Het persoonlijke merk van: Florian Sterk (Flux Partners)

Flux Partners

Sprout-expert Roel Wolbrink daagt ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen. In deze aflevering: Florian Sterk, een van de vijf oprichters van adviesbureau Flux Partners, dat de afgelopen 4 jaar groeide van 5 naar 32 medewerkers.

Florian SterkFlorian Sterk (1978) is opgeleid als bestuurskundige en bedrijfseconoom. Na zijn studie werkte hij achtereenvolgens bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie, AEF en VolkerWessels. In sleutelrollen is Florian betrokken bij inkoop- en contractmanagement in het nieuwe jeugdstelsel, de WMO en de Participatiewet. Hij treedt ook op als adviseur in organisatieveranderings- en beleidsvraagstukken in het nationale veiligheidsdomein en het justitiële veld

Welke merken vind jij sterk?

"Maserati vind ik een mooi merk, net als Boffi (design badkamers en keukens) en New Tailor. De lijn in deze drie merken is dat ze esthetiek met functionaliteit combineren. En ja, ook een zweem van exclusiviteit hebben. In ieder geval net anders dan mainstream: eigenwijs. Er lijkt over alles net wat langer nagedacht. Dat spreekt me aan. De joie de vivre en luchtigheid van deze merken vind ik af en toe jaloersmakend."

Wat is in het kort jouw levensverhaal, waaruit bijna automatisch blijkt dat je goed bent in wat je nu doet?

"Ik heb altijd moeten knokken. Ik heb het zelf moeten doen. Daardoor heb ik geleerd geen genoegen te nemen met belemmeringen. Daarnaast heb ik altijd mijn interesses gevolgd, ook als dat betekende dat het tijd was om met het ‘oude’ te breken. Ik heb mijzelf gaandeweg veel aangeleerd, al zeg ik het zelf. De onzekerheid bij het zetten van nieuwe stappen, is echter nooit weggegaan. Mijn studies en vervolgopleidingen, evenals wijzigingen van werkgevers hebben me toch altijd verder gebracht.

Dit hield op bij mijn laatste werkgever, waar we als MT dachten dat het écht anders moest. Toen daar onvoldoende ruimte voor was, zijn we als MT samen Flux gestart. Nu – nog geen vier jaar later – zijn we al met 32 medewerkers. Bijna allemaal A-spelers: een match met onze kernwaarden en een match op competenties voor de functie. Het is iets om trots op te zijn, alhoewel we dat alle vijf (de founders van Flux), niet vaak genoeg beseffen."

Wat doet jouw bedrijf?

"Wij brengen ontwikkeling binnen lijnorganisaties door projectmanagement, organisatieontwikkeling en tendermanagement. We maken onze opdrachtgevers koploper door kennisontwikkeling en door ‘doorpakken’. Dat laatste klinkt misschien gek, maar wij krijgen van onze opdrachtgevers vaak terug dat waar andere consultants meedraaien in de lijn, wij het verschil maken. Daadwerkelijk resultaat boeken. We zetten net die extra stap, we denken door, lopen harder. We breken de status quo open. Ook worden we steeds vaker gevraagd om investeringsvraagstukken op te lossen met als doel een goede return on investment tegen een voor alle betrokkenen een acceptabel risicoprofiel."

Waarin maak je het verschil?

"Ik breng vragen terug tot de feitelijke kern. Onze werkwijze is praktisch en oplossingsgericht. We leggen verbindingen binnen organisaties en tussen mensen wat leidt tot breed begrip en draagvlak. Alleen dan gaat het werken."

Hoe bepalen jouw karakter en eigenschappen jouw succes? 

Ik heb geleerd extraverter te zijn

"Ik ben autonoom, ambitieus, creatief, scherp en analytisch. En ja ik zit aan de zelfkant van het 101%IK-model, maar ik weet dat je samen verder komt. In je eentje ga je alleen wat sneller. Maar goed, in je eentje ben je dus sneller daar waar je niet verder komt. Samen kom je verder. Ik ben eigenlijk meer introvert dan extravert. Dat past ook bij die vijf woorden. Ik heb echter geleerd extraverter te zijn en leiding te nemen.

