Vergeet de homepage: zo maak je een goede landingspagina

Website

Een succesvolle website heeft niet alleen een goede homepage, maar ook goede landingspagina's. En dat wordt in de praktijk nog weleens over het hoofd gezien, stelt Sprout-expert Ralph Wolbrink. Hij deelt 5 tips om jouw landingspagina’s eens goed onder de loep te nemen.

1. Wie zijn je doelgroepen?

Om te beginnen wil je goed onderzoeken wie je doelgroep is. Het opstellen van persona’s helpt absoluut bij het leren begrijpen van de wensen en behoeftes van je doelgroep. Beschrijf hierbij ook hoe deze persona’s online overgaan tot een conversie.

Is iemand opzoek naar informatie tot in het kleinste detail, of is deze juist meer visueel ingesteld en is het design en goede afbeeldingen belangrijker om tot een beslissing te komen? Dit soort informatie kan je helpen bij het analyseren of jouw landingspagina’s voldoen aan de wensen en behoeftes van jouw persona’s.

2. Zorg voor relevantie

Zodra je gaat analyseren hoe mensen op de landingspagina’s terecht komen kun je nagaan wat de intentie van het bezoek is geweest. Weet je bijvoorbeeld dat veel bezoekers vanuit een AdWords advertentie op een pagina komen, dan kun je analyseren of de zoekopdracht ook wordt beantwoord op de landingspagina. Hetzelfde geldt voor een persbericht op de website van een grote krant.

Het verschil kan ‘m zitten in de kleinste details, als een bezoeker met het idee binnenkomt voor het kopen van mooie rode sneakers en deze kleur nergens terugkomt op je sneaker landingspagina, dan zit daar misschien wel een mogelijke optimalisatie.

3. Hoe goed is de User Experience?

Je doet veel moeite om mensen in je winkel te krijgen, maar hoe is de ervaring van deze potentiële klanten? Zijn de landingspagina’s wel gebruiksvriendelijk voor al jouw potentiele klanten. Een analyse van de verschillen in gebruikersgedrag tussen diverse browsers of apparaten kan je inzichten geven in optimalisaties voor deze doelgroepen. Wat je vaak ziet is dat een website in bepaalde browsers niet netjes wordt weergegeven, onleesbaar is of zelfs deels niet functioneert. 

4. Waarom moet iemand bij jou kopen?

Wat vaak wordt vergeten is dat landingspagina’s ook bezoekers verwelkomen die nog niet op je homepage zijn geweest. Veelal wordt de homepage gebruikt voor de eerste introductie voor nieuwe bezoekers. Maar dit is op landingspagina’s niet altijd het geval, waardoor je deze bezoekers nogal “koud” laat binnenkomen.

Stel jezelf eens de vraag of iemand die op deze pagina terecht komt voldoende over jou en jouw voordelen weet om over te gaan tot een actie. Heb je bijvoorbeeld wel goed vermeld wat je USP’s zijn? Of wat anderen vinden van jouw product of diensten?

5. Er ontbreekt een duidelijke call-to-action

Een landingspagina heeft een duidelijk doel, waarvan je hoopt dat bezoekers hiertoe overgaan. Bijvoorbeeld een product toevoegen aan een winkelmandje, een inschrijving op de nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte. Bekijk eens kritisch of jouw landingspagina’s wel goede en duidelijke call-to-actions hebben. Is het wel duidelijk dat en hoe iemand moet overgaan tot een actie? Bekijk de data en vraag eens aan wat externe mensen wat hun ervaring is.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van hoe je actief kunt starten met het optimaliseren van je landingspagina’s. Idealiter besteed je hier constant tijd en aandacht aan en wordt het onderdeel van je online marketing. Daar is in vrijwel alle gevallen enorm veel geld mee te verdienen.