Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met deze innovatietechnieken word je een creatief genie

Op zoek naar nieuwe ideeën voor je bedrijf? Sprout-expert Moniek Tiel Groenestege deelt technieken die je creatieve brein een boost geven.

Nieuwe ideeën ontwikkelen staat centraal in design en business. Waar je uiteindelijk naar opzoek bent zijn producten of diensten die aansluiten bij je (potentiele) klanten. Onze eerste ideeën kunnen het meest geschikt blijken, maar we moeten zoveel mogelijk opties onderzoeken, voordat we dit nauwkeurig kunnen beoordelen. 

Het begint altijd bij de bestaande business. Maar nu wil ik je helpen om te innoveren. Hoe word jij nou dat creatieve brein? Tijd voor inspiratie en innovatie!

Ik vind dat wij allemaal in staat zijn om ideeën te bedenken. Er zijn namelijk eindeloos veel technieken die door iedereen gebruikt kunnen worden om meer ideeën te krijgen. Hieronder een aantal innovatietechnieken en een aantal voorbeelden om jouw creatieve motor te starten. 

1. Patronen

Het Business Model Canvas kan een goede ideevormingstool zijn als je weet hoe je het daarvoor moet gebruiken. Als je het landschap van bestaande businessmodellen bekijkt, herken je veel patronen.

Een van die patronen is een multi-sided platform. Multi-sided platforms zijn businessmodellen die twee of meer klantsegmenten bedienen, waarbij één klantsegment het platform meestal gebruikt als kanaal om waarde uit te wisselen met een ander klantsegment.

Dit zien we nu heel veel. Denk aan: Airbnb, Uber, Facebook en Alibaba. Maar ik zie ook veel startups met deze initiatieven komen. Hoe kan jij meerdere klantsegmenten bij elkaar brengen die elkaar bedienen?

2. Greenfield

Wat als je helemaal opnieuw zou beginnen? Wat zou je dan doen? Een kapperszaak bij ons in de buurt stond voor deze vraag. Haar zaak was afgebrand en ze wilde opnieuw beginnen. Ze was opzoek naar een mooi pand midden in de stad maar in de tussentijd zat ze met haar zaak op een industrieterrein.

Wat bleek, haar inkomsten verdubbelden zich! Waarom? Mensen konden makkelijk bij haar parkeren. Je kunt je voorstellen dat wanneer zij zich midden in de stad had begeven, haar business er heel anders had uitgezien.

3. Remove the best!

Als je je businessmodel hebt opgetekend, breng je ook de sterke en zwakke punten in kaart. Wat is jouw allersterkste punt in het businessmodel? Verwijder dit! En nu? Wat ga je dan doen met je andere sterke punten? 

Dit hebben wij eens gezegd tegen een farmaceut. Zij waren heel goed in het maken van medicijnen. Aan de groep werd gevraagd om te bepalen wat ze absoluut zeker wisten over hun business (medicijnen verkopen) en dat uit het businessmodel te verwijderen. 

De ceo reageerde verontwaardigd: ‘Je begrijpt duidelijks niets van onze business. 100% van onze inkomsten komt uit de medicijnverkoop!’ Na hem gerust te stellen, kwamen er veel nieuwe ideeën op tafel. Wat bleek nou? Zij wisten heel veel van medicijnen af en ziektebeelden en hadden legio aan data. Optie voor een nieuw businessmodel: voorkomen in plaats van genezen.

Lees ook: Van idee naar waardevol product: 5 tips

Creatief denken

Ideevorming gaat over het snel genereren van ideeën. Onmogelijke ideeën, haalbare ideeën, gedurfde ideeën en waardeloze ideeën. Het vraagt een creatieve, optimistische mindset en het vermogen (vooral) de rechterhersenhelft te gebruiken om op jouw ideeën voort te bouwen, zonder ze beoordelen of te veroordelen.

5 tips om met heel veel ideeën te komen:
1.    Don’t fly solo: vorm een team om je heen die met jou deze creatieve stap aandurven. Samen kom je tot meer!
2.    Droom: alles kan, geen grenzen en resources genoeg. Waar droom jij van?
3.    Tools: er zijn veel verschillende methodieken die je kan gebruiken: denk aan het innoveren vanuit je businessmodel (freshwatching, epicentrum, patronen) en wat als vragen. Denk als een startup, begin helemaal opnieuw.
4.    De ideeënmuur: vanuit al deze technieken ontstaan ideeën. De ideeënmuur is een manier om de resultaten vast te leggen. Iedereen plakt zijn of haar ideeën op, waardoor je elkaar weer inspireert. 
5.    Cluster & selecteer: in sommige ideeën zal je overlap zien, cluster deze ideeën. Kies jouw favoriet en werk het uit in een businessmodel.

Laat je niks in de weg staan in deze creatieve sessies, brand los en droom groot. Of jouw ideeën een succes zijn of niet komt later wanneer je gaat valideren. 

Start je creatieve motor!