Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo win je een startupprijs (5 tips)

Ding je mee naar een ondernemersprijs voor startups? Jill Bakker geeft je een paar ingrediënten om juryleden te verleiden. 

Weleens overwogen om een gooi te doen naar een startupprijs? Het verbonden prijzengeld of de ondersteuning in de vorm van een incubatorprogramma kan een mooie boost zijn voor een startende onderneming.

De mensen achter The Ocean Cleanup, Quantib, Granny’s Finest en E-Trailer gingen je voor en deden een inzending. En… zij wonnen. Wat is het geheim van hun succes? Natuurlijk is een jury niet te beïnvloeden, maar een aantal ingrediënten maken jouw inschrijving wel kansrijker.

Bij een blik op de winnaars valt op dat het initiatieven zijn waar ook media warm voor lopen. Van De Telegraaf tot Trouw, de Margriet en RTL Late Night. Ze gaven allen aandacht aan ondernemers die een prijs in de wacht sleepten. Je zou kunnen concluderen dat wat nieuwswaardig is, ook aanslaat bij de jury.

Journalisten hanteren een aantal criteria waarop zij nieuws beoordelen. Wij zetten er een aantal op een rij. Laat je inspireren en leg jouw initiatief langs de meetlat.

1. Actueel

Duizenden tonnen plastic drijven in de oceaan en is schadelijk voor mens en milieu. Er is veel aandacht voor in de media. Onlangs nog was het voorpaginanieuws dat ook de Noordelijke IJszee bij Nova Zembla vol plastic zit.

Uitvinder Boyan Slat van The Ocean Cleanup bedacht een installatie van lange drijvende armen om de plastic soep in de oceanen aan te pakken. De oceaanstofzuiger wordt inmiddels wereldwijd geroemd door journalisten, dan weet je dat je een actueel thema in handen hebt.    

Tip: Verdiep je in de actualiteit van jouw business en speel hierop in door jouw project hieraan te koppelen. Je laat daarmee zien dat jouw dienst of product een bepaalde mate van urgentie heeft. Dan komt het ook op de agenda van de juryleden.

Lees ook: Hoe Boyan Slat steeds sneller geld ophaalt voor The Ocean Cleanup

2. Impact

Dementie vaststellen lang voordat een patiënt klachten heeft. Tot nu toe was het niet mogelijk met het blote oog. De analysesoftware van zorgbedrijf Quantib kan die kleine ontwikkeling wel ontdekken. De beste kans om iets voor patiënten in de toekomst te betekenen is als artsen vroeg een diagnose kunnen stellen. Een duidelijk signaal dat dit bedrijf impact kan hebben op onze maatschappij. 

Tip: Wat maakt jouw project anders dan vergelijkbare initiatieven? Probeer datgene in jezelf te vinden dat uniek is. En koppel hieraan wat de invloed hiervan is op mens, milieu en maatschappij. Maak van deze impact je handelsmerk en je hebt gegarandeerd de aandacht van de jury.

3. Opvallend

De sleurhut is zo’n typisch Nederlands product dat direct een nostalgisch gevoel oproept. Een fraai staaltje hightech is niet direct de eerste associatie. Boy Trip en Rick Lenssen (25 onder de 25) van E-Trailer brachten daar verandering in met de slimme kampeerwagen: zij maken caravans elektrisch aangedreven. Zo kom je makkelijker, veiliger en goedkoper de Franse berg op in de zomervakantie. Oer-Hollands manier van vakantievieren koppelen aan de innovatie van nu, is op zijn minst in het oog springend te noemen. 

Tip: Misschien weet jij een taboe te doorbreken, trekken mensen een wenkbrauw op bij jouw verhaal of zorg je voor een ‘aha-momentje’. Dan weet je in ieder geval dat je opvalt en mensen nieuwsgierig zijn naar je aanpak. Ook de jury. Dus bekijk jouw initiatief eens met andere ogen, valt er iets op aan jouw initiatief? 

4. Sympathiek

Een omaatje met niemand om voor te breien. Dat zette Niek van Hengel aan het denken toen hij de dame ontmoette tijdens een bezoek aan zijn opa in het verzorgingstehuis. En zo ontstond het idee om breiende ouderen te koppelen aan jonge modeontwerpers. Inmiddels zijn er 680 grannies die onder de paraplu Granny’s Finest met liefde mode- en interieuraccessoires breien. Voor een dergelijk initiatief kun je alleen maar sympathie opbrengen.

Tip: Mooie persoonlijke verhalen zijn over het ontstaan van jouw idee, daar lopen mensen warm voor. Vooral als mensen zich in de situatie kunnen verplaatsen. Als je dan ook nog eens met passie over jouw initiatief kan vertellen, dan steekt dat aan en vergroot het jouw kansen op een shortlist van juryleden.

5. Authentiek

Vaak bevat nieuws meerdere bovengenoemde elementen. Zo is het vwo-profielwerkstuk van Boyan Slat de basis voor zijn ambitie om de oceanen plasticvrij te krijgen. Een vinkje sympathiek is dan ook terecht.

Het feit dat dementie door de vergrijzing steeds vaker voorkomt, maakt de software van Quantib ook actueel. Jouw verhaal met jouw elementen maken jouw initiatief authentiek. Hoe meer elementen jouw bedrijf bevat hoe meer kans dat de juryleden een radslag maken bij jouw inschrijving. 

Tip: Kijk eens met andere ogen naar jouw initiatief op basis van de opgesomde nieuwscriteria. Waar zitten jouw mediagenieke elementen verborgen? Verwerk dit in een pitch en maak een verpletterende indruk bij de jury!