in de wondere wereld van “hoe het beter kan”. Boeken van Naomi Klein, duurzame betrokkenheid bij GroenLinks en de PvdA, veel gesprekken met idealisten en geitenwollensokken en praten over Greentech en disruptions.

Inspiratie

Toen was er een Social Enterprise Day. Met ondernemingen waarvoor winst maken niet het belangrijkste doel is. Vierhonderd mensen in poppodium Tivoli te Utrecht, veel zoekenden zoals ik, maar ook een paar inspirators. Zoals Henk-Jan Beltman van Tony's Chocolonely. En Jasper Gabriëlse van Seepje. Bedrijven die laten zien hoe het ook anders kan. Tenminste, ze gaven er briljante presentaties over.

En dan is het heel simpel. Dat wil ik ook. Ik belde Willem, een oud-klasgenoot van de middelbare school met wie ik even daarvoor een hapje had gegeten. Willem zit in de mode. Overhemden. 

Turkije

Van daaruit ging het balletje rollen. Van grote lijnen tot concrete keuzes. Bezoekjes in Italië en Turkije, bestellen van stoffen en het bepalen van de collectie. Praten met experts en ondernemers over strategie, structuur en het veroveren van de wereld. Ook meteen moeilijke keuzes, want Willem en ik zijn geen partners geworden. We werken nu gewoon samen. Ik ging SKOT Fashion zelf starten, terwijl de lol van het ondernemen me juist leek dat je samen aan het aanklooien was.

Zo is andermaal een nieuwe reis begonnen. Na een wereldreis, een periode in New York en onze campertrip. Ik zal altijd wel op zoek blijven, nieuwsgierig en mild (als het lukt) kritisch als ik ben. Op zoek naar het maximaal haalbare, op zoek naar 100 procent. Ook op deze nieuwe reis ga ik op zoek naar 100 procent. Het product dat helemaal klopt. 100 procent duurzaam, mooi en betaalbaar. Het beste van alle werelden. 

Uitdagingen

Het is een reis waar ik zoveel mogelijk verslag van zal doen, omdat de reis nu eenmaal de helft van de pret is. Ik zal verslag doen over wat ik tegenkom als duurzaam ondernemer. De uitdagingen, de twijfels en de afwegingen over wat duurzaamheid nu precies inhoudt. Ten aanzien van mode, maar ook in een holistisch perspectief.

Het lijkt me leuk om te delen, maar ook nuttig. Opschrijven helpt altijd om mijn gedachten te structureren, en ik leer van alle gevraagde en ongevraagde adviezen die ik krijg.

Verschil

Uiteindelijk willen we allemaal in een eindeloze en prachtige wereld leven. Iedereen heeft daar zijn eigen voorstelling bij, maar het is in elk geval een wereld waar je liefde kan delen met een ander en waar je van de natuur kan genieten zonder hem voor anderen kapot te maken. Dat lijkt eenvoudig, maar is een heel verschil met hoe we nu handelen. 

Daarom moet er wat veranderen. Daarom wil ik veranderen.

Verschil maken. Juist nu. Fuck de gloeiende plaat. 

Ruben van Veen is duurzaam ondernemer. De econoom (37) was onder meer CFO bij tech-startup The Ocean Cleanup en maakt nu zélf impact met zijn nieuwe duurzame mannenmodemerk SKOT Fashion. Ruben schrijft op Sprout.nl over zijn ervaringen en uitdagingen in de wereld van duurzaamheid, mode en start-ups.