Hoe je houding je onoverwinnelijk kan maken

Gesprek, ondernemen

Met de juiste houding ben je onoverwinnelijk, stelt Sprout-expert Danny Compier. 'Laat zien dat degene waar je contact mee hebt belangrijk voor je is.'

De reactie die je krijgt van een ander is de manier waarop je communiceert, in taal en houding. De manier waarop je denkt, uit zich in hoe je je gedraagt.

Je beseft het misschien niet, maar wij lezen dagelijks de gedachten van anderen, die op hun beurt onze gedachten lezen. De indruk die mensen door middel van hun houding op ons maken bepaalt hoe wij over iemand denken.

Uitdrukking

Daarvoor hoef je niet eens iets te zeggen. Door lichaamstaal en gezichtsuitdrukking merkt u exact hoe een persoon tegenover u op dat moment in het leven staat. En zonder een woord te zeggen de ander de indruk kan geven dat hij of zij niet op hem of haar gesteld is, of juist bewondert.

Verbaal zeg je gewoon: ’Ik vind jou niet leuk’ , ‘Ik heb geen zin in mijn werk’ of‘Ik ben blij dat u hier bent.’

Onoverwinnelijk

Ons succes hangt in hoge mate van onze houding af. Dit geldt zowel zakelijk als privé. Goede verkopers met de juiste houding overtreffen hun successen en zijn in staat zich tot een leider te ontwikkelen. Iemand wiens houding juist is, is onoverwinnelijk. Binnen uw huwelijk geldt hetzelfde. De enige mogelijke weg naar een gelukkig huwelijk is de juiste houding ten opzichte van je partner.

Maar wat is de juiste houding, en hoe ziet dit er uit?

Laat in ieder geval zien dat degene waar je op dat moment contact mee hebt belangrijk voor je is. Geef degene met je houding en stem-intonatie het gevoel door dat je blij bent hem of haar te zien of horen. Behalve in levenden lijve is het ook aan de telefoon belangrijk je enthousiasme over te brengen.

Riedeltje

Je kent ze allemaal wel, de telefonistes waarbij je direct hoort dat je de zoveelste bent vandaag. Die het verplichte riedeltje opdraven, om vervolgens weer snel verder te kunnen. Of de winkelbediende die je ziet binnenkomen en je vervolgens geen blik waardig gunt.

Enthousiasme is belangrijk en werkt aanstekelijk. Dien degene waarmee je in zaken wil gaan, om vervolgens zelf te kunnen verdienen. Toon interesse in zijn of haar privéleven, breek het zakelijke ijs. Geef eerst zodat je daarna ook gerust kunt nemen.

Waar ook ter wereld, jong of oud, zakelijk of privé, tijdens mijn werk als coach heb ik geleerd dat mensen maar één ding willen: aandacht. Positieve aandacht. Mensen willen zich belangrijk voelen.

Rapport maken

Tijdens mijn opleiding communicatie heb ik geleerd om mensen zowel zakelijk als privé eerst op hun gemak te stellen. Binnen de NLP (Neuro Linguistisch Programeren) noemen ze dit het zogenaamde rapport maken. Als een persoon of zakelijk belang een afspraak met mij maakt is dit omdat deze een probleem hebben en dit op willen lossen. Van mij word vervolgens verwacht dat ik dit probleem samen met het bedrijf of de cliënt uit de weg ruim.

Op het moment dat een cliënt zich bij mij niet op zijn of haar gemak voelt, krijg ik nooit de informatie en feedback die voor mij essentieel is om succesvol te kunnen zijn. Sterker nog, dan kan ik mijn werk niet doen en eindig ik met ontevreden klanten.

Dit geldt ook voor jou. Als je een zakelijke deal wilt sluiten werkt dit alleen zodra er op wat voor manier dan ook een vertrouwensband ontstaat met je zakelijke klant of partner. Men moet zich begrepen voelen en met een goed voldaan gevoel de deur uit wandelen.
Het basispatroon van rapport maken is ‘afstemmen’.

Aanpassen

Afstemmen is het proces waarbij je aspecten van je eigen externe gedrag aanpast en afstemt op dezelfde aspecten in het externe gedrag van een ander persoon. Dit klinkt gek, maar concreet betekent dit bijvoorbeeld dat wanneer een ander persoon zijn of haar hoofd naar links laat hangen, dat je de stand van je hoofd subtiel aanpast en afstemt op zijn precieze beweging. Heel simpel; jij beweegt wanneer de andere persoon beweegt.

Dit geldt niet alleen voor lichaamsdelen, maar ook voor gezichtsuitdrukkingen, de toonhoogte van iemands stem en gebaren zoals hoe iemand zijn armen beweegt en de manier van ademhaling. Door dit subtiel te doen - zonder dat de andere persoon dit opmerkt - zul je zien dat de andere persoon uiteindelijk onbewust jou zal gaan volgen en zijn of haar gedrag op jou afstemt. Klinkt overdreven? Probeer het maar eens.

Als je dit lukt ben je volledig in harmonie met de ander, en zul je zowel zakelijk als privé successen behalen. Je gedrag is de spiegel van de geest, dus je eerste indruk is van onschatbare ware.

Danny Compier startte zijn loopbaan als Mind Trainer nadat hij als ondernemer zijn eigen burn-out en angsten wist te overwinnen. Hij ontwikkelde het online programma Reset Your Mind waarbij hij de manier waarop jij denkt en dus functioneert compleet weet te resetten. Hierdoor ben jij zelf in staat jou gedachten en dus jou leven positief te bepalen. Eind 2017 komt het eerste boek uit van deze bevlogen managementtrainer.