Waarom je moet stoppen met het pimpen van je presentatie

Pas op dat je presentatie geen visuele kermis wordt, waarschuwt Sprout-expert Hedwyg van Groenendaal. 'Je presentatie moet je verhaal ondersteunen, niet de aandacht opeisen.'

“Ja, mijn presentatie is zo goed als af, ik moet hem alleen nog even opleuken.” Ken je die uitspraak van je collega’s of misschien gebruik je het zelf ook wel eens?

Los van het feit dat het woord ‘opleuken’ al geen fraai woord is, is hetgeen er gebeurt al helemaal niet in het belang van een goede presentatie. Ik zal er geen doekjes om winden: Als je je presentatie moet opleuken, heb je geen goede presentatie.

Naast opleuken hoor je regelmatig het woord pimpen of oppimpen, uiteraard afkomstig uit het Engels en geïntroduceerd door het tv-programma ‘Pimp My Ride’ waarin auto’s werden opgeknapt en voorzien van veel onnodige accessoires. In de Van Dale lezen we: opleuken is het leuker proberen te maken (maar met het tegenovergestelde effect) en pimpen is het op een protserige, opzichtige manier versieren. Beide betekenissen zeggen meer dan genoeg en is de reden om beide woorden uit je presentatievocabulaire te verbannen.

Beelden zijn toch belangrijk?

Want wat gebeurt er eigenlijk voordat mensen tot zo’n uitspraak komen? Waarschijnlijk hebben ze de presentatietool vooral gebruikt om de spiekbrief van hun presentatie te maken en komen ze erachter dat de presentatie er heel saai uitziet. De dia’s bevatten waarschijnlijk veel teksten en bullet points.

Lees ook: Zo maak je jouw presentatie bulletproof

Dan herinneren ze zich weer dat beelden juist zo belangrijk zijn voor een presentatie. Dat hebben ze ooit tijdens een training gehad of collega’s horen zeggen. “Aha! Dus als ik een paar plaatjes toevoeg, is mijn presentatie niet meer zo saai en ziet het er allemaal veel mooier en gelikter uit.” Natuurlijk werkt dat niet. Maar wat dan wel?

Omarm saai

Besef dat jouw presentatie op de tweede plaats komt en jij als spreker op de eerste plaats. Jouw presentatie mag best saai zijn. Een bekende uitspraak van kunstenaar Andy Warhol is ‘I like boring things’. 

Het is belangrijker dat de presentatie doet wat hij moet doen. En dat is jouw verhaal ondersteunen, niet de aandacht opeisen. Overigens is ‘saai’ ook maar een subjectief begrip. Een dia met veel lege ruimte en enkel woord kan saai lijken, maar juist heel krachtig zijn. Een dia met alleen één beeldvullende foto kan uitermate interessant zijn en precies die emotie teweegbrengen bij het publiek die je als spreker op dat moment nodig hebt.

Maak de vertaalslag

Plak niet gewoon een afbeelding naast je tekst, maar maak de vertaalslag. Bedenk wat voor jouw publiek echt iets toevoegt aan jouw verhaal. Je hoeft niet alles te verbeelden. Je hebt niet voor alles wat je vertelt een dia nodig. Bedenk vervolgens bij elke dia: voegt dit echt iets toe voor mijn publiek of meer voor mijzelf? In het tweede geval verwijder je die dia.

Heb je de juiste foto gevonden, maak deze dan beeldvullend. Dat is het meest krachtig. Plak vooral niet meerdere foto’s op één dia. Je kunt beter een paar keer doorklikken als je meerdere foto’s wilt laten zien. Bedenk dat jouw verhaal op zich al voldoende moet zijn, maar dat jij met de juiste foto net die emotie kunt oproepen bij je publiek dat ze jouw boodschap niet snel vergeten.

Je hoeft ook niet alleen afbeeldingen te gebruiken. Je kunt het prima afwisselen met een enkel woord, een quote of een korte zin op een dia. Als er vaktermen, moeilijke woorden of namen in je presentatie voorkomen, kan het voor je publiek fijn zijn die even te zien.

Voorbeeld

Ik geef je een voorbeeld ter illustratie. De volgende dia kwam ik online tegen. Natuurlijk zie je meteen wat er mis mee is: de combinatie van te veel tekst en een te kleine afbeelding: 

De mogelijke vertaalslag voor deze dia zie je hieronder. Je gebruikt dan in plaats van één, drie dia’s met op elke dia één foto beeldvullend. Dat is alles:

Je zou voorafgaand aan deze drie foto’s een dia kunnen tonen met de tekst ‘luchtvervuiling’, maar persoonlijk vind ik dat niet iets toevoegen. Een quote zou wel een interessante toevoeging kunnen zijn, zeker als die quote betrekking heeft op het gevolg van luchtvervuiling op mensenlevens: 

5 tips om jouw presentatie te verbeteren: 
•    Verban het woord opleuken en (op)pimpen.
•    Als je je presentatie moet opleuken, heb je geen goede presentatie.
•    Houd net als Andy Warhol van saai. Beter een saaie presentatie, dan een kermis.
•    Vervang woorden door beelden, maar probeer niet alles te verbeelden. 
•    Gebruik beelden die iets toevoegen en een serieuze meerwaarde hebben. Gebruik ze beeldvullend. Daarnaast kan één enkel woord of een enkele (korte) zin op een dia ook heel krachtig zijn.

ir. Hedwyg van Groenendaal is trainer, bestseller-auteur, spreker, creative nerd en vooral ondernemer. Ze doet niets liever dan voor bedrijven en organisaties van hun informatiebrij een logische en heldere structuur maken. Ze schreef 18 boeken en deelt via Sprout als presentatiestrateeg haar expertise over presenteren en presentaties.

"Met bullets kun jij geen mensen overtuigen, geen emotie overbrengen en al helemaal niet een publiek voor je winnen. Neem je voor een echt goede presentatie te maken. Niet voor jezelf, maar voor je publiek. Ik help je graag!"

Je kunt Hedwyg inhuren als trainer en/of samen met haar aan de slag gaan.