Nederlandse impact-ondernemers ontdekken Silicon Valley: 'Je verhaal moet echt kristalhelder zijn'

SoCap 2017

Investeerder Warner Philips (Social Impact Ventures) is samen met een groep ondernemers in Silicon Valley bij de eerste Nederlandse handelsmissie voor social entrepreneurs. 'Je verhaal moet echt kristalhelder zijn', blogt hij vanuit San Francisco.

Wow. Daar staan we dan, met oprichter en ceo Ben Rattray in het hoofdkantoor van een van de meest succesvolle social enterprises ter wereld: Change.org. Meer dan 150 miljoen mensen tekenden of startten via die website een petitie om de wereld een beetje beter te maken.

De missie van Rattrays bedrijf staat in grote letters in de receptie. “Our mission is to empower people everywhere to create the change they want to see.”

Wat cool, dat je in één, ijzersterke zin de essentie van je missie verwoordt. En dat je aan al je klanten, investeerders én medewerkers laat zien: dit zijn wij, dit doen wij, this sets us apart.

Handelsmissie

Voor twaalf Nederlandse sociaal ondernemers organiseer ik met RVO, het Nederlandse consulaat, Social Enterprise NL en Enviu de allereerste Nederlandse handelsmissie voor social entrepreneurs ooit. En waar anders kan die heen gaan dan Silicon Valley? Niet alleen omdat hier nu SoCap (Social Capital Markets) is losgebarsten, de belangrijkste mondiale meeting voor social impact investors. Maar ook omdat Silicon Valley voor veel Nederlandse ondernemers het summum is. Wie droomt er niet van om juist hier succesvol te zijn?

Maar de 'Valley' kent vele valkuilen, die vooral voor nieuwkomers moeilijk te herkennen zijn. Daarom ontmoeten we op de eerste dag een paar van de beste sociaal-ondernemers in de Valley. Met mij zijn tien van de beste Nederlandse sociaal ondernemers: Tony's Chocolonely, GoodUp, Moyee Coffee, Energy Floors, Landlife Company, Reflow, The Dutch Weed Burger, People’s Pension Holding, Stichting Dif Media Foundation, en The Social Medwork.

Starry eyes

Het panel Valley-veteranen bestaat uit Wes Goldstein van Hobbs & Towne (recruiting), Tim Gnatek van Blue Practice (PR),
Bill Tarr van Motiv Partners (fundraising), Austin Dannhaus van Free Range (branding / story telling), en Lewis Hower van Village Capital: allen gericht op impact-ondernemers.

Ze zijn het unaniem over eens dat valkuil nummer één de ‘starry eyes’ van nieuwkomers zijn: alles in de Valley lijkt fantastisch. Het ís hier natuurlijk ook fantastisch zaken doen, maar vergeet niet: dit is ook zo ongeveer de meest competitieve plek op aarde. 

Recruiting

Op werkelijk elk gebied is er felle concurrentie. Neem recruiting. In Nederland is het al moeilijk om goede mensen te vinden, maar hier heerst negative employment: er is een gierend gebrek aan goede mensen. Wees erop voorbereid dat de werknemer die jij wilt aannemen een stuk of twintig aanbiedingen per week krijgt.

Tijdens het sollicitatiegesprek kan een sollicitant van 24 jaar oud met drie jaar werkervaring jou de hemd van het lijf vragen. Wie zijn je investeerders? Hoeveel cash heb je nog? Wat is je strategie voor de komende maanden en jaren? Als jouw antwoorden hem niet overtuigen, gaat hij gerust ergens anders aan de slag.

Het verhaal van Dutch Weed Burger-oprichter Mark Kulsdom:

Funding

Ook het vergaren van funding is een felle concurrentiestrijd. Ja, er is hier veel geld op zoek naar de beste investering. Maar alleen de allerbeste plannen komen in aanmerking. Hoe zorg je dat je opvalt en overtuigt? 

Ook hier heeft het panel uit de Valley eenduidig advies: wees volstrekt authentiek over je missie. Waarom steek je je hart en ziel hierin? Wat is je idealisme om de wereld met je bedrijf te veranderen?

Je verhaal moet echt kristalhelder zijn

Veel sociaal ondernemers denken dat ze al een goed verhaal hebben, juist omdat ze hun idealisme combineren met zaken doen. Maar bij Facebook en Google zijn ze er ook van overtuigd dat ze met hun bedrijf de wereld beter en mooier maken. Je verhaal moet echt kristalhelder zijn en in een klap volledig duidelijk maken waarom jouw bedrijf, en jouw bedrijf alleen, dat wereldprobleem oplost. 

Dat geldt ook voor je metrics. Zorgt dat ze op orde zijn, want iedereen wil binnen een paar zinnen van je weten hoe je financiën in elkaar steken en wat je strategie is. Geen lange verhalen, maar klinkende cijfers. Zorg dat ze zowel je investeerders als je sollicitanten overtuigen en zonder vragen achterlaat. 

Met andere woorden: met zo’n mission statement als die van Change.org maak je al een wereld van verschil.

Warner Philips is partner bij Social Impact Ventures, het grootste private impact fonds van Nederland dat investeert in sociale ondernemers, waaronder Marqt, Taxi Electric en de 1%Club. Philips woonde negen jaar in Silicon Valley, waar hij onder andere voor het groene concern Tendris duurzame business cases introduceerde op de Amerikaanse markt. Als angel investor investeerde hij onder andere in Nest, de slimme, duurzame thermostaat die voor 3,2 miljard dollar aan Google werd verkocht. 

Lees ook dit dit interview

Warner Philips (48) is partner bij Social Impact Ventures, het grootste private impact fonds van Nederland dat investeert in sociale ondernemers, waaronder Marqt, Taxi Electric en de GoodUp. Philips woonde negen jaar in Silicon Valley, waar hij onder andere voor het groene concern Tendris duurzame business cases introduceerde op de Amerikaanse markt. Als angel investor investeerde hij onder andere in Nest, de slimme, duurzame thermostaat die voor 3,2 miljard dollar aan Google werd verkocht.