Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoeken met je stem: 3 praktijkvoorbeelden om in te spelen op de groei van voice search

Zoekopdrachten worden steeds vaker gedaan door tegen een apparaat te praten. Sprout-expert Marijn ten Bulte laat aan de hand van 3 voorbeelden zien wat je als online ondernemer met deze trend kunt.

Dat voice search aan een enorme opmars bezig is zou voor ieder zichzelf respecterende (online) ondernemer geen nieuws meer mogen zijn. Zo zijn bijna alle smartphones tegenwoordig uitgerust met een persoonlijke spraakassistent en groeit het aantal “voice-first apparaten” in de Verenigde Staten al jaren exponentieel. 

Alle grote techgiganten hebben inmiddels dan dook al een eigen voice-first apparaat. Google met haar Google Home, Amazon met de Amazon Alexa en sinds kort ook Apple met de HomePod. En hoewel deze apparaten officieel nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn en ook nog niet in het Nederlands werken, is het een kwestie van tijd voordat dit soort apparaten zich ook in ons kikkerlandje gaan laten zien.

Als voice zoekopdrachten niet anders waren dan tekst zoekopdrachten, dan zou er dus voor jou als ondernemer niets veranderen.

Maar, zoals je zelf al wel had verwacht, zoeken we heel anders met een toetsenbord als met onze mond.

Een paar verschillen op een rijtje:
– Voice searches bevatten meestal meer woorden dan tekst zoekopdrachten.
– In het verlengde daarvan: voice searches zijn vaker volzinnen en geen losse steekwoorden.
– Voice searches zijn vaker vragen → Hoe, wie, wat, waar, wanneer en waarom.
– Voice searches worden, logischerwijs, voornamelijk op mobiel uitgevoerd.
– Voice searches zijn vaker lokaal georiënteerd.

Als je meer wil weten over wat voice-first apparaten nu precies zijn en hoe de groei van voice search er exact uitziet, dan kun je dit eerder gepubliceerde artikel over voice search raadplegen.

Maar wat kun je nu als online ondernemer met deze groei? In dit artikel bespreek ik drie voorbeelden van bedrijven die op dit moment al inspelen op deze trend en waar jij als ondernemer je voordeel mee kunt doen.

1. Beantwoord product(categorie)-gerelateerde vragen op de daarvoor bestemde landingspagina

Zoals je misschien wel had verwacht zoeken we met een toetsenbord anders dan met onze mond. Parralel aan de groei van spraakassistenten loopt de groei aan zoekopdrachten met een vraag.

Hier kun je natuurlijk op inspelen met een “traditionele” FAQ (veelgestelde vragen) maar wat is er nu mooier dan klanten zelf hun vragen te laten stellen? Bijvoorbeeld over een bepaald product. Tuinmeubelwinkel Kees Smit geeft haar klanten de kans om rechtstreeks vragen te stellen over een bepaald product. Vervolgens worden de meestgestelde vragen gebundeld en op de pagina geplaatst. Hier zie je hoe dat er voor een product uitziet op de website.

Ook Amazon maakt op hun website gebruik van dit vraag/antwoord principe, bijvoorbeeld op de productpagina van deze magnetron. Opvallend bij Amazon is wel dat de vragen niet geherformuleerd worden. Nu kom je vaak vragen tegen die soms taal- of spelfouten bevatten of maar half geformuleerd zijn. Als je op deze vragen een zoektermanalyse loslaat kun je heel snel ontdekken of er op bepaalde vraagstelling ook daadwerkelijk wordt gezocht. Dit kun je bijvoorbeeld doen met behulp van Google Keyword Planner.

Vervolgens hoef je vragen alleen maar te herformuleren op basis van de zoekvolumes die je in de Keyword Planner ontdekt. Zo vergroot je de kans dat je vindbaar wordt op die betreffende zoekvraag.

Op die manier speel je niet alleen in op spraakgerichte zoekopdrachten, je bent ook altijd op de hoogte van de vragen die écht spelen bij je doelgroep. Ten slotte voeg je met dit vraag/antwoord principe ook nog eens waardevolle content toe aan de desbetreffende pagina, wat weer een positief effect op je rankings kan hebben.

2. Speel in op “in de buurt” zoekopdrachten

Als we de Verenigde Staten, waar de voice first apparaten al massaal worden gebruikt, als graadmeter nemen voor wat ons in Nederland staat te wachten, dan gaan we steeds meer zoeken in combinatie met “in de buurt” of “dichtstbijzijnde”. Denk bijvoorbeeld aan zoekopdrachten als “restaurants in de buurt” of “dichtstbijzijnde italiaanse restaurant”.  

Onderstaande trendlijn op basis van het aantal zoekopdrachten in Google geeft een mooi beeld van de groei in “near me” zoekopdrachten. Ook deze trendlijn loopt min of meer parallel aan de groei van voice search.


Shops near me


Restaurants near me

Maar wat kun je hier nu mee als, pak ‘m beet, restaurant- of winkeleigenaar?

Je kunt je, nu de massa er nog niet op is ingesprongen, richten op “in de buurt” zoekopdrachten.

Een bedrijf dat nu al bezig is met deze trend, is TripAdvisor. TripAdvisor is een community waar je informatie en reviews van hotels, restaurants en bezienswaardigheden in de hele wereld kunt bekijken en toevoegen.

Om in te spelen op voice search hebben ze voor alle verschillende “keukens” al “near me” landingspagina’s gemaakt. Met deze landingspagina’s richten ze zich op keywords als “restaurants near me”, “Italian food near me” en “Chinese food near me”.

Uit een onderzoek van een Amerikaanse autodealer blijkt dat pagina’s waarin je je richt op “near me” in je content (meta tags + tekst op de pagina) ook daadwerkelijk een positief effect hebben. Zo verdubbelde het aantal kliks ten opzichte van de landingspagina’s waar geen gebruik werd gemaakt van “near me”, van 4.365 naar 8.833. Bovendien steeg het aantal vertoningen met ca. 15%.

Dit biedt natuurlijk enorm veel kansen, eigenlijk voor iedere ondernemer die lokaal vindbaar wil zijn. Denk bijvoorbeeld aan restaurants en winkels maar ook aan advocaten en loodgieters.

3. Schaf een voice-first apparaat aan en ervaar zelf

Ok, voice first apparaten zijn misschien “officieel” nog niet in Nederland beschikbaar maar dat betekent natuurlijk niet dat je er geen kunt krijgen.

Even zoeken in Google en je zult merken dat deze apparaten al wel te krijgen zijn. En hoewel je dan alleen nog de Engelse variant kunt gebruiken, is het wel erg handig om te oefenen en erachter te komen hoe deze apparaten te werk gaan.

Wil je geen voice-first apparaat aanschaffen? Dan kun je natuurlijk ook altijd oefenen met de voice assistent die in je smartphone zit.