Een keerpunt daarbij was de training Building on Talent van het IMD. Ik zie mezelf nog zitten aan het Meer van Geneve, in de war maar overtuigd door feedback van de trainers van het IMD dat ik meer van introvert naar extravert moest gaan. Meer van zelf naar samen, om een volgende stap in effectief leiderschap te kunnen zetten.

Zeker nu we hard groeien, is ons succes secundair. Dat botst nog wel eens omdat we hoge eisen aan onszelf stellen en wij dat ook aan onze mensen doen. We maken als vennoten nu bewust tijd vrij. Dat wil zeggen, vrij van het geven van advies, om te werken aan de organisatie en deze te laten groeien."

Hoe belangrijk is merk denken voor jou (en jouw bedrijf)? 

"Corporate maakt merkdenken nu nog niet heel veel uit, maar dat gaat veranderen als we nog groter worden. Nieuwe adviseurs van Flux kiezen vooral voor onze mensen, voor hun nieuwe collega’s. Voor het aantrekken van mensen is merkdenken dus wel heel belangrijk. Onze sfeer en locatie zijn goed. De ontwikkeling van onze mensen doen we ook al vrij goed. Maar ons corporate verhaal is nog te abstract. We willen laten zien hoe gaaf het is wat we doen. Dat onze methodiek het verschil maakt.

We vliegen echt. Maar dat is lastig omdat we als eigenaren onszelf nu opnieuw moeten uitvinden. We moeten medewerkers laten groeien, in plaats van dat we zelf overal het beste in willen zijn. Als we onze organisatie willen laten groeien moeten we ons DNA, onze merkwaarden borgen. Die zijn: wees een voorbeeld en maak het verschil, bij vrijheid hoort verantwoordelijkheid, vooroplopen door ontwikkelen, wees ambitieus, het moet wel leuk blijven."

Ons verhaal is nog te abstract

Een sterk merk kiest; hoe doe jij dit? 

"Flux moet haar talenten ontwikkelen door de werkwijze die we vanaf het begin intuïtief met zijn vijven hebben opgezet, te verankeren. Alleen dan kunnen we groeien en worden we als bedrijf en merk sterker. Niet meer ‘alleen maar’ rebels, maar juist gestructureerd. Door zelf ook te blijven ontwikkelen kan ik zelf ook groeien. En dan volg ik mijn passie en blijft de energie stromen. Om mijn eigen merk te laten groeien moet ik ervoor zorgen dat ik vooral gekozen wordt door anderen en bij hen draagvlak heb. Ik moet mijn autonome karakter (een beetje) laten varen."

Commentaar Roel:

Gaaf om te zien waar jullie na 4 jaar al staan. Jullie wilden het duidelijk anders doen, en daarin vonden jullie elkaar door Flux te starten. Groeien en het bewaken van het merk Flux en van jezelf wordt dan moeilijker. Opdrachtgevers moeten voor Flux kiezen en niet per se voor jou of een van jouw partners. Alleen dan kunnen jullie groeien. Door terug te gaan naar de waarom-vraag kun je antwoorden vinden voor jezelf en het bedrijf. Waarom kan het beter met de Flux methode?

Veel bedrijven blijven hangen bij uit te leggen wat ze doen, af en toe vertellen ze ook hoe ze het doen. De waarom-vraag is veel bepalender voor het aantrekken van nieuwe medewerkers en opdrachtgevers. Als ook de waarom-vraag gedeeld wordt en een duidelijke groeimethodiek wordt gevolgd dan kunnen jullie makkelijk doorgroeien naar 150 man. Als je dat wil.

Lees ook:
Het persoonlijke merk van: Allard Droste (Aldowa, Hagelswag) 
Het persoonlijke merk van: Fred Smulders (Typ)
In 8 stappen naar een sterk persoonlijk merk

Roel Wolbrink is oprichter van maatpakkenatelier New Tailor, geeft trainingen over 101%Ik, gastvrijheid, omgangsvormen & stijl en klantgerichtheid. Roel is auteur van Business Etiquette 3.0 en van de bestseller Het Blauwe Boekje- stijlgids over manieren, ten, drinken en kleding. Roel groeide op in Hotel Stad Munster in Winterswijk, volgde de Hotelschool in Maastricht en studeerde aan Nijenrode.