Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Elon Musk van een masterplan een mediahype maakt

Masterplannen zijn doorgaans gortdroge documenten, maar Elon Musk weet er een heus media-event van te maken waarmee hij vele miljoenen aan free publicity genereert. Sprout-expert Patrick Davidson analyseert hoe de ondernemer dat doet.

Het werd aangekondigd als een echte blockbuster-film. Fans keken ernaar uit. Maar de hoofdrolspeler had alleen ‘s nachts tijd om eraan te werken.

Tussen een raketlancering (én een geslaagde landing) en de opening van de Gigafactory, ‘s werelds grootste batterijenfabriek door, moest hij ‘het’ nog even afronden. En met wat vertraging kwam het gisternacht dan tevoorschijn, het ‘Tesla Masterplan, Part Deux‘.

Een Masterplan? Masterplannen zijn doorgaans gortdroge documenten die in alle beslotenheid zijn ontwikkeld en die angstvallig geheim worden gehouden. Iedere CEO weet immers: je strategische intenties zijn strikt geheim, die ga niet aan Jan en alleman vertellen.

Elon Musk pakt dat heel anders aan: die schrijft doodleuk tussen alle bedrijven door een blog waarin hij open en bloot aangeeft wat hij de komende tien jaar van plan is. Het effect: zijn masterplan werkt als een magneet. Het is het gesprek van de dag, er worden honderden blogs over geschreven en de meningen van experts tuimelen over elkaar heen. Musk brengt mensen in beweging met woorden en prestaties.

Open en bloot delen wat je de komende tien jaar van plan bent

Man van duizend en een dingen…

Elon Musk is wat de Amerikanen noemen ‘on fire´: hij barst van de energie om de wereld zo snel mogelijk op zijn kop te zetten en om tot ver in de ruimte door te dringen. Doelen die door velen als utopisch waren afgeschreven, blaast hij nieuw leven in. Hij is al druk genoeg met Tesla (opgericht om de overgang naar duurzaam transport te versnellen) én SpaceX (opgericht om reizen naar Mars mogelijk te maken) maar daarnaast blijft hij nieuwe ideeën en ambities lanceren.

Denk aan de Hyperloop (een nieuwe en ultrasnelle vorm van vervoer), elektrische vliegtuigen die horizontaal kunnen opstijgen en landen (bespaart heel wat ruimte) of een wereldomspannend netwerk van satellieten om internetverbinding tot in de diepste uithoeken van de aarde en de ruimte mogelijk te maken.

…maar vooral van visionaire vasthoudendheid

Oppervlakkig gezien, lijkt het soms alsof Musk maar wat doet. “Ga toch eens winst maken” roepen analisten of journalisten dan. Je kunt het hen niet kwalijk nemen. ‘Negativity sells‘ en zij zenden uit op de frequentie van het hier en nu. Kwartaalcijfers, beurskoersen en hypes zijn vaak leidend.

Bij Musk ligt dat anders. Alles staat in het teken van een diep verankerde visie die zegt dat we zo snel mogelijk moeten zien af te komen van fossiele brandstoffen en ons in de richting van een duurzame energie-economie – lees: zonne-energie – moeten bewegen. Tesla en Solar City – die als het aan Musk ligt binnenkort worden samengevoegd – zijn de bedrijven waarmee hij deze visie wil realiseren. Hoe dat denkt aan te pakken, onder een inmiddels ijzersterke merknaam Tesla, beschrijft hij in zijn nieuwe masterplan.

Put your hands up for Detroit

Zo´n masterplan is in de eerste plaats bedoeld om heldere kaders te scheppen, zodat iedereen weet waar die aan toe is. Over de inhoud van het nieuwe masterplan zullen we kort zijn, daar is gisteren op deze site al genoeg over geschreven. Kort samengevat: van de populaire Tesla auto’s komen nog meer varianten, waaronder een truck en een pickup. Interessanter is het dat Tesla, opgericht als automerk, nu ook een geïntegreerd energie- en mobiliteitsbedrijf wil worden.

Tesla produceert voortaan naast auto’s en batterijen ook zonnepanelen, waarmee je je hele energiehuishouding in eigen beheer kunt krijgen. De auto, die uiteraard op zonne-energie rijdt en zelfrijdend is, kan ook nog als bron van inkomsten gaan dienen. Op momenten dat je hem niet nodig hebt, kun je hem aan anderen uitlenen. Een kwestie van het verÜberen van je Tesla.

Tien jaar

Hoe het met de ambities uit het nieuw Masterplan zal uitpakken, is een interessante vraag. Laten we eens teruggaan in de tijd. Het vorige Tesla Masterplan van Musk dateert van precies tien jaar terug. Wie het terugleest, zal beamen dat het op papier heel eenvoudig lijkt.

Maar realisatie van wat daar stond werd tien jaar geleden toch echt door weinig mensen mogelijk geacht. Een overgang naar elektrische auto’s? Die waren juist in de ban gedaan door Detroit waar de auto industrie van oudsher zat. Inmiddels is Detroit een spookstad geworden en blijkt het kleine Tesla een grote lastpak voor de gevestigde namen. Een door visie en concrete prestaties gedragen beweging houdt je niet tegen – Put your hands up for Detroit.

VerÜber je Tesla!

Wonen we straks in Tesla Towns?

Zal het Tesla lukken om een geheel nieuw soort bedrijf te creëren in tijden waarin bestaande energiebedrijven honderden klanten verliezen (per dag) en de auto industrie aan gesjoemel ten onder lijkt te gaan? Why not? De ideeën en daden van Musk en de zijnen blijven mensen inspireren en in beweging brengen.

Zoals studenten, investeerders en pensionado’s wereldwijd het idee van de Hyperloop oppakken, zo zullen mensen over de hele wereld met onderdelen van het Masterplan aan de slag gaan. Hoe ver dat kan gaan, bewijst het feit dat in de buurt van Melbourne (Australië) zelfs een Tesla Town in wording is, Google maar eens op de naam Yarra Bend. We vinden er niets van terug in het huidige Masterplan, maar je kunt er gif op innemen dat dit in de volgende update gaat komen!

Terug naar het Masterplan

Wie 24 uur na het verschijnen als zoekresultaat ´Musk Masterplan Part Two´ intypte kreeg bijna een miljoen resultaten te zien. Niet slecht voor een Masterplan, waar in de regel geen enkele aandacht aan wordt geschonken. Dat het Musk lukt om er een media-event van te maken, is iets waar hij bewust naartoe heeft gewerkt.

Het levert hem niet alleen vele miljoenen aan free publicity op, maar veel belangrijker is: het stelt hem in staat om miljoenen mensen over de hele wereld op een unieke manier te inspireren en te communiceren. Welke CEO durft dezelfde stap te nemen? Wij zijn benieuwd.

Win het boek!

Van Patrick Davidson en Hans van der Loo verscheen onlangs de bestseller Musk Mania (De 5 waanzinnige succesprincipes van Elon Musk) bij Vakmedianet. Musk Mania, al weken bovenaan de bestsellerlijst, is hun eerste publicatie uit de reeks ‘Wavemakers‘, waarin nieuw leiderschap wordt ontleed vanuit de driehoek energie, gedrag en prestaties. 

Sprout geeft 3 exemplaren van Musk Mania weg. Stuur een mail naar [email protected] en licht in het kort toe waarom jij dit boek wilt lezen. Vermeld ook of je wel of geen Sprout Member bent.