Waarom TalkJS bewijst dat goede ondernemers hun plannen regelmatig bijstellen

Goed ondernemerschap betekent ook dat je je plannen regelmatig bijstelt. Sprout-expert en investeerder Robbert van Geldrop trekt lessen uit de pivot van Egbert Teeselink en Joshua Schoenaker. 'De echte lessen krijg je als je met klanten praat.'

Ik had vorige week een goed gesprek met Egbert Teeselink van TalkJS.com. Ik ben investeerder in hun bedrijf en was getuige van hun beslissing om een nieuwe richting in te slaan, want tot voor kort lag de focus op klantenchatdienst Klets.com.

Sinds een paar maanden richten ze zich met TalkJS op buyer-seller chat voor online marketplaces. Mag ik dat een pivot noemen? "Laten we zeggen dat Klets er een product bij heeft voor deze specifieke markt."

Klets was eerder startup van de week, dat verhaal lees je hier

Succesvol ondernemerschap is niet landingspagina’s bouwen

Als beginnende ondernemers met Lean Startup aan de slag gaan, maken ze vaak de fout om tactieken van andere startups blind kopiëren. Meestal werkt het alleen in een specifieke context. "Lean Startup is op de eerste plaats een manier van denken", benadrukt Egbert.

Beginnende ondernemers maken vaak de fout om tactieken van andere startups blind kopiëren

Veel ondernemers herkennen wat Eric Ries schreef en dichten hun successen toe aan de landingspagina die ze hebben gebouwd om de markt te testen. Het is ook een manier van werken die vrij snel tot bevredigende resultaten leidt. Vaak genoeg heb ik als mentor bij teams gezeten die elkaar aan het high five’en waren over de eerste leads die binnen druppelden. Even zo vaak begonnen ze zich daarna pas af te vragen waar die bezoekers precies voor op de website kwamen.

Aanscherpen

“De kans dat men met een landing page in een paar weken iets haalt dat uit het niets in een miljardenbedrijf verandert is heel erg klein,” zegt Egbert. “We gebruiken tegenwoordig de landing page vooral om na te denken over de waardepropositie. Je eigen verhaal scherper krijgen. Als Amazon een nieuwe dienst bouwt, beginnen ze met een pakkend persbericht. Als ze die niet kunnen schrijven is het wellicht ook niet de moeite waard om product te ontwikkelen.”

Ondanks de hype rondom Lean Startup zijn de belangrijkste kwaliteiten van goede ondernemers nog niet veranderd. Het blijft zaak om snel de goede besluiten te maken. Ondernemers moeten nog steeds over-investeren in dingen die er rationeel op het eerste gezicht niet goed uitzien.

Klanten

Egbert: “De echte lessen krijg je als je met klanten praat. Met TalkJS hebben we veel meer geleerd door gesprekken met klanten en onze producten te leveren aan de eerste betalende klanten.” Zoals heel veel ondernemers negeerden Egbert en zijn compagnon Joshua in eerste instantie die mogelijkheden, omdat het niet helemaal paste in hun visie en strategie.

“We kwamen regelmatig in contact met bedrijven die Klets wilden inzetten voor chat tussen kopers en verkopers op een platform. In eerste instantie vonden we dat niet helemaal bij onze strategie passen. We kregen de vraag echter steeds vaker en tegelijkertijd ervoeren we ook meer concurrentie van bijvoorbeeld Intercom. Toen hebben we iedereen die we kenden in die categorie bedrijven gebeld om de interesse te peilen en te kijken of ze dezelfde problemen zagen.”

Overtuig jezelf, dan overtuig je ook je investeerder

Egbert en Joshua wilden substantieel meer tijd investeren in TalkJS. “Dit was de eerste keer dat we structureel een andere kant op wilden en ons wilden specialiseren in deze markt. We hadden ook rekening te houden met onze investeerders.”

Een wijziging van de plannen, maakt ondernemers vaak nerveus. Ze verwachten dat hun omgeving het als een teken van zwakte ziet.

“Als we nu onze strategie wijzigen, moet het business model helemaal kloppen. Als we onszelf daarvan kunnen overtuigen, dan kunnen we ook onze investeerders ervan overtuigen. We wilden daarvoor goed uitzoeken of deze markt en deze propositie zou werken. Cijfers en inzichten verzamelen die onomstotelijk onderbouwen wat we waarnamen met de eerste 10 klanten.”

Advies

Dit is mijn advies naar andere ondernemers en wat ik ook zelf herken. Zeker als de plannen wijzigen en je dit wil verantwoorden als ondernemer, dan zul je zelfvertrouwen moeten uitstralen.

 Ik overtuig liever eerst mezelf, voordat ik een investeerder overtuig

Egbert onderstreept dit nogmaals: “Ik mis dat bij veel andere startups en accelerators. Ze zoeken vaak een manier om investeerders te overtuigen, terwijl ze er zelf lang niet altijd met een goede cijfermatige onderbouwing achter kunnen staan. Ik overtuig liever eerst mezelf, voordat ik een investeerder overtuig.”

Robbert van Geldrop is een ondernemer en software-ontwikkelaar uit Rotterdam. Partner bij Firmhouse. Oprichter van BackupAgent (in 2014 verkocht aan Acronis) en Dutch Lean Startup Circle. Mentor bij oa Rockstart, YES!Delft en Google Launchpad en Lean Startup Machine met zijn expertise betreffende ondernemerschap, lean startup en technologie.

sluiten
Ben jij een ambitieuze ondernemer?

Schrijf je net als tienduizenden snelgroeiende collega-ondernemers in voor de Sprout Nieuwsbrief en ontvang geheel kosteloos het laatste nieuws, kennis en achtergronden voor founders en investeerders!