Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Je Twitterbio: pas op voor de humblebrag (en waarom humor beter werkt)

Hoe lang heb je nodig om iemand te leren kennen? 160 tekens, stelt Sprout-expert Kitty Kilian. Want echt: je Twitterbio en je foto geven ons een verbazend goed idee van hoe jij in het leven staat.

Foto: Rijksoverheid

Ik geef een voorbeeld. Een bekende politicus. Nu hij de kans heeft om eens leuk uit de hoek te komen, houdt hij zich op de vlakte:

Minister-president van Nederland. Redactie door de Rijksvoorlichtingsdienst. 

Onze @minpres laat zijn woordvoerders zijn account beheren. Jammer. De boodschap is: ik ben te belangrijk voor zoiets als social media. 

Rutte’s avatar zegt hetzelfde: het is een tijdloos imponeerportret van een regent. Het kan zó naast dat van Thorbecke: 

De kern van Rutte’s boodschap is: macht.

Een ander voorbeeld, van een software developer die het moet hebben van zijn creativiteit:

My ego is bigger than 160 characters

Björn Wijers, die omroepen en andere culturele instellingen in zijn klantenportefeuille heeft, steekt de draak met het fenomeen Twitterbio’s. Zijn avatar is opvallend paars, zijn Twitter header opvallend bruin. 

De kern van Wijers’ boodschap: creatief.

Drie keer raden met wie ik liever een kop thee ga drinken.

Maar Rutte kan toch geen gezéllige Twitterbio schrijven?

Waarom niet? Hilary Clinton heeft er geen problemen mee:

Senator, SecState, hair icon, pantsuit afficionado, 2016 presidential candidate
 

En inderdaad: als we aan Hillary denken, zien we die blonde bos haar en die blauwe broekpakken. Haar zelfspot is onschuldig, maar hij laat ons toch glimlachen, ook al weten we heus wel dat ze er een tekstschrijver bij heeft gehaald. (Let ook op de geestige volgorde van de zelfomschrijvingen.)

De kern van Clintons boodschap: mens gebleven.

Social media zijn er niet om te imponeren

Social media zijn er om contacten te leggen. En je maakt geen vrienden als je enkel opschept over je prestaties: 

Nog erger is de humblebrag

Je doet alsof je je schaamt voor iets, maar eigenlijk maak je juist reclame:  

Draai het om

Steek de draak met jezelf. Voeg humor toe.
 

Despair, Inc. Inventor of demotivators and other fine products for discerning pessimists:

GoodFuckingDesignAdvice. Serving the working class creative since 2010:

En hou dat vol. Op je hele website. Overal: 

Ingezoomd: 


‘Let’s face it, if you’re going to sit in a chair all day, this might be your only opportunity for a kick in the ass.’ 

Copywriting. 
Kun je zelf ook.

Lees ook: Bloggen: waarom je een verdomd slechte indruk moet maken om lezers te trekken