Hoe groot is je kans op een torenhoge privacyboete?

Privacy

Big data is big, maar je kans op een privacy boete is small, betoogt Sprout-expert en jurist Philip de Roos.

Regels over privacy nemen alsmaar toe. Gebruik je cookies die een profiel van je bezoeker opbouwen? Dan moet je toestemming hebben. Staat je server niet in Nederland? Dan moet je bezoekers daarover informeren. Laat je werknemer een USB-stick met klantgegevens slingeren? Dan moet je dat melden aan de Privacy Waakhond (officiële naam: Autoriteit Persoonsgegevens).

En als je je niet aan die regels houdt, dan krijg je straf. En die straf kan (sinds 1 januari) fiks zijn. De Privacy Waakhond kan je 810.000 euro boete opleggen of (als dat hoger is) 10 procent van je jaaromzet. Dus op iedere juridische blog die je over de nieuwe privacy regels leest, staat met koeienletter het advies je goed aan de regels te houden.

For the record: dat is ook ons officiële advies. Voorkom gezeik, en houdt je aan de regels. Uiteindelijk is dat de winnende strategie.

Kans

Maar toch is het interessant te weten: hoe groot is de kans dat je gepakt wordt? Het aantal websites en apps groeit exponentieel (weten de lezers van Sprout als geen ander). De hoeveelheid regels over privacy neemt ook toe. Slimme privacy consultants en juristen die de sluiproutes kennen, daar struikel je ook al over.

En aantal werknemers bij de Privacy Waakhond? Daar werken nu al jaren 75 man en dat blijft nog wel even zo. Ook het budget blijft hetzelfde. Terwijl de voorzitter van die club nota bene aangeeft het vijfvoudige aan werknemers nodig te hebben.

Cookies

Dus: ondernemers die zich niet aan privacyregels houden, hebben dan ook een hele grote kans dat zij daar nooit iets van zullen merken. En dat verklaart wellicht ook waarom wij in ons onderzoek naar startup-websites constateerden dat meer dan 70% niet voldeed aan de cookie regelgeving. Dus uit de praktijk blijkt al dat veel ondernemers zich niet aan de regels te houden.

En als je dan geen zin hebt om je aan de regels te houden, dan kun je ook nog bekijken of jouw sector binnen de agenda met speerpunten van de privacy waakhond valt. Veel verder dan deze agendapunten zal de waakhond waarschijnlijk niet gaan.  Kortom: er is nog weinig blauw op straat, in ons nieuwe privacy klimaat.

Philip is advocaat van startups, en oprichter van Legalloyd - een innovatief legal selfservice platform voor startende ondernemers.