Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Loopt de webshop-bubble nu dan toch leeg?

Webwinkels laten stijgende omzetten zien, maar meestal ook stijgende verliezen, schrijft Fred Rutgers. 'Geld verdienen met een webshop blijkt lang niet zo eenvoudig als menigeen denkt.'

De grote spelers zoals Bol.com en Coolblue maken inmiddels meer dan een miljard euro omzet. En winkels in de winkelstraten hebben best last van het wegvloeien van omzet uit de winkelstraat naar online. De consument kan zijn geld namelijk maar één keer uitgeven en kopen op internet lijkt aantrekkelijk en goedkoop. Maar krijg je daar wel de beste deal?

Herstel

Coolblue baas Pieter riep het onlangs zelfs in het openbaar; “begin nooit een webshop, want het is het domste businessmodel dat ze ooit hebben uitgevonden!” en ik denk dat hij daar gelijk in heeft. Ook op internet zien we tegenwoordig leegstand. Steeds meer webshops sluiten hun deuren wegens gebrek aan succes. Waaronder tuinspecialist Bakker.com, een postorderbedrijf en webshop met 635 medewerkers die vorige week surseance van betaling aanvroeg.

En dat terwijl we in de winkelstraten juist weer een opleving zien. Online blijkt het vrijwel onmogelijk om je te onderscheiden van de concurrentie. Alle webshops bieden volledig vergelijkbare producten. Toegevoegde waarde leveren blijkt vrijwel onmogelijk. Als gevolg daarvan draait het volledig om de laagste prijs, en dan is het erg lastig om geld te verdienen.

Beste deal

Winkels in de winkelstraat hebben juist ontdekt dat het niet gaat om de laagste prijs, maar om de beste deal. En juist in de winkelstraat leren ze dat het erom draait om je positief te onderscheiden van de rest. Emotie, passie, beleving, service, gastvrijheid en vakkundig personeel worden steeds belangrijker. Bovendien krijgen winkeliers hulp van snelle technologische ontwikkelingen.

Ook in de winkelstraat weten we steeds meer over de consument en kunnen we doelgroepen steeds beter in kaart brengen. Met slimme technieken kunnen we winkels steeds beter en sneller aanpassen aan de actualiteit. Bovendien worden die technieken ook steeds goedkoper en toegankelijker. Dit biedt enorme kansen voor retailers.

Nieuwe uitdagingen

Webwinkels daarentegen krijgen het juist steeds lastiger. Retourpercentages blijven vreselijk hoog. Steeds vaker krijgen webshops vragen over de milieubelasting van hun service en hun leveringen en retouren. Bovendien vragen mensen en gemeenten zich steeds meer af hoe het verder moet met de enorme goederenstromen en de busjes waarmee die worden getransporteerd.

De belangenvereniging roept inmiddels om tot vergroening van deze stromen. Ook investeerders kijken steeds kritischer naar wat er gebeurt. En steeds vaker komt de vraag wanneer er nu eindelijk winst uitgekeerd gaat worden. Bovendien zal de nieuwe privacywetgeving het de webshops ook weer lastig kunnen maken. Het verzamelen, opslaan, bewerken en gebruiken van persoonsgegevens komt aan strikte banden te liggen.

Zonder toestemming van de klant mag er nu echt vrijwel niets meer terwijl webshops in het verleden juist dankzij al die transactiedata een enorme voorsprong hadden op echte winkels. Nu lijkt dat tij in rap tempo te keren. Webshops en winkels kunnen en mogen nu vrijwel hetzelfde en volgens mij zou de weegschaal daardoor best eens weer een beetje meer in het voordeel van de winkelstraat kunnen doorslaan.

Level playing field

Voorlopig zullen winkels best nog last houden van webshops. Maar het gaat volgens mij nu wel veel meer een level playing field worden waardoor ik zeker volop nieuwe kansen zie voor ondernemers in onze winkelstraten. Een mooi aanbod in een mooie winkel met een uniek verhaal en service die echt een paar stappen verder gaat dan in het verleden kan steeds meer klanten weer naar onze winkels trekken waardoor omzetten, marges en winsten ook weer omhoog kunnen.

Het zal echt nooit meer zo worden als voor de crisis en voor de komst van de webshops. Maar voor echte gedreven ondernemers die zich telkens weer aan passen aan de veranderende omstandigheden liggen er dus weer volop kansen!