Hoe Pascal Ontijd zijn nieuwe startup-team samenstelt

Gesprek

Pascal Ontijd deelt op Sprout hoe hij na SnappCar een nieuwe startup uit de grond stampt. In deze tweede aflevering: het ontstaan van een team. 

Wat is het toch ongelooflijk moeilijk om een founding team samen te stellen. Ik was dat even vergeten, maar nu is het weer helemaal terug.

Je hebt een goede klik, maar hij heeft onvoldoende inhoudelijke kennis. Zij heeft wel het trackrecord, maar werkt alleen op freelance basis. Zij is echt een top UX-specialist ,maar ik moet ook met haar over de business kunnen sparren. Of: hij vinkt alle boxen aan, behalve dat hij in deze fase van zijn leven geen risico wil nemen. Of ik zie het hem zeker doen, maar als ik niet twee uur mee hem aan de bar kan zitten hoe houden we het dan een paar jaar met elkaar uit?

Behoorlijk wat gesprekken verder heb ik een boekje vol met dit soort conclusies. Iemand zei eens tegen me dat je geen compromissen moet sluiten, zeker niet wat betreft je team. Daar ben ik het wel mee eens. Maar de (korte termijn) consequentie ervan dragen, valt wat zwaar. 

Aanvullen

Een goed team heeft spelers van grote individuele klasse die verschillend genoeg zijn om elkaar optimaal aan te vullen

Als je veel in teams hebt gewerkt, weet je wat het zo lastig maakt. Een goed team heeft spelers van grote individuele klasse die verschillend genoeg zijn om elkaar optimaal aan te vullen, en die verbindend genoeg zijn om effectief het overeengekomen plan te kunnen uitvoeren. Kwaliteit, motivatie en vertrouwen staan hierin centraal. 

Omdat ik geenszins een expert ben op dit gebied houd ik het hier even bij wat ik precies zoek, waarom en waar ik vervolgens tegenaan loop. Ja, ik zoek dus schapen met vijf poten.

Loslaters

Loslaters, allereerst. Dat zijn de mensen die elkaars krachten omarmen en elkaars zwaktes aanvullen of accepteren en die dus goed kunnen loslaten. Dat laatste vind je zelden in oprichters. Over het algemeen zijn het control freaks die zeggen dat ze mensen om zich heen willen die hun eigen keuzes maken, maar vervolgens omwille van tijdsdruk hun eigen zin doordrijven of niemand echt vertrouwen.

Daarnaast zoek ik mensen die self-propelling zijn. Een term die ik ooit zelf heb bedacht en bij SnappCar een kernwaarde is. Daarmee doel ik op intrinsiek gemotiveerde, ondernemende en zelforganiserende wezens. Mensen die liever geen manager hebben (en die daar ook mee kunnen omgaan).

En wat ik bovenal zoek: pioniers. Dat zijn mensen die een periode van "onzekerheid" willen ingaan, of daar naar zoeken, en kunnen starten met een leeg vel papier. Uiteraard moet iemand dan ook nog het juiste trackrecord hebben, buitengewoon oplossingsgericht zijn en het moet persoonlijk goed klikken. 

Samenstelling

Goed, dat is dan de individuele kant van het verhaal. Nu nog de teamsamenstelling.

Er is een goede mix nodig van discovery skills (creatief en experimenterend) en delivery skills (uitvoerend en planmatig). Daarnaast heb je idealiter een visionair en dromer aan boord, iemand die over finance gaat en meer business georiënteerd is, een community hacker (geen growth hacker maar hier kom ik later op terug), een designer en een team van developers.

Voor nu kan ik de eerste drie rollen op me nemen, maar ik heb een designer en een developer nodig om te beginnen. Met dat basisteam kan de strategie worden geformuleerd en het prototype worden ontwikkeld, om vervolgens met nog een aantal developers de MVP (Minimum Viable Product) te gaan bouwen.

Dit basisteam is zó belangrijk voor de kwaliteit van de uitwerking van het idee dat ik voor deze fase meer dan ruim de tijd neem. Want de tijd en energie die je kwijt bent, weet ik uit ervaring, om alles weer op orde te krijgen als je niet de juiste mensen aan boord hebt, is namelijk vele malen groter. 

De volgende keer dat ik me meld, moet ik een grote stap gemaakt hebben. Ik ga niet koste wat kost door. Het team moet kloppen.

Lees ook deel 1 van deze reeks

Pascal Ontijd is ondernemer en oprichter van autodeeldienst SnappCar. Op Sprout.nl blogt hij over het bouwen van een nieuwe startup.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!